
Black Hawk na prahu novej éry: Americká armáda testuje vrtuľníky schopné vypúšťať bezpilotné lietadlá
USA, 17. septembra 2025 – Americká armáda spúšťa modernizáciu vrtuľníkov Black Hawk Black Hawk UH-60M, aby sa otočila legendárna platforma tak, aby bol bojový uzol spojený s sieťou schopný vypúšťať bezpilotné lietadlá.
Program stavia na digitálnej chrbtici, modulárnej architektúre MOSA a integruje koncept spustených efektov. Cieľom je, aby čierny jastrab v nasledujúcich desaťročiach postavil rýchlo sa meniacemu sa prostrediu modernej vojny. Helikoptéra Black Hawk UH-60M je v americkej armáde už desaťročia. Jej verzie sa osvedčili v nespočetných konfliktoch, od Blízkeho východu po východnú Európu. Je však zrejmé, že prostredie moderného bojiska sa mení rýchlejšie ako predtým. Klasické vrtuľníky, vybavené iba tradičnou avionikou a zbraňami, by mohli v nadchádzajúcich rokoch stratiť relevantnosť. Preto USA spúšťajú program na vytvorenie plných uzlov Black Haws digitálnych sietí – strojov schopných nielen prepravovať vojakov a materiálov, ale aj aktívne spolupracovať s bezpilotnými lietadlami.
Sikorsky, ktorý patril spoločnosti Lockheed Martin, dostal prvú zmluvu v hodnote 43 miliónov dolárov. Je to relatívne nízke množstvo – pretože nejde o všeobecnú rekonštrukciu stoviek vrtuľníkov, ale o vývojovej práci a prototypoch. Najväčšou technologickou novinkou je zavedenie digitálnej chrbtice. Dnes je veľká časť systémov vo vojenských lietadlách prepojená iba čiastočne – komunikujú prostredníctvom rôznych protokolov a často si vyžadujú špeciálne úpravy. Na druhej strane novou architektúrou je zjednotiť všetky senzory, počítače a zbrane do jednej dátovej siete. Prakticky to znamená inštaláciu nových káblov, sieťových prepínačov, štandardizovaných konektorov a výkonných počítačov. Tieto jednotky majú byť navrhnuté modulárne, aby sa dali ľahko vymeniť. Black Hawk tak získa infraštruktúru, ktorá pripomína skôr moderné dátové centrum ako tradičný vrtuľník. Napríklad obrázok z dronovej kamery uvoľnenej z vrtuľníka sa okamžite objaví pre pilota v kokpite a zároveň ho prenesie do taktického operačného centra. V reálnom čase bude pripojených niekoľko úrovní velenia a rozhodovania.
Celý program je založený na filozofii MOSA (prístup Modular Open Systems). Je to koncept, ktorý postupne preniká do všetkých oblastí v zbrojnom priemysle. Jeho podstatou je rozdeliť veľké systémy na menšie, jasne definované moduly. Výhody sú zrejmé:
• Armáda nie je úplne závislá od jedného výrobcu,
• Zasiahnutý modul sa dá vymeniť do niekoľkých dní, nie v mesiacoch,
• Nové technológie civilného sektora (napr. Optické senzory, softvér AI) sa dajú rýchlo integrovať,
• Údržba a modernizácia sa stávajú lacnejšími a flexibilnejšími.
Tento prístup je potrebný pre vrtuľníky, ktoré zostávajú v výzbroji po dobu 30 rokov. Umožňuje nepretržité doplňovanie schopností bez potreby úplného prepracovania. Modernizácia nie je len o elektronike. Program zahŕňa aj zosilnenie draku, nový palivový systém a výkonnejší motor. Cieľom je zvýšiť kapacitu zaťaženia, rozšíriť rozsah a zlepšiť odpor stroja. V budúcnosti sa zvažuje zavedenie prvkov autonómie a umelej inteligencie. Mohla by to prevziať časť pilotov v náročných situáciách – napríklad pri lete v podmienkach silného rušenia alebo v komplikovanom teréne. Okrem toho by autonómne funkcie uľahčili koordináciu s vypustenými robotmi.
Kľúčovým prvkom celej transformácie je schopnosť vypustiť bezpilotné zdroje priamo z vrtuľníka. Tento koncept známy ako spustené efekty (LE) má zásadný strategický význam. LE obsahuje rôzne typy robotov – od malých prieskumných po väčšie stroje s bojovou hlavou. Všetky zdieľajú bežné odtokové kontajnery, dátové pripojenia a digitálnu sieť. To im umožňuje používať vrtuľníky a lietadlá, pozemné vozidlá alebo námorné jednotky. Praktické úlohy robotov v rámci LE sa môžu líšiť:
• Prieskum a identifikácia cieľov
• Elektronické rušenie
• Priame zničenie súpera
• Akcie ako zavádzajúce ciele
Inšpiráciou je skúsenosť Ukrajiny, kde bezpilotné lietadlá zásadne ovplyvňujú priebeh bojov. Americká armáda však chce posunúť túto schopnosť posunúť sa ďalej – do plne integrovaného prostredia, v ktorom drony nie sú doplnkom, ale štandardnou časťou každej misie. Demonštračné testy už prebiehajú. Patria sem Aevex Aerospace, Altius 600 z Anduril a Coyote Block 3 od Raytheon. Tieto prostriedky majú dosah najmenej 40 kilometrov a sú schopné samostatného letu s možnosťou zmeniť úlohu počas misie.
Ďalšia fáza rozvoja predpokladá dlhšie dosahy (100 až 200 kilometrov) pri vyššej rýchlosti a schopnosť pracovať v rojoch. Cieľom je, aby títo roboti pracovali v prostredí s narušenou satelitnou navigáciou a komunikáciou. Je zaujímavé, že Sikorsky a Anduril už testovali odlet Altiusu z modifikovaného čierneho jastraba. Menší Altius-600 zotrvá vo vzduchu až štyri hodiny a unesie tri kilogramy užitočného nákladu. Väčší Altius-700 má kapacitu zaťaženia 18 kilogramov a je určený pre úderné verzie.
Technologické inovácie sú sprevádzané silným politickým tlakom. Minister obrany Pete Hegseth nedávno vydal smernicu Unleashing U.S. Military Drone Dominance, ktorá si vyžaduje zrýchlenie výroby a zavedenie bezpilotných lietadiel do zariadenia. Dokument zdôrazňuje niekoľko bodov:
• Podpora domácej výroby v duchu „Buy American“,
• Skrátenie byrokratických procesov,
• Nasadenie lacných bezpilotných lietadiel priamo do bojových jednotiek,
• Začlenenie bezpilotných lietadiel do tréningu, aby sa stali spoločnou súčasťou scenárov do roku 2026.
Smernica reaguje na realitu – americkí oponenti produkujú stovky tisíc až milióny lacných bezpilotných lietadiel ročne. Ak americká armáda nezrýchli tempo, riskuje technologické oneskorenie. Modernizácia Black Hawk nie je dôležitá iba pre USA. Helikoptéry UH-60 slúžia u mnohých spojencov vrátane niektorých európskych krajín. Ak americký program uspeje, v týchto krajinách možno očakávať tlak na podobné úpravy – najmä ak je v praxi preukázaná efektívnosť koncepcie spustených efektov. Z dlhodobého hľadiska to môže byť model, ktorý pokračuje v modernizácii mnohých starších platforiem. Modularita a digitálna chrbtica umožnia integrovanie nových technológií bez toho, aby bolo potrebné kúpiť úplne nové stroje.
Modernizácia Black Hawk je viac ako len technické zlepšenie dobre známej platformy. Je to pokus o transformáciu klasického viacúčelového vrtuľníka na vysoko flexibilný a sieťový bojový uzol. Ak program uspeje, UH-60M sa stane príkladom toho, ako sa staršia, ale osvedčená technológia dokáže prispôsobiť požiadavkám 21. storočia. Kombinácia digitalizácie, modularity a integrácie bezpilotných lietadiel môže urobiť z Black Hawk stroj, ktorý zostáva relevantný po mnoho rokov – a predovšetkým, čo môže plne využiť potenciál novej bezpilotnej éry.


Adam Čaloud
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942