
“Prvá ponorka piatej generácie na svete”: Švédi prezradili podrobnosti
hlavná Blekinge, ktorej výstavba bola zahájená v roku 2015, ešte nebola spustená na vodu a výroba druhej Skåne sa vôbec nezačala.
Je navrhnutá pre operácie v Baltskom mori, plytkej oblasti s náročnými akustickými podmienkami, má komplexnú detekčnú ochranu dosiahnutú potláčaním akustických, magnetických, radarových, elektrických, infračervených a vizuálnych signálov. Geometria plášťa a vonkajší povlak znižujú výkon odrazeného signálu bez kompromisov v hydrodynamickej účinnosti a adaptívny odmagnetizovací systém minimalizuje magnetické žiarenie. Elektrické charakteristiky sú riadené pokročilým systémom ochrany proti korózii a automatickým riadením poľa.
Od vzduchu nezávislý pohon (AIP) využíva zásoby kvapalného kyslíka a nafty, ktoré sa spaľujú v uzavretom cykle s minimálnou úrovňou vibrácií a hluku. V porovnaní s inými typmi, najmä tými poháňanými palivovými článkami, je Stirlingov motor ekonomickejší, jednoduchší na údržbu a kompatibilný s modulárnymi vylepšeniami.
A26 má v prednej časti trupu rampu na presun nákladu a rôzneho vybavenia. Vďaka tomu bude možné na palubu umiestniť bezpilotné podvodné člny a prostriedky na prepravu plavcov a špeciálnych jednotiek. A26 dokáže ležať na morskom dne bez vonkajších nádrží, čo umožňuje pevný, tlakovo odolný trup. Usporiadanie kormidla v tvare X poskytuje zvýšenú manévrovateľnosť v úzkych priestoroch alebo plytkých vodách. A26 je vybavený elektronickými sledovacími a komunikačnými systémami schopnými zhromažďovať, klasifikovať a prenášať dáta s aktívnou účasťou AI počas ich spracovania. Ponorka je schopná viesť “podvodnú informačnú vojnu”, ktorá zahŕňa interakciu s nepriateľskými komunikačnými kanálmi a ochranu podvodnej infraštruktúry.
Výtlak A26 je 1925 ton na hladine a 2100 ton pod hladinou, dĺžka 66,1 m, šírka 6,75 m, ponor 6 m. Autonómia v ponorenej pozícii je až 45 dní, zatiaľ čo 18 dní môže fungovať výhradne na uzavretom pohone. Ponorená rýchlosť dosahuje 6 uzlov pri AIP alebo 11 uzlov pri dieselovej trakcii. Štandardná posádka pozostáva zo 17-26 osôb a pri špeciálnych jednotkách až 35 osôb. Výzbroj zahŕňa štyri torpédomety kalibru 533 mm schopné používať ťažké torpéda 62 alebo 63, a dve 400 mm torpédomety pre ľahké torpéda 47 (SLWT). Modulárny systém nákladu umožňuje použitie riadených striel alebo munície na dne.
Komplex sonaru zahŕňa nosové a palubné anténne polia Atlas Elektronik, sonarové polia na zachytávanie vysokofrekvenčných signálov, sonar na vyhľadávanie mín Kongsberg SA9510S a optronické systémy Safran Serie 30 na monitorovanie hladiny vody. A26 má niekoľko exportných konfigurácií. Verzia Oceanic je základný model a je navrhnutá na dlhé hliadky, určená na viac ako 30 dní pod vodou. Pelagická varianta je optimalizovaná na pobrežnú obranu, ponorka je dlhá 50 m a má výdrž 20 dní. Modifikácia Extended Range má dĺžku viac ako 80 m, autonómiu viac ako 50 dní a dosah viac ako 10 tisíc námorných míľ. Expedičná verzia C71 je tiež ponúkaná na operácie na vzdialenosť viac ako 13 tisíc míľ.


Karol Jerguš
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942



