
Čínske taktické transportné lietadlo Y-15 vo vzduchu, ruský „Slon” vo finálnej projektovej fáze
Čína, 17. decembra 2025 – Aktuálne bolo v Číne prvýkrát zaznamenané vo vzduchu nové stredné taktické transportné lietadlo Y-15, koncepčne podobné európskemu typu Airbus A400M, hoci býva niekedy porovnávané aj s americkým C-130J Super Hercules. Stroj má evidentne vyplniť určitú medzeru medzi taktickým Y-9 a strategickým transportným Y-20 v čínskom vojenskom transportnom letectve. V prípade úspešného zaradenia do sériovej výroby by mal Y-15 umožniť vyradenie staršej leteckej techniky, najmä lietadiel Y-8, čo je priama kópia sovietskeho An-12.

Video zaznamenáva let Y-15, pričom Y-30 bolo skôr projektové označenie ešte v štádiu makety, ktorou bol stroj predstavený na leteckej výstave v roku 2014. Lietadlo odštartovalo z továrenskej vzletovej a pristávacej plochy Xi’an Aircraft Corporation (XAC):
Z videa je vcelku evidentná podobnosť s konfiguráciou európskeho Airbus A400M. Konfigurácia pozorovaná na prototype toto hodnotenie podporuje:
Y-15 je hornoplošník s chvostovými plochami usporiadanými do tvaru písmena T. Lietadlo je optimalizované pre prevádzku s použitím zadnej nákladovej rampy, vhodnej pre vozidlá aj štandardizované palety. Y-15 má širší trup ako u Y-9, poskytuje väčší vnútorný objem nákladového priestoru. Na krídlach sú winglety chýbajúce v predchádzajúcich generáciách čínskych dopravných lietadiel, úprava je zameraná na zlepšenie aerodynamickej účinnosti a doletu. Štyri turbovrtuľové motory WJ-10 novej generácie s vysoko účinnými 6-listými vrtuľami.
Stroj predchádzajúcej generácie Y-9 vznikol vývojom Y-8 a tiež ešte nezaprie pôvod v sovietskom An-12. Nedávno si Y-9 objednala Namíbia:
Účasť Y-9 na cvičení v Juhočínskom mori:
Pokiaľ ide o približné výkony Y-15, odhadované užitočné zaťaženie je okolo 30 ton a maximálny dolet približne 5 500 – 7 000 km, v závislosti od užitočného zaťaženia. Pohon zabezpečujú 4 × turbovrtuľové motory WJ-10 (každý s výkonom zhruba 5 000 kW) Umiestnenie v segmente medzi Y-9 a Y-20 robí z Y-15 kľúčovou platformou pre regionálnu prepravu vojsk a stredne ťažkú až ťažkú logistiku, humanitárnu pomoc a misie medicínskej evakuácie, teoreticky vrátane rýchleho nasadenia z čiastočne pripravených dráh.
Zjavným cieľom je teda preklenúť medzeru medzi Y-9 a Y-20 efektívnejším dizajnom, väčším vnútorným objemom a nízkymi prevádzkovými nákladmi na prepravenú tonu.
Čínsky Y-20 na letisku v bieloruskom Minsku. Netreba teoretizovať o tom, či by sa aj Rusku nehodili tieto lietadlá, ktoré sú v masovej sériovej výrobe v Číne. Realitou ostáva používanie cca 30 ks Iljušin Il-76 a odvodených typov čínskym letectvom:
Ak si to dáme do porovnania, tieto nepotvrdené správy naznačujú, že Y-30 bude mať nosnosť približne 30 metrických ton (približne 66 000 libier), udávanú v porovnaní s približne 145 000 librami pre Y-20 (66 ton), 82 000 librami pre A400M (37 ton), 55 000 librami pre Y-9 (25 ton) a 47 000 librami pre C-130J-30 (spravidla 19, prípadne tu udávaných vyše 21 ton). Výbornými predchádzajúcimi a súčasnými nápadmi slovenského rezortu obrany ako C-27J Spartan a C-390 Millenium sme sa už zaoberali v predchádzajúcich článkoch.
Rusom by ani Y-20 nestačil, potrebujú nahradiť An-124 Ruslan (posledných 10 prevádzkovaných kusov?), nanešťastie, teraz už naozaj len ten. Dňa 9.12.2025 po predchádzajúcej údržbe havaroval posledný prevádzkovaný An-22A pri skúšobnom lete:
Týždeň predtým boli aktualizované informácie o vývoji lietadla Il-100 Slon. Guvernér Uljanovskej oblasti Alexej Russkich dňa 3. decembra 2025 upresnil, že výroba budúceho lietadla bude prebiehať v závode PJSC Aviastar-SP v Uljanovsku. Závod dostal 46 miliárd rubľov na svoju modernizáciu súvisiacu s očakávaným začiatkom produkcie Il-100, potom čo sa blíži k úspešnému koncu vývoj motorov PD-35/PD-26. O lietadlo má záujem aj India.
Video zahrňujúce informácie o Il-100 Slon:
Porovnanie bočných pohľadov na veľké komerčné dopravné vojenské transportné lietadlá:



Podľa predbežných údajov CAGI bude mať Il-100 Slon nosnosť 150 – 180 ton (predtým bolo často udávaných 80-100 ton) a dolet do 7000 km (150 ton a 4500 km pre An-124 Ruslan) pri maximálnej rýchlosti 850 km/h. Skúšobný let prototypu sa očakáva v roku 2028. Predpokladá sa možnosť exportu, veľkosť trhu transportných lietadiel s nosnosťou nad 100 ton Rusi odhadujú na 25-30 miliárd USD do roku 2040. Každopádne, Rusom ide v projekte Il-100 Slon hlavne o získanie a udržanie technologickej suverenity v oblasti výroby superťažkých transportných lietadiel s dlhým doletom, potrebných pre najväčšiu krajinu sveta.


MK
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942



