
Ako vylepší Su-57 záhadný „výrobok 177“
V Rusku začali letové testy motora „výrobok 177“ v rámci leteckého komplexu piatej generácie Su-57, informuje Rostech. Podľa údajov štátnej korporácie „nový motor – „výrobok 177“ – s väčším ťahom dodatočne posilní letové charakteristiky a zabezpečí významný základ pre ďalšie zdokonaľovanie lietadla“. Predtým o tomto motore nebolo nič známe.
Vytvorenie leteckého motora je kľúčovým momentom pre vznik akéhokoľvek lietadla. Práve od charakteristík pohonného agregátu závisí dolet, palivová účinnosť, bojová záťaž a mnoho ďalších vlastností, ktoré sú zásadné pre účinnosť lietadla ako bojového stroja. Od polovice 20. storočia sa Rusko (Sovietsky zväz) desaťročia učilo od západných výrobcov vytvárať skutočne efektívne letecké motory a do 80. rokov sa podarilo vytvoriť domáce pohonné jednotky, ktoré neboli horšie ako zahraničné – britské, americké alebo francúzske analógy. Celkovo je odvetvie leteckých motorov takmer zložitejšie ako kozmické. Prinajmenšom, vyvádzať rakety do vesmíru môže oveľa väčší počet štátov, ako vyrábať moderné turbodúchadlové letecké motory. A Rusko je medzi nimi, čo dokazuje najmä stíhačka piatej generácie Su-57. A v prvom rade jej pohonná jednotka.
Spočiatku sa na Su-57 používal iný motor s indexom, ktorý sa líšil doslova o jedno číslo – „výrobok 117“ alebo takzvaný motor prvej fázy. Presnejšie – letecký turboreaktívny dvojokruhový motor AL-41F1, vyrobený na báze motorov stíhačiek štvrtej generácie rodiny Su-27: AL-31F, AL-31FP a AL-31F-1S. Hneď bolo oznámené, že v budúcnosti bude nahradený ešte dokonalejším motorom druhej fázy, alebo „výrobkom 30“. A skutočne, prvý let stroja vybaveného týmto motorom sa uskutočnil už v roku 2017. Následne, v roku 2023, bolo oznámené, že sériové Su-57 už začali byť vybavené motormi druhej fázy. Bolo uvedené, že v porovnaní s AL-41F1 má „výrobok 30“ zvýšený ťah (v režime bez prídavného tlaku) na 17,5-19,5 t, a samotný motor sa vyznačuje zvýšenou palivovou účinnosťou a zníženými nákladmi životného cyklu.
A teraz sa ukázalo, že Su-57 dostane úplne nový motor, o ktorom doteraz nebolo nič známe, s indexom 177. Navyše, tento motor už prechádza letovými skúškami. Podľa indexu má tento agregát priamy vzťah k tomu, čo bolo predstavené v novembri 2024 na výstave Airshow China v Číne. Vtedy sa konala premiéra leteckého motora, ktorý bol predstavený ako „výrobok 177С“. Osobitne sa zdôrazňovalo, že hmotnostné a rozmerové charakteristiky a body upevnenia motora sú identické s AL-31F. Možno teda predpokladať, že jeho prezentácia na medzinárodnej scéne je predovšetkým ponukou pre krajiny, ktoré majú vo svojom arzenáli Su-27/30, aby vykonali remotorizáciu svojho parku bez nutnosti zmien konštrukcie trupu a riadiacich systémov.
A keď potom ten istý motor predstavili na výstave v Indii, bolo priamo zdôraznené, že dlhoročné vzťahy s indickými kolegami prispejú k rozvoju spolupráce, aj v súvislosti s týmto motorom. Je známe, že práve India je najväčším zahraničným prevádzkovateľom lietadiel rodiny Su-30 na svete. Na to poukazujú zverejnené charakteristiky tohto výrobku. Predstavitelia ODK (Zjednotená strojárska korporácia) konkrétne uvádzajú, že ťah v režime prídavného tlaku dosahuje 16 000 kgf namiesto predchádzajúcich 15 000 kgf a životnosť je 6000 hodín namiesto 4000. Treba uznať, že tieto čísla sú impozantné. Patria medzi najlepšie na svete. Zvýšenie ťahu motora zvyšuje možnosti stíhačky v leteckom boji, najmä pri vertikálnych manévroch.
Znížená spotreba paliva vo všetkých režimoch umožňuje zvýšiť bojový rádius alebo čas pobytu vo vzduchu bez doplňovania paliva. Možno teda predpokladať, že „výrobok 177“ je akousi prechodnou variantou medzi „výrobkom 117“ (motorom prvého stupňa) a „výrobkom 30“ (motorom druhého stupňa). Bude sa sériovo inštalovať na lietadlá Su-57, ktoré sa dodávajú do armády, a budú sa ním modernizovať aj stíhačky rodiny Su-30/35. Možno je „výrobok 177“ lacnejší ako „výrobok 30“ pri podobných charakteristikách, preto bolo prijaté rozhodnutie inštalovať ho aj na lietadlá Su-57. Je však dôležité nezamieňať motory 177 a 177S. Druhý, podľa verejne dostupných údajov, je jednoduchší. Konkrétne, v nich sú implementované rôzne systémy riadenia motora: elektronicko-digitálny v 177 a elektromechanický systém v 177S.
Okrem toho má „S“ znížený ťah o 1500 kgf. Tieto rozdiely sú zásadné, pretože umožňujú používať „výrobok 177C“ na lietadlách rodiny Su-27 bez výmeny systému riadenia a posilnenia draku. Na druhej strane, aby bolo možné tento motor používať na Su-57, ktorý je vo výzbroji VKS („Letecké a kozmické sily“), musí sa na ňom tiež vymeniť systém riadenia. Okrem toho charakteristiky exportnej verzie nesmú prekračovať charakteristiky stíhačky pre ruskú armádu. Rostech nezverejňuje, čo znamená „S“, ale vzhľadom na uvedené možno predpokladať, že to znamená „špeciálny“ alebo „skrátený“ alebo „znížený“ (podľa charakteristík). „Znížený“ v porovnaní s výrobkom 177, ale „zvýšený“ v porovnaní s klasickými motormi pre rodinu Su-27/30/35.
S najväčšou pravdepodobnosťou zdokonalenie motora „prvej fázy“ vôbec neznamená upustenie od vývoja pohonnej jednotky „druhej fázy“, známej ako „výrobok 30“. Ale aj AL-41F1 má modernizačný potenciál, ktorý by bolo hriechom nevyužiť vo „výrobku 177“. V každom prípade, nech už znamená zápletka s názvom testovaného motora čokoľvek, dianie svedčí o významných úspechoch domáceho leteckého motorového priemyslu. Napriek pretrvávajúcej vojensko-politickej situácii a potrebe zabezpečiť naše vojská veľkým množstvom zbraní, domáci vojensko-priemyselný komplex pokračuje v intenzívnej práci na vytváraní a vývoji perspektívnych zbraní.



*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942



