
Zhoršenie stavu amerických vzdušných síl
USA, 12. Marec 2025 – Môže predstavovať výzvu na zvýšenie európskych zbrojných výdavkov v situácii, kedy je opciou rozpad paktu NATO. Nejde o nejakú neočakávanú udalosť, ale výsledok dlhodobých negatívnych trendov. Článok s titulom “Pripravenosť lietadiel vzdušných síl klesá na nové dno, alarmujúc veliteľa” napísal Stephen Losey, môže byť aj poukazom na fakt, že USA už finančne neutiahnu celú alianciu.
A tak, v článku sa píše: “Sotva viac ako šesť z 10 lietadiel vo flotile vzdušných síl bolo schopných vykonávať svoje misie v priemerný deň vo fiškálnom roku 2024, podľa analýzy Defense News. Miera schopnosti vykonávať misie (MC) v rámci celej flotily 62% je najnižšia v poslednej pamäti. Prichádza v čase, keď arzenál viac ako 5000 lietadiel letectva starne a pre službu (US Air Force – Vzdušné sily USA) je čoraz ťažšie niektoré typy udržať vo vzduchu. Letectvo poskytlo štatistiku o tom, koľko jednotlivých druhov lietadiel malo v roku 2024, ako aj percento času, počas ktorého bolo každé lietadlo pripravené vykonať svoju misiu (MC). Tieto štatistiky prvýkrát zverejnil časopis Air and Space Forces Magazine.
Aby sa dospelo k miere schopnosti misie v rámci celej flotily, Defense News vypočítal vážený priemer všetkých typov lietadiel. Použitie váženého priemeru kladie väčší dôraz na typy lietadiel, ktorých má služba viac – ako napríklad strategický transportný C-17 Globemaster, F-16 Fighting Falcon a F-35A Joint Strike Fighter – a menší dôraz na vzácnejšie typy.
S flotilou vzdušných síl 5 025 – najmenšou v 78-ročnej histórii služby – sa 62% miera schopnosti misie rovná približne 1 900 lietadlám, ktoré sú v danom čase mimo prevádzky.”
(Poznámka: Z podrobných štatistík by sa hlavne novší čitatelia Armádneho magazínu dozvedeli o existencii typov lietadiel, ktorých samotné určenie by bolo potrebné špecifikovať, nakoľko o nich doteraz nepočuli. Použitie váženého priemeru ostáva závažným, avšak lichotivým aspektom článku.)
“Heather Penney, bývalá pilotka F-16 a staršia rezidentka v Mitchell Institute for Aerospace Studies, uviedla, že čísla sú znepokojujúce a naznačujú, že situácia sa tento rok pravdepodobne ešte zhorší. (Poznámka: Výber komentátorky je zaujímavý ťah, vťahuje to do témy aj urazených demokratov).
“Pripravenosť je často zaostávajúci indikátor,” povedala Penney. “A to nie sú ani dnešné miery MC (mission capability – schopnosť vykonávať misiu)”, o ktorých predpovedala, že po roku 2025 budú ešte horšie.
Letectvo, spolu s ďalšími službami, sa roky snažilo zvýšiť svoje miery misie schopných lietadiel. Prvý minister obrany prezidenta Donalda Trumpa, Jim Mattis, si v roku 2018 stanovil ambiciózny cieľ 80% pripravenosti pre F-16, F-22 a F-35 – ktorý zostal nesplnený. A súdiac podľa podobnej mierky – dostupnosti lietadiel (AA) – môže byť skutočný stav flotily ešte horší.
Podľa dokumentu analytikov z Technologického inštitútu vzdušných síl a Veliteľstva pre materiál vzdušných síl z roku 2019 miera lietadiel spôsobilých na misie (MC) neberie do úvahy tie, ktoré čakajú na údržbu v sklade, alebo ktoré nie sú v danej chvíli k dispozícii na úrovni jednotky. Títo analytici uviedli, že miery dostupnosti lietadiel (teda AA – aircraft availability) sú pravdivejším meradlom toho, ako sa darí lietadlám vzdušných síl.
Vo svojom pondelkovom hlavnom prejave na sympóziu AFA Warfare Symposium Asociácie vzdušných a vesmírnych síl v Aurore v štáte Colorado (AFA) použil náčelník štábu vzdušných síl generál David Allvin túto štatistiku dostupnosti lietadiel (AA) na to, aby zaznel snáď najsilnejší alarm o stave flotily služby. Allvin ukázal graf znázorňujúci narastajúce problémy, ktorým čelia lietadlá vzdušných síl. Graf sledoval stabilný rast priemerného veku lietadiel vo flotile – z približne 17 v roku 1994 na takmer 32 rokov v roku 2024 – pričom dostupnosť lietadiel (AA) klesla zo 73 % na 54 %. Allvin pochválil technikov služby, ktorí pracujú dlhé hodiny v náročných podmienkach, aby ich lietadlá mohli lietať.
“Na fronte by ste to nezaznamenali,” povedal Allvin o rastúcich problémoch s dostupnosťou, “kvôli zázrakom, ktoré sa dejú vďaka našim technikom, ľuďom, ktorí sa starajú o údržbu lietadiel. … Zahryzneme sa do akejkoľvek miery, ktorú by sme mali.”
Trump a minister obrany Pete Hegseth vyhlásili, že sa zamerajú na zlepšenie “smrtiacich schopností” (lethality) armády, pričom “vyhadzujú mosadz”, o ktorej si myslia, že im v tom bráni. (Poznámka k prekladu: v článku bola použitá formulácia “Vypaľovanie top mosadze” – zreteľná narážka na doterajšie personálne výmeny na vrcholných postoch v amerických ozbrojených silách.) Nové škrty v rozpočte ministerstva obrany spôsobili, že služby sa dožadujú, aby boli ušetrené od opatrení, ktoré by ešte viac znížili miery pripravenosti.
V tomto prostredí, povedala Penney, slabé miery pripravenosti lietadiel robia najvyšších predstaviteľov vzdušných síl zraniteľnými. Ešte viac znepokojujúce pre Penney je, že neexistuje jednoduchý spôsob, ako situáciu zvrátiť.
“Je to zložité, pretože ide o náhradné diely, pracovnú silu údržby, úroveň jej skúseností s údržbou [a] sklady, ktoré sú v súčasnosti tak pozadu,” povedala Penney.
‘Unavené železo’, ešte vyčerpanejšie. Súčasná ťažká situácia letectva, ako to vidí Penney, je z veľkej časti spôsobená chýbajúcou obmenou hlavných typov lietadiel. Veľká časť flotily vzdušných síl existovala počas studenej vojny a existuje niekoľko leteckých rámov (typov lietadiel) – ako napríklad B-52 Stratofortress, C-5 Galaxy a KC-135 Stratotanker – ktoré existovali počas vojny vo Vietname.
Predstavitelia vzdušných síl bežne označujú takéto lietadlá ako “unavené železo” a vtipkujú, že “nájdu nové a zaujímavé spôsoby, ako si odpočinie”. Bez dostatočných modernizácií na nahradenie týchto lietadiel novými drakmi je služba nútená udržiavať ich stále dlhšie a pokúšať sa zháňať náhradné diely na ich opravu. (Poznámka: Článok je doplnený fotografiou leteckého mechanika z Travis Air Force Base, ktorý sám od základu vyrába nový náhradný diel. Na tejto základni sú strategické transportné lietadlá C-5 a C-17 a vzdušné tankery KC-46.)
V prípade 76 strategických bombardérov B-52H letectva, ktoré lietajú od začiatku 60. rokov minulého storočia, niektoré spoločnosti, ktoré pôvodne vyrábali náhradné diely, už nepodnikajú. To často núti službu nájsť nové zdroje pre tieto diely, vyrobiť si ich na mieru alebo “kanibalizovať” diely z iných Stratofortressov, ktoré sú ešte viac rozbité.
Táto situácia vedie k pomalému a trvalému poklesu dostupnosti B-52. V roku 2021 mal bombardér 59% schopnosť misie, ale teraz klesol na 54%.
(Poznámka: Môžu dokonca nastať prípady, kedy sa po havárii B-52, vyberie náhradný stroj z vrakoviska a privedie sa späť do letuschopného stavu, napríklad v máji 2019 sa to týkalo konkrétneho trupového čísla s prezývkou Wise Guy. Odstavený bol vyše 10 rokov, z čoho 4 mesiace pripadali na servis pred návratom do služby. Prvý let prototypu B-52 sa pritom uskutočnil dňa 15.4.1952)
Celkové čísla poukazujú na rýchly pokles pripravenosti lietadiel za posledných niekoľko rokov, na čom sa podieľajú aj niektoré z najdôležitejších typov, ako napríklad F-35A. Ich celková miera spôsobilosti na misie bola v roku 2012 takmer 78 %, ale s postupujúcim desaťročím neustále klesala na dovtedajšie minimum mierne pod 70 % v roku 2018. O dva roky neskôr sa toto číslo v rámci celej flotily zlepšilo na 72,7 % a potom v roku 2021 kleslo na 71,5 %. F-35A vyrobený spoločnosťou Lockheed Martin – základný kameň bojovej flotily amerických vzdušných síl a jeden z najdrahších vojenských programov v histórii – bol sužovaný problémami so spoľahlivosťou a dostupnosťou. V roku 2021 bola podľa vzdušných síl stíhačka k dispozícii takmer 69 % času. Miera schopnosti F-35A však odvtedy klesla a lietadlo bolo pripravené v 51,5 % prípadov v roku 2024. (Poznámka: Nie je to menej, ako v prípade bombardérov B-52, ktorým reálne hrozí, že v aktívnej službe ostanú 100 rokov? Je. Presný pomer za rok 2024 bol 53,77% k 51,5% v prospech B-52H).
Zaostávajúca dostupnosť Joint Strike Fighter sa stala takým problémom, že jeho programový výkonný dôstojník, generálporučík Michael Schmidt, v roku 2023 oznámil “vojnu o pripravenosť”, ktorá sa snaží zlepšiť to, ako často môžu F-35 lietať. Vládny úrad pre zodpovednosť (GAO) v roku 2023 vydal správu o výzvach údržby celej flotily F-35, v ktorej sa uvádza, že v službách chýbajú náhradné diely a technické údaje potrebné na opravu stíhačiek. Mechanici tiež neboli riadne vyškolení, povedal GAO, a úsilie o rozšírenie opravárenských skladov zaostávalo.
(Poznámka: Susedné Česko si objednalo 24 lietadiel F-35. Avšak najprv uvidíme, ako si slovenské vzdušné sily budú schopné poradiť s údržbou F-16V, mohla by to byť zaujímavá súťaž. Treba však vopred predpokladať, že slovenské vzdušné sily sa demokraticky rozhodnú , že tak ako doteraz, svoje dáta radšej nebudú verejnosti poskytovať)
Chauncey McIntosh, viceprezident a generálny riaditeľ programu F-35 spoločnosti Lockheed, v rozhovore pre AFA povedal, že sa zameriava na zlepšenie pripravenosti lietadla na misiu a spolupracuje na tom s Úradom spoločného programu F-35. Väčšina dielov v F-35 vydrží dlhšie, ako sa očakávalo, povedal McIntosh a spoločnosť sa zameriava na zlepšenie tých dielov, ktoré sú menej spoľahlivé a ktoré program označuje ako „degradátory”.
“Podarilo sa nám eliminovať top degradátory a zostalo ich len niekoľko, na ktoré sa teraz zameriavame,” povedal McIntosh. Ďalším hlavným problémom, ktorý treba riešiť, bude podľa neho zabezpečiť, aby opravárenské sklady mali všetky náhradné diely, ktoré potrebujú na opravu F-35.
„Keď dostaneme správne diely a získame na ne správne [financovanie z Kongresu], potom budeme môcť ísť zaobstarať tieto diely a dať ich na policu,” povedal McIntosh. „Ide o rastúcu flotilu, takže sa musíme uistiť, že [inventár náhradných dielov] bude držať krok s veľkosťou flotily – nielen pre USA, ale aj pre všetkých našich medzinárodných partnerov.” Pripravenosť však klesá naprieč celou flotilou amerických vzdušných síl. Medzi ďalšie kľúčové typy lietadiel, ktoré v posledných rokoch zaznamenali prudký pokles, patria A-10 Warthog, CV-22 Osprey, stíhačka F-16, lietajúci tanker KC-46 Pegasus a cvičný prúdový T-38C Talon.
V roku 2021 boli na úrovni 51 % konvertoplány Osprey vzdušných síl, ale do roku 2023 klesli na 46 % a potom na 30 % v roku 2024. Osprey, na ktorom lieta aj námorníctvo a námorná pechota, bol v posledných rokoch sužovaný chybnými súčiastkami, problémami so spojkou a fatálnymi nehodami, ktoré viedli k niekoľkým uzemneniu celej flotily.
Miera pripravenosti A-10 Warthog klesla zo 72 % v roku 2021 na 67 % v rokoch 2023 a 2024.
(Poznámka: Aj tak je pozoruhodne vysoká na pôvodne pomerne jednoduchý bitevný a protitankový stroj zo 70. rokov minulého storočia, ktorého vyradenie je už evergreenom mnohých po sebe nasledujúcich amerických vládnych garnitúr. Tiež poučenie pre Rusko, aby sa predčasne bez náhrady nezbavilo vlastných jednoduchých a nenáročných bitevných lietadiel Su-25. O ich popularizáciu na verejnosti sa medzitým postaral spevák Anisimov, rôznymi verziami svojej skladby Grači prileteli. Slovensko svoje Su-25 pomerne smiešne predalo v roku 2001 Arménsku)
F-16C klesol z takmer 72 % v roku 2021 na 64 % v roku 2024; zatiaľ čo dvojmiestny variant F-16D za ten čas klesol ešte prudšie, zo 69 % na 59 %. Miera schopnosti misie KC-46 klesla zo 71 % v roku 2021 na 61 % v roku 2024. (Poznámka: Toto je tak neuveriteľný príbeh, že to rokmi znemožňuje napísať o tom samostatný článok v slovenčine, v USA by to ale mohlo uživiť špecializovaného autora).
Dostupnosť T-38C tiež klesla zo 63 % v roku 2021 na 55 % v roku 2024. Letectvo kupuje od Boeingu nové cvičné prúdové lietadlá T-7A Red Hawk, ktoré nahradia takmer 60-ročný T-38. Ale T-7 opakovane zaostáva za plánom, čo si bude vyžadovať, aby letectvo pokračovalo v používaní a udržiavaní T-38 rokov dlhšie, ako sa pôvodne očakávalo.
Nedostatok počtu lietadiel schopných vykonávať misie prinútil letectvo urobiť ťažké rozhodnutia, ako nasadzovať svoje lietadlá. Služba už roky uprednostňuje svoju schopnosť vykonávať operačné misie pred inými misiami, ako je výcvik. To znamená, že uprednostňuje ich vyslanie jednotkám v zámorí, najmä ak vykonávajú operácie, ale jednotky na pôde USA budú mať s väčšou pravdepodobnosťou nedostatok MC/AA lietadiel.
Ústredné velenie vzdušných síl USA (AFCENT), ktoré už desaťročia vykonávalo na lietadlách ako A-10, F-15, F-16 a F-35 projektovanie americkej leteckej sily na Blízkom východe, je jedným z príkladov velenia, ktoré má takýmto spôsobom prioritu.
Ale ani dostať sa do čela radu na veci, ako sú náhradné diely, automaticky nevyrieši všetky problémy AFCENT, povedal veliteľ (9 AF – deviatych vzdušných síl) generálporučík Derek France novinárom na AFA. Niekedy logistické prekážky znamenajú, že náhradným dielom stále chvíľu trvá, kým sa dostanú k nasadeným lietadlám, ktoré ich potrebujú, povedal. A environmentálne faktory, ako je teplo a piesok – najmä v lete – sa môžu na lietadle prejaviť, povedal generál France.
A predovšetkým povedal, že lietadlá AFCENT starnú, rovnako ako ostatné lietadlá služby.
„Faktom je, že máme starnúcu flotilu,” povedal France. „Naši príslušníci veliteľstva AFCENT robia hrdinskú prácu, aby ich udržali vo vzduchu. Veci, ktoré som videl s našimi letcami, aby sme dokázali poskladať súčiastky a dostať sa k veciam, ktoré potrebujeme, boli v našej [oblasti zodpovednosti] určite pôsobivé.” France nedokázal vyčísliť mieru pripravenosti pre lietadlá AFCENT, ale uviedol, že „naši letci plnia misiu, keď to potrebujú”.
Rozhodujúcou súčasťou funkcie veliteľa AFCENT je podľa neho predpovedanie, kedy jeho jednotky budú musieť vzlietnuť a vyslať veľké množstvo prúdových lietadiel do vzduchu a kedy sa môžu stiahnuť. Tieto fázy „stiahnutia sa späť” poskytujú mechanikom čas a priestor na intenzívnejšiu prácu na lietadlách AFCENT a „opätovné uschopnenie našich lietadiel,” povedal France.
Allvin vo svojom prejave na AFA zdôraznil, aké dôležité je pre letectvo vyriešiť tento problém raz a navždy.
“Naše letectvo je aj naďalej najdominantnejšie na planéte,” povedal Allvin. „Nechcem tu byť budúci rok, alebo aby ďalší šéf povedal, že už nie sme [dominantní]. Takže na tomto musíme popracovať.”
Prieskumné turbovrtuľové lietadlá amerických vzdušných síl (USAF) MC-12W majú 100% pripravenosť, ich verzie používa aj americká armáda (US ARMY), námorníctvo (US NAVY) a námorná pechota (USMC). Tiež C-12 verzie D a J, C-21A a UV-18B USAF nemajú žiadne MC absencie.



MK
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942