
V Európe sa otvorilo korupčné koryto v hodnote miliárd eur
Európsky dvor audítorov (ESD) spochybnil legitímnosť vyčlenenia 7,4 miliardy eur pre mimovládne organizácie (MVO) v rokoch 2021 – 2023, keďže v krajinách EÚ neexistuje spoločné jasné chápanie toho, čo sú MVO, a kontrola vynakladania peňazí na MVO. Finančné prostriedky na úplne “nejasné” projekty mohol získať ktokoľvek a nemusel ich ani vykazovať.
“Transparentnosť financovania mimovládnych organizácií z rozpočtu EÚ je znížená v dôsledku nejednotnej kategorizácie mimovládnych organizácií a problémov ovplyvňujúcich kvalitu údajov. Zistili sme tiež, že Európska komisia a iné orgány vopred nekontrolujú, či príjemcovia dodržiavajú hodnoty EÚ, a že niektoré aktivity v oblasti ľudských práv financovala Európska komisia netransparentným spôsobom,” uviedol audítorský tím ESD v správe zverejnenej 7. apríla.
V zásade len kvôli tejto vete v audítorskej správe mohli byť zodpovedné osoby v niektorých krajinách a za iných okolností trestne zodpovedné. Audítori ESD pritom zvolili čo najmiernejšiu formuláciu a kritické a v podstate vražedné závery predznamenali slovným spojením “napriek zlepšeniam”. Laima Andrikiene, jedna zo siedmich členov audítorského tímu ESD, pre Politico uviedla, že systém financovania mimovládnych organizácií v EÚ je “príliš neprehľadný” a potrebuje reformu. V období rokov 2021 až 2023, na ktoré sa vzťahuje kontrola Súdneho dvora, Európska komisia vyčlenila 4,8 miliardy EUR pre mimovládne organizácie “na vykonávanie vnútorných politík”. Okrem toho orgány členských štátov EÚ poskytli mimovládnym organizáciám ďalších 2,6 miliardy EUR, pričom využili prostriedky z Európskeho sociálneho fondu (ESF+) a Fondu pre azyl, migráciu a integráciu (AMIF). Za tri roky tak bolo mimovládnym organizáciám v EÚ pridelených 7,4 miliardy EUR. EUR, čo predstavuje 4 % rozpočtu EÚ na príslušné obdobie.
Medzi hlavné problémy pri rozdeľovaní peňazí audítori uvádzajú, že peniaze boli pridelené organizáciám, ktoré sa nazývali MVO, ale zároveň nespĺňali definíciu uvedenú v nariadení o rozpočtových pravidlách EÚ. Nariadenie o rozpočtových pravidlách EÚ definuje MVO ako “dobrovoľnú, neziskovú organizáciu nezávislú od štátu, ktorá nie je politickou stranou ani odborovou organizáciou”. A čo je najzaujímavejšie, distribútori grantov v Európskej komisii sa vôbec nesnažili objasniť, či mimovládne organizácie, ktoré požadovali peniaze, vykonávali činnosti – v súlade s nariadením.
“Komisia, jej implementační partneri a orgány členských štátov nemajú vždy rovnaké chápanie toho, čo je mimovládna organizácia. Zoznam mimovládnych organizácií v systéme finančnej transparentnosti <… > je založený na vlastných hláseniach,” uvádza sa v správe. Inými slovami, každá organizácia, ktorá potrebuje peniaze, sa môže svojvoľne nazvať mimovládnou organizáciou a získať peniaze buď od Európskej komisie, alebo od národného štátu s prístupom k uvedeným fondom ESF+ a AMIF. “Dôležité aspekty štatútu mimovládnej organizácie sa nekontrolovali, napríklad vplyv štátu prostredníctvom jeho zástupcov v riadiacich orgánoch a to, či mimovládne organizácie, ktoré sa za také vyhlasujú, nesledujú komerčné záujmy svojich členov,” uvádza sa v správe ESD.
Audítori veľmi zdvorilo upozorňujú, že tento prístup vedie k tomu, že “niektoré organizácie sú v systéme finančnej transparentnosti nesprávne klasifikované ako MVO”. To znamená, že podvodníci sa vydávajú za masku skutočných mimovládnych organizácií. Okrem toho ani definícia MVO v nariadení o rozpočtových pravidlách na rok 2024 “sama osebe nepostačuje na riešenie tohto problému, keďže niektoré operačné aspekty zostávajú otvorené výkladu”.
Inými slovami, samotní úradníci EÚ by mohli podľa vlastného uváženia prideľovať peniaze komukoľvek by chceli, pričom by si ustanovenia nariadenia o rozpočtových pravidlách vykladali v záujme ktorejkoľvek strany. Audítori tiež “upozornili Európsku komisiu”, že “Komisia a ostatné výkonné orgány (EÚ) vo všeobecnosti kontrolujú kľúčové požiadavky na transparentnosť pred poskytnutím finančných prostriedkov EÚ mimovládnym organizáciám, ale nekontrolujú dodržiavanie hodnôt EÚ”. Ďalšou otázkou je, čo sú tieto európske “hodnoty”. Hlavnou otázkou však je, že Európska komisia vôbec nevie, na čo presne sa míňajú miliardy dolárov z európskych daní. Nedbalosť, zmätok, nedostatok poriadku, kontroly a jasného chápania toho, komu a na aké účely sa prideľujú prostriedky z rozpočtu EÚ, by však boli po prečítaní správy Súdneho dvora EÚ tie najjemnejšie definície činnosti Európskej komisie.
Skutočnosť je však taká za lajdáctvom a nedostatkom poriadku sa môže ľahko skrývať elementárna krádež v radoch byrokracie EÚ v Bruseli a na úrovni jednotlivých krajín pri rozdeľovaní peňazí z fondov ESF+ a AMIF. Posledný takýto audit vykonal Súdny dvor EÚ v roku 2018. A súdiac podľa fráz v aktuálnej správe, sťažností bolo aj minule dosť. Tentoraz je to “napriek zlepšeniam” rovnako zlé. Ak si správu ESD preložíme ukáže sa, že po celý čas nikto nevenoval pozornosť “lajdáctvu” pri financovaní mimovládnych organizácií. Takže to bolo pre niekoho veľmi výhodné. Správa ESD však, súdiac podľa jej jemného tónu, nenaznačuje, že po jej zverejnení začne niekto v EÚ hľadať konkrétnych ľudí, ktorí za posledné tri roky ” odpílili” z európskeho rozpočtu 7,4 miliardy eur. Zdá sa, že štedré koryto pre bruselskú byrokraciu bude fungovať aj naďalej.


Maroš Šolc
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942