.
Aktuality, História,

Pred rokom to ešte bolo neuveriteľné, no dnes sa Hollywood vracia k tradičným hodnotám

❚❚

USA, 26. mája 2025 – V máji prezident USA oznámil zavedenie 100 % cla na všetky zahraničné filmy natočené mimo krajiny. Donald Trump povedal, že Hollywood a celý americký filmový priemysel “rýchlo odumiera” v dôsledku stimulov, ktoré ponúkajú iné krajiny na prilákanie amerických filmárov. Taktiež poveril ministerstvo obchodu a obchodného zástupcu USA, aby okamžite začali proces uvalenia ciel na zahraničné filmy, D. Trump oficiálne označil zahraničnú kinematografiu za “národnú bezpečnostnú hrozbu” pre USA.


 

Globálna hegemónia USA sa donedávna opierala o tri piliere: vojenskú silu (politika), dolár (ekonomika) a Hollywood (ideológia). Dnes, súdiac podľa toho, čo sa deje, sa Trump rozhodol pre “prestavbu”, pričom rozbil všetky tri. V apríli vyšlo najavo, že rozhodnutie amerického prezidenta zvýšiť clá na čínske výrobky na 125 % sa teraz dotkne aj svetového filmového trhu. Čína okrem odvetných dodatočných ciel na dovoz z USA zapojila svoju “mäkkú silu” a teraz “mierne zníži počet dovážaných amerických filmov”. Čínske úrady svoje rozhodnutie odôvodňujú aj tým, že v takejto situácii je nepravdepodobné, že by čínski diváci chceli podporiť hollywoodske filmy jüanmi. Čínska štátna filmová správa už oznámila, že v distribúcii sa objavia filmy z obrovského množstva iných krajín, aby uspokojili dopyt na trhu.

 

Nie je to prvý rok, čo Peking tento dopyt uzatvára domácou filmovou produkciou – v roku 2024 bolo v Číne vyrobených približne 85 % filmov premietaných v Číne. A animovaný film Ne Zha porazil dračieho kráľa sa tento rok stal najziskovejším filmom v histórii, keď zarobil viac ako 2 miliardy dolárov. Vzhľadom na to, že Hollywood je ohniskom takzvanej inkluzívnosti a že všetky jeho hviezdy a osobnosti, až na malé výnimky, sú odporcami Trumpovej politiky, americký filmový priemysel a ľavicovo-liberálni globalisti, ktorí ho podporujú, určite prijmú čínsky zákaz dovozu hollywoodskych výrobkov s plným pochopením. Horšie to už nebude, aspoň pre samotnú “svetovú ríšu snov”. Zároveň ide o pomerne ťažký “kameň v ideologickej záhrade” Trumpa a jeho podporovateľov.

 

Rozštiepenie západnej globalistickej elity na dva protichodné tábory je dnes viditeľné dokonca aj v ideách a koncepciách hollywoodskych filmov, ktoré si čoraz viac protirečia. V jednej kategórii f ilmov sa môžu idealizovať technológie umelej inteligencie (UI) a ľudstvo je tlačené k tomu, aby prijalo relevantné body globalistickej schwabovskej doktríny. V inej sa, naopak, môžu nastoliť otázky o nebezpečenstve umelej inteligencie (hoci divák je vedený k tomu, že ak sa podobá na človeka, umelá inteligencia nie je až taká nebezpečná).

 

Napríklad vo filme “First Player Ready” má virtualizácia sveta jasné výhody oproti reálnemu svetu; v “Matrixe” chcú naopak hrdinovia vykoreniť ľudstvo zo života v technologicky vytvorenej ilúzii atď. Svetonázorové rozpory a ideologické vojny v rámci globalistickej elity v posledných rokoch pomohli uvrhnúť americký filmový priemysel do akútnej krízy. Takej hlbokej, že Trump v rámci svojej kampane za decentralizáciu amerických inštitúcií otvorene začal vojnu proti Hollywoodu. Pre americký filmový priemysel, ktorý je oporou liberálnej Ameriky, teda nastali veľmi ťažké časy. Samotný Hollywood však dnes “umiera” nie z dôvodu rozkolu elít alebo prebytku zahraničnej kinematografie v Spojených štátoch.

 

Jeho formát jednoducho prestal vyhovovať novým trendom. Hlavným ideologickým pilierom a zbraňou Ameriky teraz nie je Hollywood, ale Netflix a televízne seriály. Podľa výskumníkov Hollywood nie je štrukturálne prispôsobený takémuto bežiacemu pásu; snaží sa prispôsobiť trendom vytváraním franšíz, ale výrobný proces tradičného filmového priemyslu mu neumožňuje rovnocenne konkurovať seriálovým technológiám. Medzitým je samotná tradičná kinematografia vďaka technologickému pokroku na ceste k tomu, aby sa stala úzkou, takmer elitárskou nikou a prenechala masové publikum streamovacím platformám a seriálovému formátu. Tradičný filmový priemysel môžu zničiť technológie umelej inteligencie, vďaka ktorým bude čoskoro takmer nemožné rozoznať umelého herca od živého. Skutočný herec ako taký bude buď zbytočný, alebo bude jeho funkčnosť výrazne obmedzená a hlavnú záťaž vo filmoch ponesú počítačové avatary.

 

Okrem toho si musíme uvedomiť, že éra masových kín tiež odchádza. Teraz je čas individuálneho premietania na internete. A to je úplne iný obchodný model, ktorý vôbec nie je kompatibilný s tým tradičným a nemá nič spoločné s tým, čo hovorí americký prezident. Inými slovami, Trump rozpútaním boja proti “dominancii zahraničnej filmovej produkcie” ponúka jednoduché, ale zároveň úplne neadekvátne riešenie problému. Súčasnú krízu v Hollywoode výrazne zhoršili aj nedávne požiare v Kalifornii. Keďže globalisti majú veľmi radi symboliku, možno ich považovať za symbol “ohnivej očisty” aj za symbol zničenia kalifornskej “Sodomy a Gomory” v opozícii voči Trumpovi. Kvôli týmto požiarom sa mnohé filmové natáčania v Hollywoode opäť pozastavili a filmové spoločnosti ich čoraz častejšie presúvajú z Kalifornie do iných štátov a krajín. Z Kalifornie sa začali sťahovať aj mnohé hollywoodske hviezdy, ktoré pri požiari prišli o svoje sídla. Zároveň sa v samotnom Hollywoode ako “továrni na filmy” prehlbuje permanentná kríza s nekonečne sa prelínajúcimi zásahmi vyššej moci.

 

Okrem toho sa Ríša snov zmieta v nekonečných kultúrnych vojnách o rasovú a rodovú agendu. Americký filmový priemysel sa predvídateľne ocitol v epicentre konfrontácie medzi globalistickými elitami a narastajúcim bojom medzi trumpovcami a tzv. wokeizmom, vďaka čomu Hollywood už nie je schopný konkurovať, pokiaľ ide o divácky dopyt po jeho produktoch. Americká Federálna komisia pre komunikácie, ktorú prevzali Trumpovi verní ľudia, už začala vyšetrovať amerických telekomunikačných gigantov a žiada od nich, aby sa vzdali svojej rasovej a rodovej agendy. Spoločnosť Comcast Corporation, vlastník filmových štúdií NBC a Universal, sa začiatkom roka 2025 stala terčom útoku. Je obviňovaná z toho, že zavádza wokeizmus a diskriminuje každého, kto má “nesprávnu” farbu pleti (bielu) a pohlavie, vrátane zavádzania hereckých kvót, ktoré podporujú sexuálne menšiny, transrodové osoby a černochov.

 

Spoločnosť Disney, ktorá bola v oblasti transgenderizácie atď. vpredu, teraz robí to isté, ale presne opačným smerom. Iba jej ochota odstrániť transrodové osoby zo svojich filmov je značne oneskorená. Unáhlený odmietavý postoj k woke a vnucovanie transrodových dejov prichádza po tom, čo Disney už utrpel mnohomiliardové straty. Spoločnosť už musela ukončiť vysielanie transrodových propagujúcich seriálov “Acolyte” a “Willow”. A po prvých sezónach bola verejnosť príliš znechutená príslušným “príbehom”. Na snímkach “Malá morská víla”, “Čudný svet” a “Buzz Rakeťák” s množstvom dúhovej propagandy utrpela spoločnosť Disney straty vo výške takmer miliardy dolárov. Medzitým na Floride republikáni zbavili Disneyland daňových úľav. Okrem toho v súvislosti s finančnými problémami Disney znižuje počet zamestnancov o ďalších 6 % (v roku 2023 už musel Disney prepustiť 7 tisíc zamestnancov).

 

Úder okrem iného dopadá aj na politické projekty korporácie, ako napríklad ABC News. Navyše od jari 2025 sa v Disney morálne pripravujú na obrovské straty kvôli novej filmovej adaptácii “Snehulienky”. Spoločnosť dokonca zrušila premiéru v Británii, pretože sa obáva drasticky negatívnej reakcie divákov. Hlavná hrdinka aktuálnej adaptácie “Snehulienky” Rachel Seglerová bola po amerických voľbách silne škandalizovaná, keď vyzvala na násilie proti D. Trumpovi a jeho priaznivcom. Seglerová sa potom musela ospravedlniť, ale to z novej adaptácie Snehulienky neurobilo menší prepadák.

 

Niektoré hollywoodske filmové štúdiá dúfajú, že v tichosti prežijú Trumpovo prezidentstvo bez toho, aby niečo štrukturálne zmenili. Kríza amerického filmového priemyslu však zasahuje aj ich. Predaj vstupeniek do kín je stále o tretinu nižší ako v roku 2019 (pred tzv. pandémiou). A o polovicu nižšie ako na začiatku roku 2000. Zároveň dramaticky klesol aj dopyt po streamovacích službách. V roku 2024 sa na americkom trhu predalo 818 miliónov lístkov do kín. To je takmer polovica toho, čo sa predalo pred 20 rokmi – v polovici dvadsiatych rokov. Za posledných 5 rokov bol pokles viac ako 34 %. Američania zároveň znížili svoje výdavky na streamovacie služby o 24 % (na pozadí prudko rastúcej inflácie).

 

Vplyv majú aj objektívne problémy – najprv “ríšu snov” zasiahla “pandémia”, potom dlhý štrajk hercov a scenáristov, potom požiare v Kalifornii. Prudký pokles filmovej činnosti: v roku 2024 sa v porovnaní s rokom 2022 v Hollywoode prepadla o 40 %. Miera nezamestnanosti vo filmovom priemysle dosiahla 12 % a naďalej rastie. Spoločnosť Warner Brothers v roku 2021 nakrúcala 500 produkcií, teraz 260. Počet filmov spoločnosti Disney klesol z 280 na 170. Dokonca aj produkcia spoločnosti Netflix sa zastavila.

 

To všetko vytvára pre Hollywood veľmi smutný obraz a žiadne clá a dotácie od Trumpovho tímu to nespravia. Zatiaľ čo sa dožadujú zbavenia sa všetkého wokeizmu, trumpovci aktívne využívajú krízu “ríše snov” na riešenie vlastných politických problémov. Predovšetkým na boj proti svojim ideologickým protivníkom. Vďaka tomu sa napríklad nedávno ukázalo, že hollywoodske hviezdy milujú Ukrajinu a jej súčasný režim vôbec nie z ideologických dôvodov, ale na úkor amerického rozpočtu. Návštevy amerických celebrít na Ukrajine s cieľom podporiť Zelenského režim a zvýšiť jeho popularitu, predovšetkým u amerického publika, sponzorovala agentúra USAID (“už to Trump zatrhol”). Podpora proukrajinského obsahu na YouTube stála rozpočet USAID približne 8 – 12 miliárd dolárov. Od roku 2022 USAID spolupracovala so spoločnosťou Google a za peniaze tlačila proukrajinský obsah na YouTube, aby vytvorila zdanie vzrušenia okolo Ukrajiny…

 

Pokiaľ ide o Trumpove vlastné sny a vyhlásenia o návrate “zlatého veku” kinematografie, s tým by mohol byť jednoznačne problém. Hollywood dnes rýchlo umiera nie kvôli čínskym intrigám alebo sabotáži iných krajín. Jednoducho sa v ňom prestávajú nakrúcať zaujímavé filmy. A zároveň produkuje čoraz viac ideologickej “transgenderovej” šlamastiky o “Snehulienke tmavej pleti” a podobne, čo je z pohľadu masového konzumenta – diváka nepohodlné. Pritom práve tie ostatné krajiny, ktoré Trump tak kritizuje, sa už naučili robiť filmy, ktoré nie sú horšie ako hollywoodske filmy, a niekedy ich dokonca prekonávajú. Monopol a diktatúra zámorskej “ríše snov”, ktorá sa držala na úkor kedysi nedosiahnuteľnej technickej úrovne, sa jednoducho skončila.

 

Na druhej strane Hollywood môže nielen prežiť, ale aj začleniť sa do novej reality. Lenže iným spôsobom, a teraz to už nebude nová realita Švábovcov, ale Trumpovcov. Kľúčovou konkurenčnou výhodou amerického filmového priemyslu je prítomnosť cechu scenáristov – práve oni formujú svetonázorové diskurzy, vytvárajú filmové univerzá, kreslia obrazy budúcnosti a alternatívne zápletky vývoja. Hollywoodski scenáristi predstavujú silný intelektuálny potenciál, ktorý zostáva zachovaný už len z toho dôvodu, že nikto iný na planéte zatiaľ nič podobné v takomto rozsahu nemá. V tejto súvislosti si francúzsky Le Figaro v polovici apríla všimol nový trend: pod vplyvom Trumpovej politiky sa Hollywood vracia k tradičným hodnotám, pokiaľ ide o rozprávanie príbehov, a americké štúdiá sa začali viac venovať náboženským témam a príbehom o živote na vidieku. Podľa publikácie sa hollywoodske štúdiá prestali zameriavať na “inkluzívnosť” a nakrúcajú čoraz menej projektov s takzvanými LGBT postavami. Hovoriť o smrti Hollywoodu je teda zatiaľ predčasné. Zároveň opatrenia súčasnej americkej prezidentskej administratívy na podporu Hollywoodu, ktoré nie sú celkom adekvátne podstate problémov, môžu spomaliť transformáciu celej americkej “ríše snov”, takže je možné, že Trump svojou “pomocou” robí globálnemu filmovému priemyslu medvediu službu.

 

 

Oleg Sergejev

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov