
Nové talianske cvičné prúdové lietadlo M-345, cieľový trh Slovensko
Slovensko , 16. jún 2025 – Taliansko dňa 12. júna 2025 oficiálne uviedlo do služby vo svojich vzdušných silách podzvukové cvičné lietadlo M-345, nový výrobok spoločnosti Leonardo. Pod miestnym označením T-345A je teraz v prevádzke pri 61. peruti na leteckej základni Galatina a nahrádza dlho slúžiace cvičné prúdové lietadlo MB-339.
Nový M-345 sa pripája k výkonnejšiemu typu M-346 a spolu vytvárajú komplexný výcvikový systém, ktorý pokrýva viaceré fázy výcviku vojenských pilotov. Vývoj M-345 pochopiteľne čerpal z dlhých skúseností firmy Leonardo, prípadne jej predchodcov s vojenskými cvičnými lietadlami. Nadväzuje na SIAI-Marchetti SF-260 (vrtuľové cvičné a ľahké útočné COIN -protipovstalecké lietadlo s piestovým alebo turbovrtuľovým motorom), Aermacchi MB-326 (cvičné prúdové a ľahké bojové viac porovnateľné s čs. typom L-29 Delfín) a MB-339 (cvičné prúdové a ľahké bojové lietadlo viac porovnateľné s čs. typom L-39 Albatros).
MB-339 má za sebou pomerne úspešnú vyše 40-ročnú kariéru, počas ktorej cvičil talianskych aj medzinárodných pilotov a zúčastnil sa aj vojnových konfliktov – argentínsky MB-339 dokonca v chaotickej situácii poškodil britskú fregatu triedy Leander HMS Argonaut počas vojny o Falklandské ostrovy/Malvíny.
Stroj slúžil aj v talianskom národnom akrobatickom tíme, ktorý sa chystá prejsť na M-346 a pred nedávnom mal nehodu spôsobenú kolíziou troch lietadiel MB-339PAN (Pony 6 a 9 vážne poškodenie chvostovej časti, Pony 8 zišiel z dráhy pri núdzovom pristátí, bez obetí):
Zahraničná správa o lietadle M-345 v talianskych vzdušných silách:
Spoločnosť Leonardo uvádza, že M-345 poskytuje výkon na úrovni prúdových lietadiel s prevádzkovými nákladmi porovnateľnými s najmodernejšími turbovrtuľovými lietadlami. Jeho integrovaná digitálna avionika a rozhranie človek-stroj podporujú výcvikové etapy II a III v procese prípravy pilotov na stíhačky novej generácie. Predĺženú prevádzkovú životnosť lietadla podporuje integrovaný monitorovací systém, ktorý má minimalizovať požiadavky na údržbu a zvyšuje pripravenosť flotily.
Kokpit je vybavený digitálnym pultom s tromi farebnými dotykovými multifunkčnými displejmi (MFD), HUD (head-up displej premieta dôležité údaje prakticky na sklo kabíny) a ovládacími prvkami HOTAS (ruky pilota na plynovej páke a knipli).
M-345 je poháňaný prúdovým motorom Williams FJ44-4M-34 s ťahom asi 15,4 kN optimalizovaným pre vojenské použitie, s maximálnou internou zásobou 720 kg paliva. Dosahuje maximálnu rýchlosť 741 km/h, pádová rýchlosť je 170 km/h. Dostup 12 190 m. Lietadlo manévruje s maximálnymi násobkami preťaženia v rozsahu +7/-3,5G. Na vzlet potrebuje 670 metrov dráhy, na pristátie 580 metrov. Preletová vzdialenosť je 1300 km bez prídavných palivových nádrží, prípadne 1670 km s dvoma prídavnými nádržami, pričom vytrvalosť vo vzduchu s 10% rezervou je 150, resp. 200 minút. V brožúre lietadla sa ďalej uvádza, že hmotnosť lietadla pri štarte ako cvičného stroja je do 3600 kg a maximálna vzletová hmotnosť 4500 kg.
Lietadlo tak má možnosť na štyroch závesníkov pod krídlom niesť až 1200 kg výzbroje – riadené a neriadené strely vzduch-zem, strely vzduch-vzduch krátkeho dosahu s infračerveným navádzaním, letecké bomby kalibru do 500 libier (227 kg), kontajnery s guľometmi a automatickými kanónmi a pod.
Čo si v zahraničí všimli, že brožúry a údajové listy k lietadlu, (nie vždy sa úplne zhodujúce v technicko-taktických parametroch), boli zverejnené v šiestich jazykoch: v angličtine, francúzštine, nemčine, španielčine, arabčine a slovenčine.
Americký portál breakingdefense.com napríklad vo svojom článku uvádza: “Výrobca zatiaľ nevidel medzinárodnú objednávku na cvičný stroj, ale medzi predchádzajúcimi krokmi je podpísaný Letter of Intent s juhoafrickou skupinou Paramount Group o posúdení konfigurácie so zbraňami pre africký trh a kampaň na zabezpečenie dohody so Slovenskom.
“Leonardo považuje inovatívny dvojúčelový prúdový cvičný stroj M-345 za ideálne riešenie pre budúci výcvik stíhacích pilotov slovenských vzdušných síl,” uviedla spoločnosť vo vyhlásení z roku 2021. Odvtedy boli podpísané strategické dohody medzi výrobcom a slovenskými spoločnosťami.”
Od firmy Leonardo pochádzajú aj transportné lietadlá C-27J Spartan, známe na Slovensku pod všeľudovým označením iPhone 8. Pričom brazílske Embraer C-390 Millennium by mali byť vytúžený a nevyhnutný iPhone 16. Prvý Spartan pristál na Slovensku nakoniec až dňa 24.10.2017, pred menej než 8 rokmi.
Čo dodať. Tak ako plynule pokračuje informačné embargo voči Armádnemu magazínu zavedené za éry J. Naďa, autor často kritizuje nákupy MO SR. Veľa poučiek prinieslo ukrajinské bojisko, ďalšie sa rysujú v konflikte medzi Iránom a Izraelom, nemusíme sa zaoberať predchádzajúcimi prognózami futurológov, ktoré sa doteraz prejavovali ako presné.
Príčinou kritiky autora tak býva jeho presvedčenie, že sa kupujú úplne zbytočné, prípadne drahé a zároveň zastaralé, výbehové veci, často s dlhými termínmi dodávok, počas ktorých zastarajú ešte viac. Ďalej nastupujú vysoké náklady na prevádzku a údržbu, so zreteľným výhľadom na nevyhnutnosť modernizácie alebo náhradu ani nie uprostred životného cyklu výrobku. V druhom rade, nákupy nezodpovedajú politike orientácie na štyri svetové strany, berme za príklad Indiu.
Ale máme tu medzinárodnú situáciu akú máme. Napríklad pri prenosných protilietadlových strelách kategórie MANPADS vyslovil autor tézu, že by sa namiesto navrhovaných mali kúpiť drahšie a výkonnejšie so systémom navádzania, ktorý je odolný rušeniu. V prípade cvičných lietadiel je ale dilema ešte ťažšia. Ak chce ušetriť, Slovensko nemusí vlastniť cvičné lietadlá, ale zaplatiť si výcvik svojich pilotov v zahraničí. Túto alternatívu ponúka aj firma Leonardo (IFTS).
Ak chce Slovensko vlastniť podzvukové cvičné a ľahké bojové lietadlo, môže sa najprv opýtať Ukrajincov a Rusov, či počas konfliktu nasadili L-29, L-39 alebo Jak-130 v boji a s akými výsledkami. (Dňa 25.8.2023 sa mal pri zrážke dvoch L-39 počas cvičného letu zabiť “Джус”, elitný pilot Mig-29 stotožňovaný mnohými s “Fantómom Kyjeva” a ešte dvaja majori ukrajinských vzdušných síl.) Prípadne počkať, či Izrael nejako bojovo použije aspoň pri obrane vlastného územia dvojmotorový podzvukový prúdový M-346 Lavi (Master, cvičný a ľahký bojový taliansky typ nasledujúci po MB-339/M-345 a zabezpečujúci konečnú fázu výcviku pilota pred prechodom na nadzvukové lietadlo).
Alternatívou k prúdovým cvičným lietadlám môžu byť aj turbovrtuľové typy, spravidla lacnejšie a s nižšími nákladmi na prevádzku a nárokmi na údržbu.
Čo však treba neľahko pripustiť na pozadí zhoršujúcej sa bezpečnostnej situácie je, že na cvičných lietadlách by sa nemalo šetriť na nesprávnom mieste a do úvahy by mali pripadať aj nadzvukové typy. Tie spravidla ponúkajú pomerne vysoký podiel schopností a spôsobilostí skutočného bojového lietadla, ale za ešte nižší zlomok jeho ceny. Tu už nejde len o juhokórejský KAI T-50, alebo časovo zaostávajúci americký T-7. Prednedávnom bol na návšteve SR španielsky kráľ. Koho by udivilo, ak by zmienil, že sa Španielsko pripojilo k tureckému projektu TAI Hürjet? Plánuje ním nahradiť dokonca americký nadzvukový Northrop F-5. Tiež oživiť španielsky letecký priemysel, ktorý v minulosti vedel vyrobiť podzvukový cvičný prúdový CASA C-101 Aviojet. Každopádne, keď už sa vyberie cesta, či už správna alebo nesprávna, malo by sa po nej ísť formou transparentnej súťaže, bez úsilia ušiť jej podmienky na niektorého z účastníkov.



MK
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942