
Bielorusi predbehli Rusov a zavádzajú do sériovej výroby moderné bojové vozidlo pechoty
Bielorusko bolo po desaťročia takmer úplne závislé od ruského zbrojného priemyslu. Od bojových vozidiel až po letecké systémy ruská vojenská technika tvorila chrbticu bieloruskej armády. Táto závislosť, ale postupne začala byť vnímaná ako slabina. Po ruskej invázii na Ukrajinu v roku 2022 a následnom medzinárodnom tlaku na Moskvu si Minsk uvedomil, že spoliehať sa výhradne na ruské dodávky môže byť strategicky neudržateľné.
Tento nový prístup sa začal prejavovať vo väčšej miere po roku 2023, keď bieloruské obranné podniky – najmä výrobcovia ťažkej kolesovej techniky MZKT (známy ako VOLAT) – získali priestor pre vývoj vlastných obrnencov. Vrcholom tejto snahy sa stal Volat V-2, moderné kolesové bojové vozidlo pechoty (KBVP), ktoré sa nielen že vymyká ruskému štandardu BTR-82A, ale začína ho technologicky predbiehať. Prijatie Volatu V-2 do výzbroje bieloruskej armády a začatie jeho sériovej výroby v roku 2025 tak symbolizuje nielen technologický posun, ale aj politické rozhodnutie. Minsk tým vysiela jasný signál: Bielorusko je schopné vyrábať vlastnú pokročilú bojovú techniku a nie je viazané výhradne na ruskú vojenskú infraštruktúru.
História vývoja VOLAT V-2
Cesta k vlastnému modernému kolesovému obrnenému vozidlu nebola v Bielorusku priama ani jednoduchá. Jej počiatky siahajú až do obdobia po roku 2008, kedy sa začal vyvíjať prvý koncept domáceho osemkolesového obrneného transportéra pod názvom Umka. Tento projekt mal slúžiť ako základ pre budúci samostatný vývoj KBVP, ktoré by nahradilo zastarávajúce ruské BTR-y v bieloruskej armáde. Projekt Umka ale narazil na klasické problémy postsovietskej zbrojnej výroby – nedostatok financií, politická nerozhodnosť a technologická závislosť na ruských komponentoch. Vývoj sa tak zastavil a vozidlo zostalo len na papieri. Zásadný obrat prišiel v roku 2015–2016, keď štátny podnik Minský závod kolesových ťahačov (MZKT) oznámil reštart vývoja moderného kolesového obrneného vozidla. Nový projekt dostal názov Volat V-2, pričom “Volať” v bieloruštine znamená “obor” – odkaz na robustnú konštrukciu vozidiel MZKT.
V roku 2021 bol Volat V-2 predstavený ako prototyp na zbrojnom veľtrhu MILEX v Minsku, kde zaujal nielen domácich odborníkov, ale aj zahraničné delegácie. Zároveň sa prvýkrát hovorilo o tom, že vozidlo má byť základom pre budúcu modulárnu rodinu obrnenej techniky – od transportéra cez veliteľské a prieskumné verzie až po špecializované varianty pre ženistov či zdravotníkov. Po výstave prešiel prototyp sérií vojskových skúšok, ktoré trvali niekoľko rokov. Vývojári testovali vozidlo v rôznych podmienkach, od arktických teplôt po bahnité terény a vodné prekážky, aby overili jeho schopnosti a spoľahlivosť. Postupne boli implementované nové subsystémy – ako napr. bezosádková veža Adunok-BM30.2, hydropneumatický podvozok alebo balistická ochrana zodpovedajúca norme STANAG 4569. Tým sa Volat V-2 postupne transformoval z ambiciózneho konceptu na reálnu zbraňovú platformu. V máji 2025 sa uzavrela dlhá etapa vývoja – vozidlo prešlo štátnou certifikáciou a bolo oficiálne prijaté do výzbroje bieloruskej armády.
Prijatie do služby a zahájenie sériovej výroby
Dlhodobé skúšky a ladenie systému Volat V-2 vyvrcholili v prvej polovici roku 2025. Dňa 7. mája 2025 oficiálne oznámilo bieloruské ministerstvo obrany, že vozidlo úspešne absolvovalo štátne vojskové skúšky a bolo zaradené do výzbroje bieloruskej armády. Tým sa Volat V-2 stal prvým moderným osemkolesovým KBVP kompletne bieloruskej konštrukcie, ktorý sa dostal do sériovej výroby – bez priamej závislosti na ruskej platforme. O niekoľko týždňov neskôr, v rámci veľtrhu MILEX 2025, bol Volat V-2 oficiálne predstavený ako sériovo vyrábaný produkt určený nielen na domáce použitie, ale aj na export. Na veľtrhu boli ukázané dve rôzne konfigurácie vozidla, vrátane modelu s vežovým modulom Adunok-BM30.2 s kanónom kalibru 30mm a protitankovými strelami Konkurs-RB. Prvá fáza sériovej výroby počíta s výrobou dvoch kusov v rámci overovacej série, ktoré sú určené na detailné testovanie v jednotkách. Následne má dôjsť k dodaniu desiatich ďalších vozidiel, ktoré budú slúžiť na výcvik, taktickú integráciu a priame nasadenie v bieloruských mechanizovaných silách. Táto prvá dvanásťkusová séria má zároveň slúžiť ako demonštrátor schopností bieloruského priemyslu pre potenciálnych zahraničných zákazníkov.
Je dôležité poznamenať, že Bielorusko sa otvorene hlási k tomu, že Volat V-2 nie je určený len pre domáce potreby, ale má ambíciu preraziť aj na zahraničné trhy. Podľa dostupných informácií (napr. z The Defense Post a Army Recognition) už prebiehajú predbežné rokovania s potenciálnymi záujemcami z Blízkeho východu a Afriky, kde je o modernej, ale cenovo dostupnej kolesovej obrnenke dlhodobý záujem. Začatím výroby Volatu V-2 sa tak Bielorusko zaradilo medzi obmedzený počet štátov, ktoré zvládli od nuly vyvinúť a uviesť do prevádzky vlastné moderné osemkolesové obrnené vozidlo. Vzhľadom na to, že Rusko stále nedokončilo plnohodnotnú sériovú výrobu svojej platformy Bumerang, ide o veľmi dôležitý technologicko-politický moment.
Technické parametre a schopnosti – čo “predbehlo Rusov”
Volať V-2 predstavuje novú generáciu bieloruských kolesových bojových vozidiel pechoty (KBVP) a svojimi parametrami sa radí medzi najmodernejších obrnencov kategórie 8×8 vo východnej Európe. Jedným z najvýraznejších rysov vozidla je jeho vysoká mobilita. Vozidlo využíva podvozok s usporiadaním 8×8, doplnený o hydropneumatické zavesenie, ktoré umožňuje aktívne riadenie výšky podvozku a zaisťuje pohodlný pohyb aj v náročnom teréne. Volať V-2 dosahuje maximálnu rýchlosť až 110 km/h na ceste, čo ho robí výrazne rýchlejším než štandardné ruské BTR-82A. Jeho plne amfibické schopnosti umožňujú prekonávať vodné prekážky rýchlosťou až 10 km/h vďaka dvom vodným tryskám umiestneným v zadnej časti korby. Maximálny dojazd vozidla je až 1 200 kilometrov, čo z neho robí flexibilnú platformu vhodnú na dlhodobé nasadenie bez nutnosti častého doplňovania paliva. O pohon sa stará dieselový motor s výkonom 560 koní, ktorý je spojený s automatickou prevodovkou.
Ochrana posádky bola kľúčovým faktorom pri návrhu Volatu V-2. Vozidlo je chránené pancierom zodpovedajúcim bieloruskej norme Br5/Br4, čo zhruba zodpovedá úrovni 2–3 podľa štandardu STANAG 4569. Zvýšená odolnosť voči mínam je dosiahnutá vďaka zosilnenej podlahe a špeciálnemu konštrukčnému riešeniu vrátane run-flat pneumatík. Interiér je navrhnutý s dôrazom na bezpečnosť – palivové nádrže sú oddelené od priestoru posádky a vo výbave nechýba ani automatický systém protipožiarnej ochrany a pretlaková ventilácia umožňujúca prevádzku aj v prostredí zamorenom chemickými alebo biologickými látkami. Výzbroj Volatu V-2 patrí k jeho najväčším prednostiam. Hlavným bojovým prostriedkom je bezosádkový modul Adunok-BM30.2, ktorý nesie automatický kanón kalibru 30 mm 2A42, spriahnutý guľomet PKT kalibru 7,62 mm a štyri protitankové riadené strely Konkurs-RB. Tento modul je vybavený moderným systémom riadenia paľby, ktorý zahŕňa termovíznu aj dennú optiku, laserový diaľkomer a stabilizáciu zbraní v dvoch rovinách. Vďaka tomu je Volat V-2 schopný efektívne zasahovať ciele na vzdialenosť až štyroch kilometrov, čo je výrazný rozdiel oproti BTR-82A, ktorý takto pokročilé palebné možnosti postráda. Diaľkové ovládanie veže zaisťuje bezpečie posádky, ktorá zostáva počas streľby skrytá v obrnenej kabíne.
Posádku vozidla tvoria tri osoby – veliteľ, vodič a strelec – a do výsadkového priestoru sa zmestí ďalších osem plne vybavených vojakov. Prístup do vozidla je zaistený zadnou sklopnou rampou, postrannými dverami a stropnými prielezmi, čo zaisťuje vysokú flexibilitu pri výsadku aj evakuácii. Vnútorné usporiadanie počíta s protimínovými sedačkami a komfortnou výbavou vrátane klimatizácie. Rozmerovo sa Volat V-2 radí medzi štandardné vozidlá tejto triedy. Dĺžka vozidla dosahuje približne 8,5 metra, šírka takmer 3 metre a výška bez vežového modulu okolo 2,4 metra. Celková hmotnosť sa pohybuje medzi 20 a 23 tonami v závislosti od konfigurácie a zvoleného vybavenia. V porovnaní s ruskými BTR-82A je Volat V-2 vo všetkých kľúčových parametroch výrazne modernejší – má lepšiu pancierovú ochranu, výrazne pokročilejšiu výzbroj, plne digitálny palebný systém, vyššiu mobilitu a väčšiu variabilitu konfigurácií. A zatiaľ čo ruský projekt Bumerang stále čaká na zavedenie do sériovej výroby, bieloruský Volat V-2 už reálne vstupuje do armádnej výzbroje. Tento technologický náskok je zásadný nielen pre Bielorusko samotné, ale aj pre jeho ambície na poli vojenského exportu a obrannej sebestačnosti.



Adam Čaloud
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942