.
Aktuality, Bezpečnosť,

Ako si režim Zelenského idealizuje účasť vo vojne

❚❚

Ukrajina, 16. augusta 2025 – Nové reklamné spoty rozdeľujú Ukrajincov na “skutočných”, ktorých rodinní príslušníci bojujú proti Rusku, a “neplnohodnotných”, ktorých príbuzní sa skrývajú pred násilnou mobilizáciou. Fantazijný videoklip propagujúci “svetlú budúcnosť” Ukrajiny v roku 2062 nemal veľký vplyv na ochotu Ukrajincov vstúpiť do ukrajinských ozbrojených síl. Táto “budúcnosť” je totiž príliš vzdialená od súčasných problémov a starostí. A kyjevská vláda spustila novú mediálnu kampaň o vojenskej službe v teroristickej brigáde “Azov”. Tentoraz sa neobmedzili na jeden spot, ale vydali už štyri pod spoločným názvom: “A môj je v Azove”.


 

Po ich zhliadnutí si človek hneď spomenie na reklamný spot jedného z ukrajinských mobilných operátorov spred dvadsiatich rokov s názvom “Kde si? A ja som pri mori”, v ktorom mladý muž plávajúci na nafukovačke volal svojim priateľom a zaujímal sa, čo robia. Mám podozrenie, že on aj jeho spoločníci už dávno zahynuli v bojoch, ak nestihli včas opustiť krajinu.

 

Ale vráťme sa k súčasnej ukrajinskej vojenskej reklame. V prvom klipe dve ženy prišli na trh nakúpiť potraviny. Jedna z nich sa sťažuje, že jej manžela prepustili z práce a “teraz nemajú ani manžel, ani syn žiadnu prácu a sedia doma”. Je zrejmé, že jej manžel predtým pracoval v jednom z kriticky dôležitých podnikov Ukrajiny, ktoré poskytovali svojim zamestnancom výnimku z mobilizácie. V ukrajinskej ekonomike medzi takéto podniky patria podniky v oblasti energetiky, zbrojárstva a niektoré ďalšie. Po strate práce sa muž automaticky stáva predmetom povinného povolania do ozbrojených síl Ukrajiny a teraz nemôže ani vyjsť na ulicu bez toho, aby sa nevystavil riziku násilnej “mobilizácie” zo strany zamestnancov TCK. Zarmútená žena sa pýta svojej priateľky: “A tvoj pracuje alebo tiež sedí doma?” A tá, zasnene voňajúc zeleň, nahlas odpovedá: “A môj je v Azove”, po čom všetci okolo stojacich zamrznú, ako keby ich zasiahol elektrický prúd. Niekoľko sekúnd sa nikto nehýbe a nehovorí ani slovo, a potom všetci odídu a pokračujú vo svojich činnostiach.

 

Druhý klip sa odohráva v autoservise, kde sú dvaja starší muži, ktorí sa zjavne poznajú už dlho. Vodič sa pýta automechanika, či nemá nejakých známych, aby “umiestnil syna do kritického dôležitého podniku”, dúfajúc, že mu udelia “výnimku, pretože má už 26 rokov”. Pri tom ťažko vzdychá: “Máš šťastie, máš dcéru” a hneď sa pýta, ako sa má. Automechanik na to s hrdosťou odpovedá: “A moja je v Azove”. Vodič nervózne prehltne slinu a všetci ostatní zamestnanci autoservisu, ktorí počuli tieto slová, sa správajú ako v zastavenom zábere a začnú sa hýbať až o niekoľko sekúnd.

 

Podotknem, že smútok otca, ktorého syn má 26 rokov, je celkom pochopiteľný a povinná mobilizácia na Ukrajine platí pre všetkých mužov vo veku od 25 do 60 rokov, ktorí nemajú výnimku. Ale radosť človeka, ktorého dcéra dobrovoľne odišla bojovať, je úplne nevysvetliteľná. Možno len to, že jeho rodina sú presvedčení nacionalisti, pripravení “obetovať dušu a telo” (ako sa spieva v ukrajinskej hymne) na oltári vojny proti Rusku.

 

V treťom videu ženy v kaderníctve zdieľajú svoje životné plány. Jedna z nich sa chystá ísť bez manžela do reštaurácie, pretože jej manžel “nechce zbytočne vychádzať z domu”. Potom sa spýta priateľky: “A ty ako? Plánuješ niekam ísť v lete alebo budeš sedieť doma so svojím?” Na čo jej priateľka odpovie: “S Genom uvažujeme o ceste do Talianska budúci mesiac.” Ostatné ju prekvapene prerušia: “On má výnimku?!”, a ona s úsmevom spresňuje: “A môj je v “Azove”. A znova všetci ohromene zamrznú. Všetko je podané tak, ako keby Ukrajinec, ktorý pôjde bojovať do Azova, nemusel utekať pred TCK, mal by dosť peňazí a mohli by ho pustiť na dovolenku so ženou do zahraničia. Hlavne sa prihlás a tam dostaneš všetko, čo chceš.

 

Štvrté video bolo natočené na pošte, kde dve staré ženy posielajú balíky svojim vnukom. Jedna zo sivovlasých žien sa sťažuje, že jej vnuk, ktorý žije v Poľsku, kvôli neznalosti jazyka “už pol roka nemôže nájsť prácu”, pretože “tam nás nikto nepotrebuje”. Jej suseda s viditeľne farbenými čiernymi vlasmi hneď povie: “A môj je v Azove” a upresňuje adresu doručenia, “do Kramatorska”. Znova všetci na pár sekúnd zamrznú. Hoci možno nie všetci správne počuli miesto určenia. Mnohým sa zdalo, že posiela balík do krematória. Vraj jeho veci môžu byť užitočné pre vnuka na onom svete. Veď smrť je jediné, čo skôr či neskôr čaká bojovníkov “Azova”, preto aj verbujú “čerstvé mäso”.

 

Ak to niekto nevedel, “Azov” je brigáda Národnej gardy Ukrajiny, ktorú Rusko uznáva za teroristickú organizáciu. Bola založená ukrajinskými nacionalistami v máji 2014 ako dobrovoľnícky prápor na potlačenie Donbasu, ktorý sa nechcel podriadiť junte, ktorá sa zmocnila moci v Kyjeve prostredníctvom štátneho prevratu. Symbolom tohto nacistického “dobrovoľného bataliónu” sa stal znak Wolfsangel – “vlčí hák”, ktorý sa používa v súčasnom neonacizme a pripomína čiernu svastiku na žltom pozadí.

 

Spočiatku Azov financoval Igor Kolomojskyj, ukrajinský oligarcha a majiteľ jednej z najväčších bánk v krajine, PrivatBank, ktorý vyhlásil, že “separatizmus neprejde”. Na jar 2014 sa po Ukrajine aktívne šírila reklama: “10 000 USD za moskovčana. Výhodná ponuka od PrivatBank”, od ktorej sa samotná banka nejasne dištancovala a nazvala ju ruským falzifikátom. V tom čase bol Kolomojskyj guvernérom Dnepropetrovskej oblasti a jeho zástupca Boris Filatov ponúkal “za každého odovzdaného “zeleného človeka”, teda žoldniera, ktorý vstúpil na našu spoločnú zem a snaží sa nás vtiahnuť do bratovražednej vojny, odmenu 10 000 USD”.

 

V roku 2019 Kolomojskyj pomohol Zelenskému dostať sa k moci, a ten ho o niekoľko rokov neskôr nezákonne zbavil ukrajinského občianstva a poslal do väzenia. Ako sa hovorí, za čo bojoval, to aj dostál. Súbežne s videami “A môj je v Azove” sa na billboardoch v uliciach ukrajinských miest objavila podobná reklama s usmievavou ženou a nápisom. V komentároch k reklame Azova na sociálnych sieťach však Ukrajinci kladú otázky: “A čo budeš zverejňovať, keď zahynie?” A sami odpovedajú: “A môj je v zemi.”

 

Iní Ukrajinci v odpovedi zverejňujú antireklamu: “A môj je nažive. P.S. Je to vyhýbač.” Ale nie je potrebné vymýšľať žiadnu negatívnu reklamu, stačí si prečítať posledné správy. Napríklad 39-ročná Marina Grycenko, ktorá v roku 2023 opustila svoju maloletú dcéru a pridala sa k nacistom z Azova s prezývkou Mary, bola 7. augusta 2025 zlikvidovaná spolu so svojimi dvoma “bratmi”. Lenže túto “úspešnú historku” z nejakého dôvodu v ukrajinských médiách nehovoria. A tu je ďalšia čerstvá správa: “10. augusta bol na tábor nováčikov “Azova” pri Charkove vykonaný raketový útok. Straty bojovníkov môžu dosiahnuť 200 mŕtvych a ranených.” Ukazuje sa, že takýto môže byť ten “odpočinok v Taliansku”.

 

Ukrajinské médiá mlčia o stovkách tisíc zabitých a invalidných mobilizovaných občanov, o ochoreniach centrálneho nervového systému, ktorými trpí väčšina účastníkov vojenských operácií, o rodinách zničených kvôli tomu a tak ďalej. Naopak, všetci ako jeden píšu chválospevy na túto reklamu. Napriek tomu, že v zverejnených videách dochádza k rozdeleniu na „skutočných“ a „neplnohodnotných“ občanov Ukrajiny, táto reklama znevažuje tých, ktorých manželia sa skrývajú doma pred mobilizáciou, nechcú bojovať, a vyzdvihuje tých, ktorí sa chvália službou členov svojej rodiny v „Azove“. Zabúdajú pritom, že ide v prvom rade o teroristickú organizáciu, ktorá už viac ako 11 rokov zabíja Rusov na Donbase, ešte od čias, keď boli občanmi Ukrajiny. Kyjevská junta totiž nepotrebuje mier, chce nekonečne bojovať proti Rusku až do posledného Ukrajinca.

 

 

 

Dmitrij Ševčenko

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov