.
Aktuality, Letectvo,

Poľsko sťahuje staré vrtuľníky. Koniec Mi-14 a Mi-2, náhrady prídu až po roku 2026

❚❚

Poľsko, 17. októbra 2025 – Modernizácia poľských ozbrojených síl naberá tempo. Poľské ministerstvo obrany oznámilo, že v nasledujúcich dvoch rokoch vyradí posledné vrtuľníky Mi-14 a Mi-2. Zatiaľ čo námorníctvo čaká na nové AW101, armáda sa pripravuje na prechod k Apachom a dronom.


 

Poľské letectvo a námorníctvo využívajú pestrú škálu vrtuľníkov, z ktorých mnohé pochádzajú ešte zo sovietskej éry. K najstarším patria stroje Mi-14PŁ a Mi-14PŁ/R, ktoré boli zhotovené v 70. rokoch a dlhodobo tvorili chrbticu námorných protiponorkových síl. Ďalšou významnou súčasťou flotily sú ľahké viacúčelové vrtuľníky Mi-2, vyrábané licenčne v závode PZL Świdnik. Tieto stroje, často používané na výcvik a prepravu personálu, dnes plnia skôr podporné úlohy. Ich prevádzka bude ukončená v roku 2026, pretože už nespĺňajú súčasné bezpečnostné ani prevádzkové štandardy NATO.

 

Špecifickú úlohu hrajú aj Kaman SH-2G Seasprite, americké palubné vrtuľníky zakúpené v 90. rokoch. Poľsko ich získalo ako náhradu za časť Mi-14, ale ako upozorňuje, aj tieto stroje dosluhujú a ich vyradenie je plánované na rok 2026. Novšie typy, ako W-3 Sokół, AW149 a AW101, zatiaľ predstavujú menšiu časť flotily. Poľské ministerstvo obrany vsádza práve na tieto stroje ako na prechod k plne interoperabilnému letectvu NATO. Model AW101, ktorého dodávky majú začať v najbližších mesiacoch, bude kľúčový pre námorníctvo – nahradí Mi-14 v protiponorkových a záchranných misiách.

 

Oficiálne oznámenie a harmonogram vyradenia

Ministerstvo obrany Poľska (MON) a Inšpektorát Wsparcia Sił Zbrojnych v priebehu roka 2024 potvrdili harmonogram postupného vyraďovania najstarších vrtuľníkov. Podľa údajov zverejnených serverom skončila služba protiponorkových Mi-14PŁ v auguste 2025.

 

Záchranný variant Mi-14PŁ/R zostane v prevádzke o niekoľko mesiacov dlhšie – do mája 2026, kedy bude ukončený jej technická životnosť. V tom istom čase bude ukončená aj prevádzka Kaman SH-2G Seasprite, palubných vrtuľníkov používaných na fregatách triedy Oliver Hazard Perry. Ich údržba je stále nákladnejšia a ich avionika nezodpovedá súčasným požiadavkám NATO.

 

K roku 2026 by mali byť vyradené aj posledné exempláre Mi-2, ktoré stále slúžia predovšetkým v cvičných jednotkách. Ako uviedol portál, rezort obrany už začal prípravy na ich postupné nahradenie typom AW149, ktorý sa montuje v závode PZL Świdnik. Podľa hovorcu ministerstva obrany sa vyraďovanie starších strojov bude riadiť princípom „bez narušenia operačnej pripravenosti“ – teda postupne, ako budú nové vrtuľníky preberané do služby. Tento prístup má zabezpečiť, že aj počas prechodného obdobia bude Poľsko schopné plniť úlohy v oblasti námorných i pozemných operácií.

 

Čo príde namiesto nich: nové vrtuľníky pre poľské ozbrojené sily

Najnákladnejšou zákazkou je dodávka štyroch ťažkých vrtuľníkov AW101, ktoré majú nahradiť námornú Mi-14. Tieto stroje budú schopné plniť úlohy v oblasti protiponorkového boja aj pátracích a záchranných operácií. Vyrába ich britská spoločnosť Leonardo, pričom časť komponentov je dodávaná z poľského PZL Świdnik, ktorý do projektu zapojil aj lokálnych subdodávateľov. Prvý AW101 má byť podľa plánu odovzdaný poľskému námorníctvu do konca roku 2025.

 

Druhou dôležitou časťou modernizácie je program AW149, zameraný na nahradenie viacúčelových vrtuľníkov Mi-2 a čiastočne aj W-3 Sokół. V roku 2022 uzavrela poľská vláda s firmou Leonardo kontrakt na 32 vrtuľníky AW149 v hodnote približne 8,25 miliardy zlotých (1,8 miliardy USD). Výroba a montáž týchto strojov prebieha priamo v závode PZL Świdnik, čo má posilniť domáci letecký priemysel. Prvá várka má byť dodaná armáde v roku 2025 a všetky stroje do roku 2029.

 

Treťou líniou modernizácie je obstaranie amerických bojových vrtuľníkov AH-64E Apache Guardian. Poľsko plánuje nákup až 96 týchto strojov v rámci dohody so Spojenými štátmi. Prvé jednotky majú byť doručené po roku 2026, pričom dovtedy budú poľské posádky cvičiť na AH-64E americkej armády. Nové stroje doplnia, prípadne nahradia sovietske Mi-24 a výrazne posilnia schopnosti poľského letectva v oblasti priamej podpory pozemných síl.

 

Tieto programy znamenajú zásadný skok vpred nielen po technologickej, ale aj logistickej stránke. Umožní totiž vytvoriť jednotný systém údržby, výcviku a zásobovania, ktorý nahradí doterajšiu roztrieštenú flotilu rôznych sovietskych i západných typov. Prechod na nové vrtuľníky však podľa Górky „nebude bezbolestný“ – plná operačná pripravenosť všetkých nových jednotiek sa očakáva až okolo roku 2028.

 

Dôvody rozhodnutia: technika, stratégia a politika modernizácie

Rozhodnutie o vyradení starších typov vrtuľníkov nie je iba otázkou technického stavu strojov, ale výsledkom širšej modernizačnej stratégie poľskej armády. Kľúčové dôvody možno rozdeliť do troch oblastí – technické, strategické a finančno-politické.

 

Z technického hľadiska sú vrtuľníky Mi-14 a Mi-2 na hrane svojej životnosti. Ich základné konštrukčné prvky boli navrhnuté na prevádzku zhruba 25–30 rokov. Mnohé stroje dnes lietajú viac ako štyri desaťročia. Náhradné diely už nie sú dostupné od pôvodných sovietskych výrobcov, čo vedie k improvizovaným opravám alebo k obmedzeniu letovej spôsobilosti. Údržba sa tak stáva neúmerne nákladnou a technicky riskantnou.

 

Strategické faktory vychádzajú z nutnosti prispôsobiť poľskú armádu štandardom NATO. Súčasné priority zahŕňajú interoperabilitu systémov velenia, navigácie a komunikácie. Staré sovietske stroje, aj napriek modernizácii, tieto podmienky nespĺňajú. Nové vrtuľníky AW101 a AW149 sú vybavené avionikou kompatibilnou s aliančnými systémami a umožňujú zdieľanie dát v reálnom čase – čo je zásadné pre moderné sieťovo prepojené bojisko.

 

Finančný rozmer modernizácie sa odráža v prehodnotení investícií. Poľsko nedávno pozastavilo nákup 32 vrtuľníkov S-70i Black Hawk, aby presunulo prostriedky na projekty protivzdušnej obrany a nákup tankov Abrams a bojových dronov. Vláda tak reaguje na aktuálne bezpečnostné výzvy a snahu udržať rovnováhu medzi modernizáciou a rozpočtovými možnosťami. V neposlednom rade zohráva úlohu aj politika a symbolika. Modernizácia letectva je vlajkovým projektom vlády, ktorá chce prezentovať Poľsko ako regionálnu vojenskú mocnosť. Vyraďovanie sovietskych strojov má nielen praktický, ale aj politický význam – predstavuje odklon od dedičstva Varšavskej zmluvy smerom k technologicky a priemyselne polonezávislej obrane.

 

 

Adam Čaloud

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov