
Nová vlna prezbrojenia: Prečo Berlín investuje miliardy do neúspešného projektu?
Nemecko, 10. novembra 2025 – Nemecko si objednalo 20 nových stíhačov Eurofighter, uvádza americký vojenský časopis Military Watch Magazine (MWM). Čiže Berlín si kupuje F-35, ale zároveň zachraňuje vlastný obranný priemysel.
Dohoda bola uzavretá v montážnom závode spoločnosti Airbus v Manchingu v južnom Nemecku. Dodanie lietadiel je naplánované na roky 2031 až 2034. Nahradia niektoré zo starnúcich stíhacích lietadiel Tornado, ktoré slúžili nemeckému letectvu od čias studenej vojny. Celkový počet objednaných Eurofighterov sa tak zvýšil na 58, pričom Nemecko sa rýchlo stáva najväčším európskym investorom do obrany.
Jorge Tamarit-Degenhardt, generálny riaditeľ programu Eurofighter, uviedol, že zmluva „je vynikajúcou správou pre program Eurofighter a našich priemyselných partnerov, keďže program sa blíži k historickému míľniku jeden milión letových hodín“. Zdôraznil, že objednávka „podčiarkuje dlhodobý záväzok Nemecka voči suverénnym európskym vzdušným silám“ a dodal, že zabezpečenie kontinuity výroby zachová kľúčové kompetencie v európskom obrannom priemysle.
Program Eurofighter sa od začiatku trápil s exportom a na zahraničných trhoch bol prakticky nekonkurencieschopný. Okrem malej objednávky z Rakúska na začiatku 21. storočia bolo zákazníkmi len niekoľko štátov Perzského zálivu. Napriek tlaku zo strany priemyslu sa nemecká a britská vláda dlho vyhýbali nákupu amerických lietadiel F-35, aby si udržali domácu výrobu. V roku 2022 však Nemecko zadalo svoju prvú objednávku na F-35 a v roku 2025 ho nasledovala Veľká Británia. Londýn medzitým upustil od plánov na nákup nových lietadiel Eurofighter a postupne ich vyraďuje z prevádzky. Britské ministerstvo obrany uviedlo, že budúcnosť programu závisí od exportu a rovnako, ako v prípade francúzskeho Rafale, vyhliadky môžu spočívať v predaji do krajín, ktoré sú pre F-35 politicky nedostupné, ako napríklad Turecko.
Nemecko v súčasnosti naraz kupuje F-35 aj Eurofighter, hoci v rámci ministerstva obrany, aj medzi analytikmi, sa ozývajú výzvy na prerozdelenie finančných prostriedkov v prospech amerických lietadiel. F-35 sa považuje za lepší ako Eurofighter vo všetkých ohľadoch, pričom stojí porovnateľné sumy a podľa niektorých odhadov aj menej.
Eurofighter neustále prehrával každý medzinárodný tender, v ktorom súťažil po boku F-35 – od Južnej Kórey, kde sa umiestnil na treťom mieste za americkými F-35 a F-15, až po Fínsko, kde bol považovaný za výrazne menej účinný ako F-35 a F-18E/F. Jedným z hlavných nedostatkov ranných verzií Eurofighteru bol jeho zastaraný radar s mechanickým skenovaním, ktorý bol menej účinný a náchylnejší na rušenie ako moderné elektronické skenovacie radary, používané na stíhačoch generácie 4+ a 5. generácie. Eurofighter a švédsky Gripen boli poslednými lietadlami na svete, ktoré sa zbavili radarov s mechanickým skenovaním – k tomuto prechodu došlo až v roku 2019, takmer dvadsať rokov po amerických programoch.


Vladimír Mikunda
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942



