.
Aktuality, Letectvo,

Čínske taktické transportné lietadlo Y-15 vo vzduchu, ruský „Slon” vo finálnej projektovej fáze

❚❚

Čína, 17. decembra 2025 – Aktuálne bolo v Číne prvýkrát zaznamenané vo vzduchu nové stredné taktické transportné lietadlo Y-15, koncepčne podobné európskemu typu Airbus A400M, hoci býva niekedy porovnávané aj s americkým C-130J Super Hercules. Stroj má evidentne vyplniť určitú medzeru medzi taktickým Y-9 a strategickým transportným Y-20 v čínskom vojenskom transportnom letectve. V prípade úspešného zaradenia do sériovej výroby by mal Y-15 umožniť vyradenie staršej leteckej techniky, najmä lietadiel Y-8, čo je priama kópia sovietskeho An-12.


 

Lietadlo Y-15

 

 

Video zaznamenáva let Y-15, pričom Y-30 bolo skôr projektové označenie ešte v štádiu makety, ktorou bol stroj predstavený na leteckej výstave v roku 2014. Lietadlo odštartovalo z továrenskej vzletovej a pristávacej plochy Xi’an Aircraft Corporation (XAC):

 

Z videa je vcelku evidentná podobnosť s konfiguráciou európskeho Airbus A400M. Konfigurácia pozorovaná na prototype toto hodnotenie podporuje:

Y-15 je hornoplošník s chvostovými plochami usporiadanými do tvaru písmena T. Lietadlo je optimalizované pre prevádzku s použitím zadnej nákladovej rampy, vhodnej pre vozidlá aj štandardizované palety. Y-15 má širší trup ako u Y-9, poskytuje väčší vnútorný objem nákladového priestoru. Na krídlach sú winglety chýbajúce v predchádzajúcich generáciách čínskych dopravných lietadiel, úprava je zameraná na zlepšenie aerodynamickej účinnosti a doletu. Štyri turbovrtuľové motory WJ-10 novej generácie s vysoko účinnými 6-listými vrtuľami.

 

 

Stroj predchádzajúcej generácie Y-9 vznikol vývojom Y-8 a tiež ešte nezaprie pôvod v sovietskom An-12. Nedávno si Y-9 objednala Namíbia:

 

Účasť Y-9 na cvičení v Juhočínskom mori:

 

Pokiaľ ide o približné výkony Y-15, odhadované užitočné zaťaženie je okolo 30 ton a maximálny dolet približne 5 500 – 7 000 km, v závislosti od užitočného zaťaženia. Pohon zabezpečujú 4 × turbovrtuľové motory WJ-10 (každý s výkonom zhruba 5 000 kW) Umiestnenie v segmente medzi Y-9 a Y-20 robí z Y-15 kľúčovou platformou pre regionálnu prepravu vojsk a stredne ťažkú až ťažkú logistiku, humanitárnu pomoc a misie medicínskej evakuácie, teoreticky vrátane rýchleho nasadenia z čiastočne pripravených dráh.
Zjavným cieľom je teda preklenúť medzeru medzi Y-9 a Y-20 efektívnejším dizajnom, väčším vnútorným objemom a nízkymi prevádzkovými nákladmi na prepravenú tonu.

 

Čínsky Y-20 na letisku v bieloruskom Minsku. Netreba teoretizovať o tom, či by sa aj Rusku nehodili tieto lietadlá, ktoré sú v masovej sériovej výrobe v Číne. Realitou ostáva používanie cca 30 ks Iljušin Il-76 a odvodených typov čínskym letectvom:

 

Ak si to dáme do porovnania, tieto nepotvrdené správy naznačujú, že Y-30 bude mať nosnosť približne 30 metrických ton (približne 66 000 libier), udávanú v porovnaní s približne 145 000 librami pre Y-20 (66 ton), 82 000 librami pre A400M (37 ton), 55 000 librami pre Y-9 (25 ton) a 47 000 librami pre C-130J-30 (spravidla 19, prípadne tu udávaných vyše 21 ton). Výbornými predchádzajúcimi a súčasnými nápadmi slovenského rezortu obrany ako C-27J Spartan a C-390 Millenium sme sa už zaoberali v predchádzajúcich článkoch.

 

 

Rusom by ani Y-20 nestačil, potrebujú nahradiť An-124 Ruslan (posledných 10 prevádzkovaných kusov?), nanešťastie, teraz už naozaj len ten. Dňa 9.12.2025 po predchádzajúcej údržbe havaroval posledný prevádzkovaný An-22A pri skúšobnom lete:

 

 

 

Týždeň predtým boli aktualizované informácie o vývoji lietadla Il-100 Slon. Guvernér Uljanovskej oblasti Alexej Russkich dňa 3. decembra 2025 upresnil, že výroba budúceho lietadla bude prebiehať v závode PJSC Aviastar-SP v Uljanovsku. Závod dostal 46 miliárd rubľov na svoju modernizáciu súvisiacu s očakávaným začiatkom produkcie Il-100, potom čo sa blíži k úspešnému koncu vývoj motorov PD-35/PD-26. O lietadlo má záujem aj India.

 

 

Video zahrňujúce informácie o Il-100 Slon:

 

 

Porovnanie bočných pohľadov na veľké komerčné dopravné vojenské transportné lietadlá:

 

 

Podľa predbežných údajov CAGI bude mať Il-100 Slon nosnosť 150 – 180 ton (predtým bolo často udávaných 80-100 ton) a dolet do 7000 km (150 ton a 4500 km pre An-124 Ruslan) pri maximálnej rýchlosti 850 km/h. Skúšobný let prototypu sa očakáva v roku 2028. Predpokladá sa možnosť exportu, veľkosť trhu transportných lietadiel s nosnosťou nad 100 ton Rusi odhadujú na 25-30 miliárd USD do roku 2040. Každopádne, Rusom ide v projekte Il-100 Slon hlavne o získanie a udržanie technologickej suverenity v oblasti výroby superťažkých transportných lietadiel s dlhým doletom, potrebných pre najväčšiu krajinu sveta.

 

 

 

MK

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov