.
Aktuality, Letectvo,

Rusko dosiahlo technický zázrak v letectve

❚❚

Rusko dokázalo technický zázrak v oblasti servisu zahraničných lietadiel, vyhlásil minister dopravy Andrej Nikitin:


„Naše letecké spoločnosti dokázali takýto technický zázrak. Máme ich už veľa, ale kľúčových je asi osem alebo deväť technických centier, ktoré umožňujú kompletný servis zahraničných lietadiel,“ – cituje Nikitina „Rusko 24“.

 

Podľa jeho slov tieto centrá poskytujú prácu 8-tisíc ľuďom. Osobitne poukázal na otvorenie druhého závodu S7 v Moskve, ktorý sa zaoberá opravou leteckých motorov a ich súčiastok pre lietadlá rodiny Airbus 320 a Boeing 737. Predtým takýto priemysel v takomto rozsahu a kvalite neexistoval, poznamenal minister. V druhej fáze závodu S7 sa plánuje oprava dielov turboventilátorových motorov CFM56-5V (pre Airbus A320) a CFM56-7V (pre Boeing 737), ako aj pomocných pohonných jednotiek Honeywell. Bude tiež možné spracovávať 16 nových typov leteckých náhradných dielov, vrátane nanášania povlakov pomocou plynového tepla, vákuového tepelného spracovania a pieskovaním.

 

Kapacita generálnych opráv motorov vzrastie o polovicu – z 40 na 65 jednotiek ročne, pričom čas potrebný na tieto práce sa skráti o polovicu. Podľa údajov spoločnosti S7 Technics od roku 2022 vykonala viac ako 380 generálnych a lokálnych opráv leteckých motorov lietadiel Boeing a Airbus. Rosaviacia to odhadla na približne 40 % flotily motorov používaných v Ruskej federácii na lietadlách Boeing 737 a Airbus A320. V Rusku stále lietajú stovky západných dopravných lietadiel. Práve oni nesú hlavnú záťaž v oblasti dopravy, pričom ročne v Rusku lieta viac ako 100 miliónov cestujúcich.

 

„Pod pojmom „inžiniersky zázrak“ sa rozumie rýchlo zostavený komplexný reťazec na udržanie letovej spôsobilosti západného parku, ktorý sa predtým opieral o výrobcov a ich globálnu servisnú sieť. Nikitin priamo povedal Putinovi, že Rusko „v podstate od nuly vytvorilo inžiniersky komplex na údržbu lietadiel“, hovorí Vladimir Černov, analytik Freedom Finance Global. To, že zahraničné lietadlá lietajú naďalej od roku 2022, je skutočne úspech, pretože odvetvie si udržalo bezpečnosť a rozsah prepravy aj napriek prerušeniu bežného servisného modelu, dodáva expert. „Čím menej je prestojov kvôli čakaniu na motor alebo agregát, tým väčšia je reálna prepravná kapacita a tým menší je tlak na tarify,“ hovorí Černov.

 

Hlavným úspechom je samozrejme to, že Rusko dokáže opravovať najkritickejší uzol masovo vyrábaných lietadiel Airbus A320 a Boeing 737 – motor:

„Generálna oprava si vyžaduje nielen „opravu“, ale aj vykonanie dlhého technologického postupu, merania, obnovenie geometrie a povrchových úprav, tepelné spracovanie, kontrolu trhlín, vyvažovanie a následné skúšky na skúšobnej stolici. Preto je rozšírenie kapacít S7 Technics vnímané ako prechod od bodovej opravy k priemyselnému systému,“ domnieva sa expert.

 

„Pred uvalením sankcií sa náročné servisné práce a generálne opravy často vykonávali prostredníctvom zahraničných MRO, zatiaľ čo v rámci krajiny prevládali lineárne a základné formy technickej údržby, ku ktorým sa pridali obmedzenejšie druhy prác na moduloch a komponentoch. Po roku 2022 ruské letecké spoločnosti fakticky prišli o podporu výrobcov a zvyčajnú logistiku náhradných dielov. Teraz sa úloha presunula na domáce kapacity. Závod S7 je toho jasným príkladom,“ hovorí Černov.

 

To sa stalo možným po tom, čo úrady povolili používanie neoriginálnych náhradných dielov pre lietadlá, hovorí šéf „Avia.ru“ Roman Gusarov. Neoriginálne náhradné diely neznamenajú falzifikáty, sú to stále tie isté certifikované náhradné diely, len vyrobené iným výrobcom ako hlavným výrobcom. V tomto prípade Rusko vyrába neoriginálne diely pre západné lietadlá:

„Predtým nás západní „partneri“ presvedčili, že inštalovať na lietadlá neoriginálne náhradné diely je nesprávne, preto nakupujte len u nás, u výrobcov, a my sme zákonne zaviedli zákaz používania neoriginálnych náhradných dielov. Zatiaľ čo ostatné letecké spoločnosti po celom svete pokojne používali aj neoriginálne náhradné diely,“ pripomína Gusarov.

 

Podľa neho Rusko nebude vyrábať všetky náhradné diely pre lietadlá Boeing a Airbus, ale to ani nie je potrebné, pretože skôr či neskôr západné lietadlá doslúžia a budú vyradené na šrot. To však zjavne nie je perspektíva najbližšieho desaťročia, pretože flotila západných lietadiel je mladá. Väčšina lietadiel Boeing a Airbus bude lietať aj o 10 rokov, domnieva sa expert:

„S najväčšou pravdepodobnosťou budeme potrebovať doplniť flotilu diaľkových lietadiel. Po prvé, každý rok bude niekoľko percent flotily vyradených z prevádzky z dôvodu veku. Po druhé, ak dôjde k nárastu počtu cestujúcich, budeme musieť tento nárast pokryť pomocou domácich lietadiel. Normálny proces prechodu na domáce lietadlá by mal trvať minimálne do roku 2035,“ domnieva sa Roman Gusarov.

 

 

 

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov