Ruské lietadlo včasnej výstrahy, Beriev A-100 Premier
Aktuality, Letectvo,

V čom tkvie unikátnosť ruského lietadla Beriev A-100 Premier?

 


Rusko, 12.apríl 2020 ( Zdroj: AM, topcor ) – Nedávno boli zverejnené nové termíny dodania lietadiel včasnej výstrahy Beriev A-100 Premier k jednotkám Vzdušných a kozmických síl RF. Podľa posledných správ sa tak má stať o štyri roky, hoci pôvodne sa ich odovzdanie do prevádzky očakávalo v roku 2020. Aké sú dôvody tohto oneskorenia a prečo je ruské lietadlo včasnej výstrany (AEW&C – Airborne Early Warning and Control, alebo aj AWACS – Airborne Warning and Control Systém, slovensky lietadlo včasnej výstrahy a kontroly riadenia) také dôležité pre Ministerstvo obrany RF?

Lietadlá diaľkového rádiolokačného vyhľadávania a riadenia sú životne dôležité pre vojenské jednotky, pretože s ich pomocou je možné vyhľadať nepriateľa vo vzduchu i na vode, teda letecké prostriedky a hladinové plavidlá, a následne sú tieto informácie použité pre koordináciu a riadenie stíhacieho a útočného letectva.

Vo Vzdušných a kozmických silách RF sú aktuálne stále zavedené lietadlá Beriev A-50 (v kóde NATO Mainstay), ktorých počiatky vývoja a výroby spadajú ešte do čias Sovietskeho zväzu. Sú síce spoľahlivé, ich počet je však nedostatočný: v službe sa nachádza desať strojov a ďalších 14 je v rezerve. Pre porovnanie, letectvo USA má v prevádzke približne 30 lietadiel typu AWACS Boeing E-3 Sentry. Kvôli zastarávajúcemu radarovému varovnému a navádzaciemu systému Šmel-M a možnostiam súčiastkovej základne ruské lietadlo A-50 výrazne zaostávalo za americkým Boeing E-3 Sentry.

To viedlo predstaviteľov domáceho obranného priemyslu k myšlienke modernizácie lietadla na verziu A-50U, ktorá sa dostala, po ukončení testovacej fázy, v roku 2011 k jednotkám VKS RF. Charakteristiky radarového varovného a navádzacieho systému Šmel-2 boli zlepšené o približne 15-20% oproti predchádzajúcej verzii, znížila sa jeho hmotnosť (na konečných 20 t.), vďaka tomu bolo možné zvýšiť zásobu paliva, čo sa následne pozitívne odrazilo na predĺžení doby letu bez dotankovania na 11 hodín, pričom hliadkový let do vzdialenosti 1000 km mohol s jedným dotankovaním trvať až 7 hodín. Vzdialenosť vyhľadania stíhacích lietadiel sa zvýšila o jednu tretinu, vypúšťanie rakiet bolo možné od tejto chvíle stanovovať na vzdialenosť väčšiu ako 1000 km. Odolnosť lietadla voči nepriateľskému útoku sa zvýšila vďaka palubnému obrannému komplexu pozostávajúcemu tak z pasívnych (odhadzovanie tepelných klamných cieľov) ako aj aktívnych prvkov obrany. A v neposlednom rade sa zlepšila aj situácia posádky počas dlhých letov, pribudla odpočinková miestnosť, jedáleň s kuchynkou a pohodlný záchod.

No aj toto po technickej stránke významne vylepšené lietadlo včasnej výstrahy bolo považované len za dočasnú verziu. VKS RF už dlhší čas čakajú na sľubované, kvalitatívne nové lietadlo A-100 Premier. To sa okrem tradičných cieľov bude musieť vysporiadať aj s úplne novými výzvami ako sú malorozmerné bezpilotné prostriedky (drony, UAV), nízkoletiace okrídlené rakety, stealth stíhacie lietadlá 5. generácie a ďalšie nepriateľské prostriedky vo vzduchu i nízko nad zemou, resp. hladinou mora. Pre tieto účely potrebuje ruské letectvo prieskumné lietadlo novej generácie.

Takticko-technické charakteristiky nového lietadla A-100 podliehajú v základoch utajeniu. Je však známe, že na ňom bude nainštalovaný radar typu AESA, ktorý umožní posádke lietadla sledovať súčasne až 300 cieľov do vzdialenosti 650 km. Premier bude poskytovať údaje o cieľoch nielen letectvu, ale aj protivzdušnej obrane z pozemných a námorných základní. A len tak na okraj, bude to prvé ťažké lietadlo typu AWACS s rádiolokátorom typu AESA na svete.

Je zjavné, že ruské vojská už dávno potrebujú takéto lietadlo, prečo sú potom termíny jeho dodania tak oneskorené? Pri pozornejšom pohľade zistíme, že problém je tak s príslušenstvom, ako aj so samotnými „nosičmi”.

Beriev A-100 Premier vychádza z transportného lietadla Iljušin Il-76MD-90A (Il-476), zdroj: wiki commons



Beriev A-100 Premier je stavaný na základe transportného lietadla Il-76MD-90A. Toto modernizované lietadlo je v súčasnosti veľmi žiadané, avšak výrobné kapacity Uľjanovského leteckého závodu Aviastar-SP umožňujú v danej chvíli produkovať nanajvýš tri takéto okrídlené stroje za rok. Dochádza tak k deficitu, ktorý núti kompetentných rozhodnúť, aké sú priority, či sú to potreby vojenského transportného letectva, lietadlá pre dopĺňanie paliva alebo lietadlá včasnej výstrahy. Druhým vážnym problémom je stupeň pripravenosti aktualizovaného radarového varovného a vyhľadávaco-navádzacieho systému. Kvôli prerušeniu priemyselných vzťahov s Ukrajinou a západným sankciám musí totižto domáci obranný priemysel urýchlene vyvinúť a vyrobiť náhradné komponenty a to nie je ani jednoduché ani časovo nenáročné.

Práce však pokračujú, takže sa očakáva, že v roku 2024 bude lietadlo včasnej výstrahy Beriev A-100 Premier v prevádzke.

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov