Američania nad Berlínom vleteli do sovietskej zóny – slávny letec Kožedub zostrelil US Mustang
Rusko, 2.máj 2020 ( AM, Sputnik ) – O Ivanovi Kožedubovi sa Príloha Letectvo + Kozmonautika z roku 1987 vyjadruje ako o najúspešnejším sovietskom a spojeneckom pilotovi druhej svetovej vojny. Vďaka nechcenej vzdušnej potýčke s US pilotmi je jasné, že skôr dohodnutá demarkačná línia zmysel mala. Incidentov by bolo viac, keby sa postupujúce armády premiešali, napr. Pri oslobodzovaní čs. miest …
Trojnásobný hrdina Sovietskeho zväzu Ivan Kožedub – získal tri zlaté hviezdy ZSSR – je dodnes známy ako najväčšie letecké eso medzi spojeneckými pilotmi druhej svetovej vojny; podnikol 330 bojových vzletov, zúčastnil sa 120 vzdušných bojov a zostrelil 62 lietadiel, z toho jeden prúdový Messerschmidt Me-262. Zaujal tak čelné miesto aj medzi spojeneckými, aj sovietskymi pilotmi. Kožedub sa môže smelo porovnávať so západnými pilotmi, akými boli D. McCampbell, F. Gabreski, J. Johnson. Medzi sovietskymi sa na neho doťahovali piloti nemenej slávnych mien – A. Pokryškin, N. Gulajev, G. Rečkalov … Štatistikám však Ivan Kožedub suverénne dominuje. (Keď nebudeme počítať nacistických pilotov.)
Viac zostrelov než Kožedub mali na svojom konte len nacistickí letci. V Prílohe Letectvo + Kozmonautika (1987) sa o nacistických pilotoch hovorí takto:
“Nemožno predsa opomenúť také skutočnosti, akými sú napríklad myšlienky a ideály, za ktoré letecké esá bojujú, či spôsob, akým svoj boj vedú. A v tomto smere nemožno v prípade fašistických letcov o esách, nieto ešte o hrdinoch uvažovať … títo letci neváhali napríklad zamieriť hlavne palubných zbraní proti bezmocnému letcovi visiacemu v popruhoch padáku … preto ich nemožno stavať po bok mužov, ktorí položili svoje životy za šťastnú, spravodlivú a pokrokovú budúcnosť ľudstva. “(L + K, ’73)
Ivan Kožedub lietal tiež na lietadle Lavočkin La-5FN, ktorý bol zaplatený z peňazí stalingradského kolchozníka Vasilija Koneva … Veľká vlastenecká vojna je pre Rusov “osobnou záležitosťou” … Medzi lietadlami, ktoré Kožedub “sedlal”, bol aj pokročilejší stroj La-7.
Ako sa nám blíži 8. máj, znovu si vybavujeme porevolučné špekulácie o tom, že Prahu mohli oslobodiť Američania, nebyť vopred dohodnutej tzv. Demarkačnej línie. Reportér Sputnika tieto úvahy počas rokov počul či už medzi laikmi, tak aj z médií. Väčšinou sa k tomu ale dodáva, že onej demarkačnej línii bolo potrebné, aby sa vzájomne nepremiešali armády spojencov … Mohlo by dôjsť k zbytočným stratám a neprehľadnosti velenia …
Ako sa to má s tým “premiešaním”, o tom môže hovoriť incident, ktorý sa odohral nad Berlínom a ktorého protagonistom sa nestal nikto menší než Ivan Kožedub. Maršál Žukov sa vtedy sťažoval americkému generálovi Carl Spaatzovi, veliteľovi US vzdušných síl, že americkí piloti nedbajú na dohody a vlietajú do toho priestoru nad Berlínom, kde mali operovať sovietski piloti. Americký generál sa nechal počuť, že US piloti budú lietať bez akýchkoľvek obmedzení, pozri Žukov: Spomienky a úvahy, Moskva, 1971, s. 670 …
Nechcená vzdušná potýčka – v dôsledku lokálneho “premiešania armád” – medzi Američanmi a Sovietmi sa odohrala nad Berlínom v apríli 1945. Kožedub odohnal od amerického bombardéra stíhačky Messerschmidt dávkou z palubných zbraní. Američania si však pomýlili jeho La-7 s nemeckým Focke-Wulf a na sovietske lietadlo zaútočili, vraj omylom. Kožedub bol nútený v rámci sebaobrany vykonať protiútok.
Poznámka : Citujeme z L + K (1973): “(Koždubove stíhacie lietadlo) La-7 veľmi dobre poznajú aj československí piloti, príslušníci čs. stíhacích jednotiek v Sovietskom zväze. Koncom roku 1944 bol týmto typom vyzbrojený 1. i 2. čs. stíhací pluk a československé letectvo potom používalo typ La-7 s tromi kanónmi pod označením S-97 až do roku 1950. La-7 bol vyzbrojený synchrónnymi kanónmi Švak kalibru 20 mm, ktoré strieľali cez okruh trojlistej vrtule. Na bombové závesy bolo možné zavesiť dve bomby o celkovej váhe 120-150 kg. Lietadlo mohlo výnimočne niesť aj raketové strely RS-82. Rozpätie stroja činilo 9,8 m, maximálna rýchlosť presahovala 650 km / h. Lietadlo mohlo vystúpiť do výšky 10 000 metrov, jeho dolet činil 700 km. Od českých pilotov mal stroj dobré hodnotenie.
Ivan Kožedub (1920-1991) urobil po vojne kariéru v sovietskom letectve a ako inštruktor bol prevelený do Kórey začiatkom 50. rokov. Úspechy sovietskych pilotov v kórejskom konflikte boli dané tiež vďaka osobnosti Ivana Kožeduba.
Trojnásobný hrdina ZSSR stal známym aj tým, že napísal dve autobiografické knihy. Možno si niektorý čitateľ vybaví jeho spomienkovú knižku Slúžim vlasti. V ČSSR autobiografiu vydalo napríklad SNDK v roku 1950. K dispozicii bolo aj neskoršie vydanie. Známy český ilustrátor Zdeněk Burian potom českú mutáciu knihy doplnil vydarenými obrázkami.