Prvá indická lietadlová loď vlastnej výroby INS Vikrant začala testy na vode
India, 7.október 2020 (AM) – INS Vikrant prvá indická lietadlová loď vlastnej výroby, bude testovaná vo vodách tento mesiac, morské skúšky absolvuje v decembri. Prístavné skúšky boli dokončené v auguste tohto roku. Skúšky vo vodách s namontovanými systémami a vybavením, ktoré sa považovali za dôležitú fázu pre lietadlovú loď vo výstavbe, sa skôr plánovali na september, ale pandémia Covid-19 a následná výluka spomalili tempo prác.
Očakáva sa, že indická lietadlová loď Vikrant bude uvedená do indického námorníctva do konca roku 2021. Náčelník námorného štábu admirál Karambir Singh počas svojej návštevy veliteľstva južného námorného velenia v Koči od 14. do 18. septembra navštívil lodenicu Cochin – spolu s ďalšími vyššími dôstojníkmi – s cieľom preskúmať postup prác na lodi.
INS Vikrant je najväčším a najprestížnejším projektom stavby lodí indického námorníctva. Nie je jasné, či krádež komponentov počítačového hardvéru na palube lode vlani v septembri zdržala postup prác. Dve osoby – jedna z Biháru a druhá z Rádžasthánu – boli medzičasom zatknuté pre krádež. Detektívi z Národnej vyšetrovacej agentúry taktiež získali 19 z 20 počítačových komponentov ukradnutých z lode.
INS Vikrant bola objednaná v roku 2004, spustenie na vodu sa odohralo v roku 2013. Dĺžka plavidla je 262 m, výtlak 40 000 ton. Jej stíhačky MiG-29K budú pracovať na mechanizme krátkeho vzletu a zabrzdenia. Jediná aktívna indická lietadlová loď INS Vikramaditya aj momentálne testovaná INS Vikrant používajú “skokanský” systém STOBAR (Short Take-Off, Barrier Arrested Recovery). Lietadlá teda štartujú z ich paluby pomocou skokanského mostíka na prove. Pri pristátí lietadlo zachytí brzdné lano.
India pracuje aj na ďalšej modernej lietadlovej lodi INS Vishal. Lietadlová loď s novým dizajnom má mať výtlak 65 000 – 70 000 ton a dosahovať rýchlosť až 30 uzlov. Zvažuje sa inštalácia elektromagnetického katapultu CATOBAR (Catapult Assisted Take-Off But Arrested Recovery). Lietadlá z nich štartujú pomocou parných alebo elektromagnetických katapultov. Pri pristátí používajú tiež hák a brzdiace laná. Nové plavidlo je zatiaľ v ,, dizajnovej fáze “, pôvodný predpoklad začatia stavby odhadovali vedúci predstavitelia indického námorníctva okolo roku 2021, to sa ale môže samozrejme zmeniť. India má v súčasnej dobe k dispozícii jednu funkčnú lietadlovú loď INS Vikramaditya s výtlakom 40 000 ton, ktorá vstúpila do služby v roku 2013.