.
Aktuality, Bezpečnosť, Námorníctvo,

USA : Potopí minister obrany Mark Esper americké námorníctvo?

To, čo bolo doposiaľ iba podporovanou hypotézou, teraz získalo význam dlhodobého projektu. Mark Esper, minister obrany USA, vo svojom prejave skutočne uviedol novú víziu formátu amerického námorníctva na najbližších 25 rokov. Ako už bolo povedané, cieľom bude do roku 2045 dosiahnuť skupinu 500 bojových lodí pri rešpektovaní cieľa 355 lodí do roku 2030, aby sa čínsky nárast moci neprejavil. Tento nový formát, ktorý nebude iba jednoduchým homotetickým rozšírením súčasného formátu. Ale do značnej miery obmedzený svojim rozpočtom a ľudským objemom, povedie v nasledujúcich rokoch aj k hlbokým revolučným zmenám v architektúre amerického námorníctva.


USA, 11.október 2020 (AM) – Ponorky, ľahké lietadlové lode, robotické lode … americké námorníctvo podrobne uvádza svoj nadchádzajúci formát.

 

MARK ESPER

 

Mark Esper vo svojom prejave uviedol:
– 70 a 80 útočných ponoriek (dnes 52),
– 8 až 11 super lietadlových lodí (dnes 11),
– 6 ľahkých lietadlových lodí (dnes 0),
– 140 až 240 bojových lodí
– autonómne, alebo poloautonómne robotické ponorky (dnes 0),
– 70 až 90 logistických lodí všetkých typov (dnes 50),
– 60 až 70 menších bojových lodí (dnes 24/35),
– k tomu oznámil posilnenie flotily vzdušných bojových dronov,
– tankovacích lietadiel (tankovanie vo vzduchu),
– pokročilé systémy sledovania pre misie elektronického boja.

Nediskutovalo sa však ani o vývoji flotily veľkých bojových lodí (krížniky, torpédoborce, ťažké fregaty), ani o útočnej flotile.

 

Americké námorníctvo stále považuje super lietadlové lode za kľúčové plavidlo pre projekciu sily svojho námorníctva

 

Ako vidíme, americké námorníctvo chce predovšetkým posilniť svoju útočnú podmorskú zložku tak, aby sa vyrovnala čínskej a možno aj ruskej sile. A dalo sa to predvídať. Americké ponorky určené na jadrový útok sú skutočne veľmi efektívne, oveľa viac ako ich čínske a dokonca ruské náprotivky. Sú veľmi diskrétne, schopné vykonávať široké spektrum útočných, obranných a spravodajských misií a relatívne málo personálne náročná na posádku. Posádka ponorky Virginie triedy SNA je takmer trikrát menšia ako posádka torpédoborca ​​triedy Arleigh Burke.

 

Ako však vo svojich poznámkach zdôraznil Mark Esper, americké námorníctvo nemá v úmysle zaobísť sa bez svojich super lietadlových lodí, ktoré podľa ministra obrany zostávajú srdcom plánovanej americkej námornej sily. Na druhej strane, a ako sme o tom už viackrát diskutovali, zdá sa, že celkový počet super lietadlových lodí sa zníži, v prospech niekoľkých ľahkých lietadlových lodí, ktoré by boli založené na LHA (Landing Helicopter Assault ) americkej triedy, bez katapultu a brzdiaceho lana, a ktorá by niesla flotilu lietadiel s vertikálnym vzletom ako napríklad F35B, ktorých funkciou by bolo zasahovať tam, kde sa nevyžaduje prítomnosť lietadlovej lode triedy Ford, kde nie je búrka, prípadne kde nemusí letieť príliš rýchlo, aby sa neodliepal neviditeľný povrch a podobne.
Tieto správy v prvom rade nadchnú akcionárov zbrojárskeho priemyslu.
Vojenský priemysel je v Amerike motorom ekonomiky. Zamestnáva pravdepodobne stovky tisíc ľudí a možno viac, s ohľadom na fakt, že len Francúzsko uvádza približne 200 000 ľudí zamestnaných priamo, či nepriamo vo vojenskom priemysle.

 

F35B by sa mohol dobre implementovať do inventára amerického námorníctva, ak by malo byť US NAVY vybavený ľahkými lietadlovými loďami pochádzajúcimi z amerických LHA triedy America

 

Srdce vývoja amerického námorníctva bude spočívať v implementácii veľkej flotily plne robotických hladinových lodí a ponoriek operujúcich (bojujúcich) bez posádky. Cieľom je prirodzene zvýšiť počet lodí bez toho, aby sa musel zvýšiť počet námorníkov a aby nemusel byť rozpočet príliš navyšovaný, alebo len mierne.

 

Je pravda, že robotické lode majú, rovnako ako vzdušné drony, veľa výhod. Prvou z nich je fakt, že bez prítomnosti ľudskej posádky sa dá ušetriť veľa miesta a preto nemusí brať ohľad na ľudské problémy, ako sú jedlo, záchody, nutnosť prechádzky (po palube), hamburger s kečupom, kajuta, jedáleň, kuchyňa, odlúčenie sa od rodiny a zabezpečenie komunikácie s ňou, preplnenie posádky na palube atď.

 

Naopak pre mnohých skúsených námorníkov je dlhodobá hypotéza plne autonómnych plavidiel na otvorenom mori skôr technologickou fantáziou ako realitou. Loď na mori si aj dnes skutočne vyžaduje veľa ľudských zásahov, ktorých podstatnú časť tvoria opravy porúch, alebo mimoriadnych udalostí na palube. Riadenie lode je samozrejme možné aj na diaľku z tepla kancelárie. Ale oprava rôznych čidiel, prípadne riadiacich bojových systémov je na diaľku nemožná. Robotických opravárov ešte nemá žiadna armáda na takej úrovni, aby zvládli tieto úlohy bez nutnosti zásahu človeka. Možno príchod novej, podľa mnohých vedcov veľmi nebezpečnej 5G technológie umožní opravovať na diaľku s robotom opravárom, ktorý bude na palube poslušne čakať kedy mu jeho pán prikáže zo svojej kancelárie zaštekať na nepriateľa a rýchlo ísť opraviť reproduktor od hrdze zo slanej vody. Ale Američania sú vynaliezaví vďaka kúpeným mozgom z celého sveta, ktoré ochotne vyvíjajú čokoľvek len kvôli peniazom a neuvedomujú si dôsledky, aké môžu mať ich niekedy revolučné objavy keď sa dostanú do rúk šialencom s príliš veľa peniazmi, alebo s príliš veľkým vplyvom. Keby tie mozgy zostali doma, vo svojich krajinách, degeneratívny životný spôsob v Amerike by zapríčinil pravdepodobne v priebehu len málo generácii vyhasnutie ich nápaditosti.

 

Podstatnú časť nárastu americkej flotily budú predstavovať bezpilotné povrchové lode, alebo automatizované ponorky, alebo prípadne len s malou posádkou

 

Robotické lietadlá, vykonávajúc misie trvajúce niekoľko hodín majú pravidelnú a dôkladnú údržbu potrebnú nato, aby mohli byť opäť použité na ďalšiu misiu. Avšak námorný robot, alebo námorná robotická loď nemôže byť plne autonómna na dlhodobé misie. Loď sa zatiaľ nemôže vypraviť na dlhodobú misiu niekoľkých dní, či mesiacov bez istoty môcť byť opravená v prípade poruchy. Preto sa zatiaľ ich používanie limituje len na sprevádzanie materských lodí, aby im možno pomohli robiť clonu (radarovú, alebo fyzickú), prípadne ich používať pri prieskumoch miest, kde by bola prítomnosť veľkej lode nemožná. Ide napríklad o prípady prieskumu pobrežia, kde sa môžu malé robotické lode výborne uplatniť, nakoľko môžu byť relatívne malé a teda pre radary neviditeľné.

 

SU-57 a jeho sprievod SU-70 Ochotnik

 

Inými slovami, v takom prípade by povrchové lode a robotické ponorky fungovali ako ofsetové rozšírenia tejto hlavnej lode, podobne ako bojové drony ruský Ochotnik (SU-70), ktoré môžu (podľa plánov) v budúcnosti sprevádzať bojové lietadlá. Pravdepodobne s ohľadom na toto rozmiestnenie autonómnych lodí sa posilní logistická flotila amerického námorníctva, ktorej úloha bude s ohľadom na geopolitický vývoj, najmä na zvýšené riziko konfliktov v regiónoch, akými sú západný Tichý oceán a Indický oceán, zohrávať veľkú úlohu.

 

Napokon, nárast počtu =menších bojovníkov= na povrchu vôd určite spôsobí vznik novej triedy ľahkých fregát, ktoré budú sprevádzať americké námorné sily vo všetkých moriach. Počet plávajúcich vojenských lodí ohrozujúcich všetko na okolí bude preto ešte výraznejší. Tento typ lode, ľahší s lepšou manévrovateľnostou a diskrétnejší ako torpédoborce, v skutočnosti môže predstavovať nový druh nosičov zbraní, ktoré si nájdu svoje nové využitie vzhľadom na ich menšie =nutné= rozmery.

 

Jednou z veľmi vážnych hrozieb, ktorým dnes americké námorníctvo čelí, sú čínske ponorky AIP typu 039B, o ktorých sa vie, že sú veľmi diskrétne a spoľahlivé

 

Je potrebné poznamenať, že zoznam poskytnutý Markom Esperom podrobne neuvádza formát veľkých pozemných jednotiek bojujúcich, napriek tomu je srdcom modernej námornej sily. Ak použijeme priemerné hodnoty pre všetky kategórie prerokované ministrom obrany USA, usúdime, že flotila krížnikov, torpédoborcov a fregát amerického námorníctva sa zníži na 70 jednotiek, v porovnaní s 87 dnes. Okrem toho 20 z týchto lodí budú ťažké fregaty z programu FFG/X, ktoré obmedzia počet torpédoborcov a krížnikov iba na 50 jednotiek, čo predstavuje pokles oproti súčasnému formátu. Ak vezmeme do úvahy, že na jednu veľkú námornú jednotku (lietadlové lode a ľahké lietadlové lode) bude potrebných 1 protilietadlový krížnik, možno si predstaviť flotilu zloženú zo 16 krížnikov, 34 torpédoborcov a 20 ťažkých fregát, ktoré by sa dali dobre zaradiť v budúcnosti do kategórie torpédoborcov, aby sme mohli klasifikovať menších povrchových bojovníkov ako fregaty.

 

Z tohto nového formátu vyplýva, že by skutočne malo byť možné v nasledujúcich rokoch významne zvýšiť námornú silu amerického námorníctva bez toho, aby bolo potrebné aj priamo úmerne zvyšovať počet ľudí na ich obsluhu. Tieto predpoklady spadajú do rámca vyrovnaného rozpočtu. Ten však pre Američanov nikdy nehral žiadnu úlohu a bol prispôsobený vždy, keď bolo nutné, prípadne s príchodom nového prezidenta. Okrem veľkých rozpočtových obmedzení bude tento formát vyžadovať aj výrazný technologický pokrok, najmä v oblasti automatizácie. K týmto obmedzeniam sa pridajú aj priemyselné a politické tlaky, najmä zo strany lodeníc špecializujúcich sa na veľké námorné jednotky a štátov, ktoré ich hostia, ktoré by mohli vidieť, ako ich objednávkové knihy zapadajú vlhkým slaným prachom.

 

Flotila =malých bojovníkov= môže byť v novom formáte amerického námorníctva veľkým prepadákom, v ktorom by poklesol počet krížnikov a torpédoborcov takmer o 40%

 

Je pochopiteľné, že toto oznámenie Marka Espera slúži na to, aby vyjadril nové možnosti smerovania amerického námorníctva. Robí tak niekoľko týždňov pred voľbami, aby mohli zaznamenať prípadné reakcie na tento plán. Je preto zjavné, prečo sú uvádzané počty tak dôležité. Umožňuje to v prípade potreby lepšie nastaviť a nájsť rozpočtovú a politickú rovnováhu. Prezident Trump ani kandidát Biden v tejto chvíli neuvažujú o zvýšení financovania obrany USA. Mark Esper tým, že predstavuje rôzne alternatívy kvantifikovaným spôsobom (uvádza kontkrétne čísla), pravdepodobne dúfa, že získa potrebné navýšenia počtov lodí, aby sa americké sily dokázali postaviť vzrastajúcej Čínskej námornej sile.

Adam Riečanský

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov