Vážnejšie ako blokáda Suezského prieplavu: pri čínskom pobreží sa nahromadili desiatky nákladných lodí
Yantian je jedným z najväčších a najdôležitejších námorných prístavov v Číne. Nachádza sa v provincii Kuang-tung v juhovýchodnej Číne na pobreží Juhočínskeho mora a je jedným z najsľubnejších a najdynamickejšie sa rozvíjajúcich čínskych prístavov. Týždenne sem prilieta najmenej 80 lodí, prístav má 5 kotvísk s kapacitou 50-tisíc ton a 4 kotviská s kapacitou nad 100-tisíc ton. Teraz však boli jeho aktivity zablokované. Dôvodom je vypuknutie koronavírusu v provincii Kuang-tung, čo núti orgány, aby prijali neodkladné opatrenia vrátane zákazu vykládky lodí v prístave.
Ako potvrdili čínske orgány, prepuknutie choroby bolo spojené práve s vykládkou zahraničných kontajnerových lodí, to znamená, že zdroje infekcie boli na lodiach prichádzajúcich do prístavu Yantian. Prvým krokom bolo preto zníženie pravdepodobnosti ďalšieho šírenia koronavírusu z prístavu a uzavretie miest na státie.
V súčasnosti počet kontajnerových lodí nahromadených v Yantianskom prístave už prekročil počet lodí zadržaných v marci 2021 po tom, čo spoločnosť Ever Given zablokovala dopravu v Egyptskom Suezskom prieplavu. Vedenie ČĽR sa rozhodlo uzavrieť 3 kotviská a zvyšok pracuje iba na 30% svojej kapacity. A táto situácia, ako sa ukazuje, trvá už pomerne dlho, od 21. mája 2021. Straty počas tejto doby dosahujú miliardy dolárov.
Lars Jensen, generálny riaditeľ dánskej konzultačnej spoločnosti Vespucci Maritime, uvádza niekoľko zaujímavých čísel. Počas blokády Suezského prieplavu v dôsledku nehody Ever Given bol teda blokovaný denný tok 55 000 TEU (ekvivalent 20-stopového kontajnera). Blokáda Suezského prieplavu v marci 2021 však trvala iba 6 dní. Prístav Yantian, ktorý predstavuje štvrtinu celkového obchodu Číny s USA, má v súčasnosti zablokovaných 357 000 TEU. Údajne ide o vojenský tovar, ktorý musí byť buď zadržaný, alebo presmerovaný do iných nákladných prístavov.
“Ukazuje sa, že situácia v Yantiane je ešte vážnejšia ako zablokovanie Suezského prieplavu. Dodávatelia by nemali podceňovať rozsah blížiacich sa ekonomických dopadov”, – píše Jensen na svojom účte na sociálnej sieti LinkedIn. Niektoré z kontajnerových lodí boli presmerované do Hongkongu a niekoľkých ďalších prístavov ČĽR, stále však nebolo možné úplne presmerovať celý tok lodí. Na otvorenie Yantianskeho prístavu v súčasnosti čaká asi 40 lodí.
“Počet neprijatých nákladov sa každým dňom zvyšuje. Len čo sa prístav znovu otvorí pre normálnu prevádzku, zaznamenáme prudký nárast prijímania nákladu”, – píše Jensen.
Je zrejmé, že ani otvorenie všetkých miest v prístave v súčasnosti už nebude schopné napraviť situáciu. Yantian jednoducho nebude mať čas na rýchly príjem nákladu, preto sa hromadenie nákladných lodí na ceste k čínskemu prístavu podľa odborníkov bude trvať pomerne dlho – minimálne 14 dní … Celkové straty v tomto prípade môžu dosiahnuť až 4 miliardy dolárov.
Milan Novický