Ruský palubný vrtuľník Kamov Ka-52K Katran, zdroj: topcor.ru
Aktuality, Letectvo,

Prečo sa Čína vzdáva svojich vlastných, široko ospevovaných vrtuľníkov Z-10 v prospech ruského Kamova Ka-52K?

Námorníctvo Čínskej ľudovej oslobodzovacej armády (NČĽOA) upustilo od zámeru vyzbrojiť svoje vrtuľníkové lode ospevovanými domácimi ľahkými vrtuľníkmi Z-10 (CAIC WZ-10) v prospech ruských palubných vrtuľníkov. Čínske námorné sily tak budú čoskoro disponovať 36 bitevnými dvojmiestnymi strojmi Kamov Ka-52K Katran, charakteristickými svojím koaxiálnym – dvojrotorovým usporiadaním, ktoré budú slúžiť na nových vrtuľníkových výsadkových lodiach typu 075, s výtlakom do 40-tisíc ton (do konca roku 2022 by malo Námorníctvo ČĽOA disponovať tromi takýmito loďami), uvádza vo svojom článku indický denník EurAsian Times.


 

Čínska vrtuľníková výsadková loď typu 075, trieda Jüšen (Yushen), zdroj: wikimedia commons

 

„Takýto vývoj udalostí nadobúda veľký význam, nakoľko Čína pokračuje v zastrašovaní Taiwanu, považujúc ho stále za odtrhnutú provinciu, ktorú je potrebné vrátiť,“ (pod správu pevninskej Číny, hoc aj vojenskou silou, pozn. aut.), uvádza sa ďalej v článku indických novín. Podľa ИноСМИ s odvolaním sa na hongkonský denník South China Morning Post, čínska delegácia už navštívila závod na výrobu vrtuľníkov v Prímorskom kraji na ďalekom východe Ruskej federácie.

 

Čínsky letecký priemysel totiž zatiaľ stále nie je schopný, po kvalitatívnej stránke, vyvinúť a vyrábať dostatočne silný ťažký útočný vrtuľník vhodný pre uskutočňovanie výsadkových operácií pri súčasnom vedení útočných operácií proti pobrežiu. Zaplatením 20 miliónov amerických dolárov za stroj si Číňania kúpia vrtuľníky vhodné pre prípadné uskutočnenie invázie na Taiwan.

 

Kamov Ka-52K Katran je palubná verzia smrtonosného vrtuľníka Ka-52 Aligátor, s modernou avionikou, schopná niesť ťažké protilodné rakety s dosahom viac ako 100 km, rakety typu vzduch-zem, rakety pre uskutočňovanie útokov proti pozemným (spevneným) cieľom; základnú výzbroj tvorí kanón typu 2A42-1 kalibru 30 mm so zásobou 470 nábojov a vrtuľník disponuje tiež moderným radarom s dosahom viac ako 200 km. Je to de facto viacúčelový vrtuľník schopný poskytovať blízku leteckú podporu a prieskum, vyhľadávať a určovať ciele a pozorovať bojisko. Palubná verzia je tiež vybavená skladacími listami rotorov a krídlami a taktiež systémami ochrany a podpory života členov posádky, ktorí budú lietať v potápačských oblekoch. Trup a systémy majú špeciálnu antikoróznu úpravu pre činnosť v prostredí so slanou vodou.

 

Čínsky ľahký bitevný vrtuľník Z-10 (CAIC WZ-10), zdroj: topcor.ru

 

Čo sa týka čínskeho bojového vrtuľníka Z-10, je to, v porovnaní s Ka-52K, menej hrozivá a ľahšia alternatíva (pohotovostná hmotnosť je 7 ton). Aby bolo možné preradiť tento stroj do vyššej hmotnostnej kategórie, musel by mať výkonnejší motor. Práve z tohto dôvodu sa Pakistan vzdal pôvodného zámeru kúpiť stroje Z-10. Čínsky motor WZ-9 má výkon celkovo len 1 300 konských síl (1 000 kW), preto vrtuľník Z-10 nedokáže niesť pôvodne plánované maximálne užitočné zaťaženie v podobe 16 protitankových rakiet HJ-10 domácej výroby, hoci je vybavený dvomi pohonnými jednotkami. Navyše, aj pancierovanie vrtuľníkov Z-10 je vyrobené z ľahkého grafénu, pretože pohonné jednotky nedokážu zdvihnúť dodatočnú záťaž.

 

Ruský palubný vrtuľník Ka-52K Katran, zdroj: rg.ru/MO RF

 

Hmotnosť vyzbrojeného Ka-52K je 12 ton, poháňa ho dvojica turbohriadeľových motorov VK-2500 spoločnosti AO ODK Klimov, každý s výkonom 2 400 konských síl (1 800 kW). Vrtuľník je schopný odolať priamym zásahom do boku zo zbraní kalibru 12,7 mm, pri čelnom zásahu dokonca až do kalibru 20 mm. Výkonnostné a konštrukčné charakteristiky vrtuľníka Ka-52K so zvýšenou vzletovou hmotnosťou (oproti štandardnej verzii Ka-52 Aligátor) umožňujú aj vďaka skladacím listom rotorov ušetriť miesto a súčasne splniť potreby vrtuľníkových výsadkových lodí typu 075.

 

Ka-52K má vďaka svojmu koaxiálnemu usporiadaniu protibežných rotorov s listami z kompozitných polymérov a titánu úžasnú manévrovateľnosť. Toto usporiadanie súčasne umožňuje, že vrtuľník nepotrebuje vyrovnávací chvostový rotor, čím šetrí (až) 30 % výkonu motorov. Kabíny sú vybavené vystreľovacími sedadlami K-37-300 – pri ich aktivácii sú odstrelené ako prvé listy rotorov a následne sa môžu katapultovať piloti – rodina vrtuľníkov Ka-50/52 je tak prvou na svete, ktorá disponuje takouto možnosťou.

 

Podľa informácií, ktoré prichádzajú z Číny, ak bude uzavretá dohoda o nákupe ruských ťažkých palubných vrtuľníkov, výrazne to posilní vojenskú spoluprácu medzi týmito dvomi krajinami.

Fero Kysucký

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov