Turecko kupuje staršie americké vrtuľníky Boeing CH-47F Chinook
Aj keď Američania vylúčili kvôli tureckej kúpe ruských systémov PVO S-400 Turkov z programu F-35 (Američania už ukončili výcvik tureckých pilotov v USA) a odmietli Turkom dodať najnovšiu americkú stíhačku F-35, v iných oblastiach americké zbrojárske firmy s Turkami úzko spolupracujú. Americký prezident Donald Trump sa k problému nedodania amerických F-35A Turecku vyslovil pomerne jasne, považuje toto americké rozhodnutie za veľmi nespravodlivé voči Ankare. Americkí odborníci sa však na rozdiel od Donalda Trumpa obávajú, že ak by F-35 USA Turecku dodali, tak hrozí únik tajných informácii, pretože ruskí odborníci by mohli pri preletoch tureckých F-35 pred radarmi S-400 dokonale vyladiť svoj systém PVO.
Turci sú však pre Američanov stále dôležitým partnerom v rámci NATO a takisto výhodným kupcom amerických zbraní. Embargo na F-35A Lighting II neznamená, že sa ukončia všetky americko-turecké projekty, najmä keď ide o predaj starších, no modernizovaných verzií amerických zbraní.
Takouto zbraňou je napríklad aj americký transportný vrtuľník Boeing CH-47F Chinook, ide o transportný ťažký vrtuľník, ktorý však môže plniť rôzne bojové úlohy. Turci prejavili záujem o kúpu 11 vrtuľníkov Boeing CH-47F Chinook ešte v roku 2011 a prvé štyri vrtuľníky už od Američanov aj dostali. Prvý vrtuľník Boeing CH-47F získali Turci v roku 2016, Turci prejavili záujem o kúpu 6 kusov týchto vrtuľníkov ešte v prvej fáze kontraktu, v roku 2016 sa rozhodli dokúpiť ešte 5 kusov týchto vrtuľníkov. Dodávky modernizovaných vrtuľníkov Američania začali v roku 2018. Turecká armáda potrebuje ťažké transportné vrtuľníky, ktoré by doplnili potenciál bojových vrtuľníkov v tureckej službe UH-60 Black Hawk a AS532 Cougar
Voľne dostupných informácii o vrtuľníkoch Boeing CH-47 Chinook je pomerne dosť na internete. Ide o dvojmotorový ťažký transportný vrtuľník s tandemovo montovanými rotormi. Dosahuje maximálnu rýchlosť 315 km/h a svojho času v 60 rokoch bol podstatne rýchlejší ako iné útočné vrtuľníky 60 rokov 20.storočia. Boeing CH-47 Chinook sa vyrába od roku 1961 a spoločne s Lockheed C-130 Hercules alebo Bell UH-1 Iroquois je stále v službe americkej armády. Momentálne vrtuľník vyrába spoločnosť Boeing Defense, Space & Security a vrtuľník využívajú Američania, Briti, Turci, Spojené arabské emiráty, Španieli. Holanďania, Taliani, Indovia, Filipínci, Kanaďania a Austrálčania. Kritici však poukazujú na komplikovanú a nákladnú údržbu tohto typu amerického vrtuľníka, vrtuľník podľa ich slov trpí aj vyššou poruchovosťou.
Existuje niekoľko hlavných modifikácii Boeing CH-47 Chinook. Verzia Boeing CH-47A vzlietla prvý krát dňa 21. septembra 1961, vrtuľník bol nasadený vo Vietnamskej vojne od roku 1966, v bojovom nasadení prvá verzia ukazovala viacero nedostatkov.
Nasledovala vylepšená verzia Boeing CH-47B s podstatne silnejšími motormi AlliedSignal T55-L-7C, každý s výkonom 2850 koní (2130 kW). Verzia B mala lepšie letové vlastnosti a upravené listy rotorov. Išlo o štandardný transportný americký vrtuľník z obdobia Vietnamskej vojny, výzbroj tvorili tri guľomety M60D (2x bočné dvere, 1x zadná rampa). Tento typ vrtuľníka mohol byť vybavený aj hákom a žeriavom, čo umožňovalo nosiť ťažký náklad pod trupom. Verziu Boeing CH47B používali čiastočne aj pri napalmových útokoch voči postaveniam Vietkongu.
Zosilnená verzia Boeing CH-47C mala mohutnejšiu prevodovku a motory AlliedSignal T55-L-11C každý s výkonom 3750 koní (2 800 kW). Tento vrtuľník mohol odniesť 44 vojakov alebo 24 ranených, vrátane dvoch lekárov. Verzia C sa objavila v 80 rokoch 20.storočia, tvorila súčasť britskej výzbroje. Neskoršia verzia Super C mala k dispozícii ešte silnejšie motory Lycoming T55-L-712 a nové listy rotorov vyrobené zo sklených vlákien.
Vrtuľník Boeing CH-47D využíva dnes v širšej miere najmä španielska armáda. Zvýšila sa nosnosť vrtuľníka, existujú aj civilné aplikácie tejto verzie, verzia D dokázala preniesť aj húfnicu M189 s 30 nábojmi a 11 členami posúdky. Vylepšila sa avionika vrtuľníka, GPS systém i elektronika. Táto verzia zažila svoje zlaté obdobie v čase amerického útoku na Afganistan a Irak na prelome 20 a 21.storočia. Vrtuľník Boeing CH-47D Američania nasadzovali v horských oblastiach Afganistanu, kde kvôli vysokohorským podmienkam nedokázal úspešne plniť svoje úlohy americký vrtuľník Sikorsky UH-60. Vrtuľníky Boeing CH-47D sprevádzali na misiách americké útočné vrtuľníky AH-64 Apache, ktoré sú takisto v službe takmer 60 rokov.
Verzia Boeing CH-47F predstavuje výrazne modernizovanú verziu vrtuľníka, modernizovaná bola najmä elektronika. Prvý model F vzlietol v júni 2006 a vrtuľník Boeing CH-47F by mal ostať v službe americkej armády až do roku 2030. O vrtuľník okrem Turkov prejavili záujem aj iné krajiny, najmä Austrálčania, tí chcú nahradiť verziou F staršiu verziu D, ktorú majú k dispozícii.
Vrtuľník Boeing CH-47 sa vyrába aj v civilných verziách a špeciálna verzia MH-47 umožňuje tankovať počas letu a má k dispozícii aj naviják pre potreby špeciálnych jednotiek, ako aj množstvo iných vylepšení. O verziu MH-47 prejavili záujem aj Francúzi, ktorí ho považujú za vhodný pre potreby jednotiek špeciálneho určenia.
video turecký Boeing CH-47F[/youtube]