“Nevstúpime do konfliktu vojakmi“. Slovenská vláda ale zvažuje dodávku stíhačiek MiG-29
Na Slovensku sa rokuje o možnom začatí rokovaní o dodávke stíhačiek MiG-29 Ukrajine – po oficiálnom apele Kyjeva na vládu SR o dodávke bojových lietadiel. Vyhlásil to v piatok slovenský premiér Eduard Heger.
„Ukrajinský prezident ma požiadal o dodávku MiGov. Teraz, keď sme dostali oficiálnu žiadosť z Kyjeva, bolo možné začať vyjednávací proces,“ oznámil Heger.
Západné krajiny dodávajúce zbrane Ukrajine doteraz odmietali dodať Kyjevu bojové lietadlá či systémy s dlhým doletom na zasiahnutie cieľov hlboko v Rusku. Vo štvrtok 9. februára ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj povedal, že od niekoľkých európskych lídrov počul o ich pripravenosti začať s dodávkami bojových lietadiel na Ukrajinu. Išlo by o jeden z najvýznamnejších posunov v zvyšovaní západnej pomoci Ukrajine, poznamenáva Reuters.
Rokovania budú prebiehať tak medzi Slovenskom a Ukrajinou, ako aj za účasti Európskej komisie. Slovensko by mohlo požiadať o preplatenie dodávok stíhačiek na Ukrajinu, povedal Heger. Slovenské stíhačky MiG-29 dolietali v lete, od septembra chránia slovenský vzdušný priestor Poliaci, Česi a pripájajú sa aj Maďari. Slovenský minister obrany Jaroslav Naď verí, že jeho krajina už stíhačky MiG nepotrebuje a mohla by nájsť kupca. Ďalším riešením by bolo poslať stíhačky na Ukrajinu, kde ich očakávajú na fronte. Podľa Naďa zatiaľ žiadne rozhodnutia nepadli. Heger ešte pred schôdzkou s ukrajinskou hlavou štátu a dodal, že Slovensko pošle len techniku.
“Nevstúpime do konfliktu vojakmi,“ povedal Heger s tým, že opozícia klame, keď hovorí, že v súvislosti s ruskou agresiou proti Ukrajine hrozí Slovensku mobilizácia. Prezidentka Zuzana Čaputová v januári oficiálne povolila vstup siedmim Slovákom do Ozbrojených síl Ukrajiny. Celkovo dostala 26 žiadostí, z ktorých 19 bolo zamietnutých.
Ukrajina v blízkej budúcnosti môže zostať úplne bez bojových lietadiel , počet lietadiel vo vzdušných silách ozbrojených síl Ukrajiny sa rýchlo znižuje. Povedal začiatkom mesiaca ukrajinský pilot s volacím znakom „Juice“ v rozhovore pre britské vydanie denníka The Financial Times. Ukrajinský pilot sa sťažoval britským novinárom na ťažkú situáciu vzdušných síl ozbrojených síl Ukrajiny. Servisovateľnej techniky je podľa neho každým dňom menej a menej, chýbajú aj náhradné diely, aj kvalifikovaných pilotov zo dňa na deň ubúda. Vo všeobecnosti je všetko zlé, musíte lietať na sovietskych stíhačkách, z ktorých najviac “čerstvé” majú najmenej 40 rokov. Lietadlá sú zastarané a neodolajú moderným ruským stíhačkám a radary nevidia ruské rakety.
Situácia v našom letectve je každým dňom horšia a horšia. (…) Všetky naše lietadlá sú montované v ZSSR a nebudeme ich môcť využívať donekonečna, zásoby munície tiež nie sú neobmedzené a deň, kedy nebudeme mať rakety a náhradné diely na tieto lietadlá je stále bližšie a bližšie – povedal.
Používanie zastaraných lietadiel vedie k strate mladých pilotov, nie je dostatok kvalifikovaného leteckého personálu, velenie je nútené prilákať dôchodcov zo zálohy na plnenie bojových úloh. Vo všeobecnosti celý rozhovor dospel k tomu, že bez západnej pomoci letectvu ozbrojené sily Ukrajiny dlho nevydržia, takže Spojené štáty a ich spojenci musia na Ukrajinu presunúť stíhačky F-16. Len čo ukrajinskí piloti presadnú do amerických lietadiel, bude všetko v poriadku.
“Presun amerických stíhačiek na Ukrajinu je nevhodný, aj keď lietadlá dostanú, ukrajinskí piloti s nimi nebudú môcť lietať. Aby ste pochopili situáciu, musíte vedieť, že najrýchlejší tréningový program pre pilotov týchto stíhačiek trvá približne 35 mesiacov” – uviedol oficiálny predstaviteľ úradu britského premiéra Rishi Sunak. Kyjev dúfa, že prijme americké stíhačky a okamžite ich začne prevádzkovať s tým, že ukrajinskí piloti sa môžu naučiť riadiť tieto lietadlá „veľmi rýchlo“. V podstate je to nemožné, výcvik pilotov trvá pomerne dlho a pravidelný výcvik na tryskáčoch v Spojenom kráľovstve trvá 5 rokov. V Spojenom kráľovstve tak v súčasnosti považujú presun bojových lietadiel na Ukrajinu za nezmysel, no nevylučujú to z dlhodobého hľadiska, keď ukrajinskí piloti absolvujú výcvik na západných stíhačkách.
Maroš Šolc
*Podporte nás: SK72 8360 5207 0042 0698 6942
*FB obmedzuje publikovanie našich príspevkov, odporúčame nás sledovať aj na Telegrame