Dostalo Rusko zásielku arabských ľahkých taktických obrnených vozidiel?
Opäť oveľa zložitejší príbeh, než sa v súčasnosti môže zdať. V zásade má ísť o to, že ruské vojská obdržali najmenej 20 vozidiel od firmy Streit Group buď priamo zo Spojených arabských emirátov, prípadne z Juhoafrickej republiky. To sa v niektorých západných aj ukrajinských zdrojoch berie ako fakt. Tu je ukážka o niečo obozretnejšieho prístupu, ktorý aspoň správu dáva do kontextu s rastom zbrojnej výroby v samotnom Rusku. Treba ale povedať, že ani jeden záber v celom príspevku nepochádza z videí, na ktoré sa odvoláva:
Autor článku videl a počul inkriminované dve videá. Skutočne sa zdá, že mohli byť ukradnuté z mobilov ruských vojakov. Jeden z nich má úprimnú radosť z riadenia vozidla, ktoré je na inej úrovni ako zrejme nákladný Ural, na ktorý bol vojak predtým zvyknutý (jeho vozidlo je na platforme Toyota Land Cruiser). V druhom prípade vojak hovorí autorovi známym slangom o tom, že sa podieľal na presune obrnených vozidiel, ktoré si sníma v hangári na mobilný telefón. Aby sme boli konkrétnejší, Rusko malo dostať tri typy vozidiel.
Spartan-SUT je výrobcom definovaný ako podporný úžitkový APC (Armoured Personnel Carrier – obrnený transportér, resp. obrnený automobil 4×4) s úrovňou ochrany STANAG II pre rýchle akcie a misie, ako sú mierové operácie alebo sprievod konvojov, hliadkovanie v mestách alebo na hraniciach. Obrnené bezpečnostné vozidlo SPARTAN-SUT je modulárne vozidlo, ktoré je úplne flexibilné a prispôsobiteľné na akúkoľvek úlohu. Trup SPARTAN-SUT je vyrobený z vysoko pevnej balistickej ocele CEN 1522. Výsledkom je bunka na prežitie, ktorá kombinuje vlastnú balistickú odolnosť, tuhosť podvozku a doplnkovú ochranu podlahy pred účinkami mín a výbuchov improvizovaných nástražných zariadení. Nákladový priestor v zadnej časti SPARTAN-SUT umožňuje rýchlu manipuláciu s prevážaným materiálom. Treba dodať, že vozidlo Spartan existuje aj vo verzii Monocoque, nemá teda plošinu pre náklad, ale je to ľahké obrnené vozidlo na prevoz pechoty s kapacitou 8 ľudí výsadku plus veliteľ a vodič.
Vozidlo Spartan-SUT:
V druhom prípade ide o vozidlo Cobra. Nie je možné určiť model, môže však ísť skôr o Cobra 2-LAMV. V takom prípade nejde o jednoznačne vojenské vozidlo. COBRA-LAMV je určená pre orgány činné v trestnom konaní a polovojenské zložky, prípadne na prepravu vojsk v nepriateľskom prostredí. Podľa výrobcu ponúka ideálnu kombináciu ochrany, mobility a užitočného zaťaženia, vďaka kompaktným rozmerom a vysokej mobilite je COBRA vhodná pre mestské prostredie a menej náročný terén. Štandardné vozidlo sa dodáva v trojdverovej konfigurácii, ktorá ponúka sedenie pre vodiča, veliteľa a šesťčlenný výsadok vzadu; môže byť tiež dodané v päťdverových variantoch a ako Vehicle Borne Assault System (VBAS) pre špeciálne sily pri útokoch na budovy a lietadlá. Má opancierovaný trup a podlaha dokáže odolať výbuchom a črepinám granátov. Ochranu je možné ďalej vylepšiť voliteľným pridaním keramických alebo kompozitných pancierových dosiek, podlahových rohoží proti účinkom výbuchov a sieťovej ochrany proti pouličným nepokojom.
Vozidlo Cobra-LAMV:
V treťom prípade môže ísť o vozidlo Cougar-LAMV. Ten výrobca definuje ako malý, agilný a veľmi schopný ľahký obrnený transportér s vynikajúcou nosnosťou na ceste aj v teréne. COUGAR je navrhnutý pre operácie s potrebou vysokej mobility v meste aj na vidieku, môže prepravovať 8-člennú posádku, vodiča a veliteľa. Vozidlo je dostupné so štandardnou výbavou, ako sú pneumatiky run-flat, klimatizácia a 2-bodové zámky dverí. Voliteľná výbava zahŕňa vyslobodzovacie navijaky, ťažný čap a balistickú ochranu skiel. COUGAR ponúka nákladovo efektívnu a spoľahlivú platformu, môže byť vybavený vežou s guľometom kalibru až 12,7 mm alebo rôznymi zbraňovými stanicami podľa potrieb pre zákazníka.
Vozidlo Cougar-LAMV:
Samozrejme, v extrémnom prípade z toho vzniklo podozrenie, že sa proti Ukrajine spolčil v Kazani globálny juh a štáty BRICS začali Rusku hromadne dodávať zbrane. Zrovna kategória ľahkých taktických obrnených vozidiel, ktoré sú postavené na komerčných podvozkoch Toyota Land Cruiser a Ford F-550. To je niečo, čo však Rusko objektívne potrebuje na zvýšenie taktickej mobility svojich vojsk.
K tomu treba uviesť.
1. Nie je jasné, či sú uvedené vozidlá v Rusku, prvé zmienené video by pravdepodobne bolo možné geolokalizovať, čo sa neurobilo, jediným príznakom je jazyk, ktorým sa na ňom hovorí a možná prítomnosť GAZ Tigr, čo samo osebe nezaručuje, že bolo nasnímané v Rusku a nie napríklad na základni nejakej súkromnej vojenskej organizácie v zahraničí, ktorá môže mať rusky hovoriaci personál. Streit Group napríklad v minulosti spolupracovala v Wagnerom na vývoji vozidla Condor/VPK-Ural.
2. Ak by aj vozidlá boli v Rusku, nie je z ničoho zrejmé, že boli dodané ruským vojskám a budú použité v boji. Môže ísť o dodávku malého počtu vozidiel, ktoré mohli byť len prenajaté na porovnávacie skúšky s ruskými analógmi vyvíjanými ruskými zbrojovkami. Mohlo tiež ísť o vozidlá dodané súkromným bezpečnostným službám, ktoré poskytujú komerčné služby svojim klientom. Mohli byť dodané aj na humanitárne potreby pre organizácie pôsobiace na hraniciach s Ukrajinou, kde môžu dodávať zásoby alebo evakuovať ľudí v prípade hrozby delostreleckých prepadov.
3. Nie je jasné, či komukoľvek dodala vozidlá priamo firma Streit Group. Je fakt, že ako každý komerčný subjekt potrebuje predávať, má v zásobe stovky hotových výrobkov a dňa 25.2.2023 slávnostne inaugurovala najväčší súkromný závod na výrobu obrnených vozidiel na svete v postavený v slobodnej ekonomickej zóne Ras Al Khaimah. Ako však už bolo naznačené v bode jedna, má aj celosvetovo množstvo kooperačných väzieb na výrobu obrnených vozidiel. Ak by chcel byť autor veľmi zlý, vytiahne priamo z wikipedie, že na výrobu vozidiel Spartan a Cougar má licenciu aj ukrajinský KrAZ. Teoreticky sa teda nedá vylúčiť, že to on ich dodal Rusku. Ale môže platiť aj to, že vozidlá boli licenčne vyrobené v Rusku, kde mala mať firma Streit Group výrobnú prevádzku alebo kooperáciu od augusta roku 2009. Obrnené bojové vozidlo/obrnený transportér 6×6 Varan, ako aj MRAP Typhoon používajú podvozky ruskej firmy KamAZ. Terénnemu špeciálu Shaman-8×8 sa ani príliš nemenilo meno, Streit group ho vyvíjala na báze Šamanu ruskej firmy Avtoros.
Nakoniec vyššie spomenuté inkriminované vozidlo GAZ Tigr tiež firma Streit Group vyvíjala spoločne s ruskou skupinou GAZ Group do podoby exportného modelu nazvaného v katalógu Streit Group ako Falcon-APC. Uvidíme ako sa to vyvinie.
MK
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942