Najnovší vývoj jednomotorových cvičných a bojových turbovrtuľových lietadiel
Táto kategória techniky bola alternatívou útočných helikoptér a dronov s výzbrojou pre protipovstalecké operácie a ozbrojené konflikty nižšej intenzity. Základom je jej použitie na výcvik pilotov. Splní nároky ozbrojených prieskumných letov v prostredí bez stíhacích lietadiel a PVO a sprievodu pri presune pozemných vojsk s nižšími nákladmi, než majú prúdové bojové lietadlá. V akútnej núdzi môžu vyzbrojené typy poslúžiť pri poskytovaní blízkej leteckej podpory (CAS) a ničení dronov s dlhým doletom, ktoré nemajú nad nimi prevahu v rýchlosti.
1. A-29 Super Tucano
a) Brazília
Brazílske vzdušné sily (FAB) pracovali na štúdii uskutočniteľnosti, na základe výsledkov ktorej by sa malo modernizovať 68 turbovrtuľových lietadiel Super Tucano na štandard A-29M. Program sa pravdepodobne začne realizovať už začiatkom roka 2025. Zlepší interoperabilitu lietadla A-29 so švédskou stíhačkou JAS-39 Gripen E/F. Onedlho by mala Brazília prevádzkovať najmenej 36 týchto stíhačiek označených ako F-39E (jednomiestne) a F-39F (spárka). Program by sa mal týkať 68 lietadiel Super Tucano z necelých 100 kusov, ktoré mali FAB k dispozícii. Stále ich vedie pod výrobným názvom Embraer EMB 314 a považuje ich za ľahké útočné stroje, resp. lietadlá kategórie COIN (Counter-Insurgency protipovstalecké lietadlá). V súčasnosti sú rozdelené medzi štyri operačné letky: Scorpio, Flecha, Grifo a Joker. Letka Joker so sídlom na leteckej základni Natal má za úlohu pokročilý výcvik nových dôstojníkov vojenského letectva, ktorí prechádzajú z Akadémie vzdušných síl (AFA). Z toho dôvodu, že sa používajú aj na výcvik prevádzkuje FAB zhruba dve tretiny strojov (66) ako dvojmiestne spárky A-29B a tretinu (33) ako jednomiestne A-29A. Z celkového počtu už najmenej 4 havarovali. (Z globálneho pohľadu sa nedarilo najviac Indonézii, ktorá prišla o 3 zo 16 objednaných lietadiel)
Plánované vylepšenia brazílskych A-29 zahŕňajú nahradenie súčasných displejov v kokpite širokouhlým displejom (WAD), ktorý je podobný tomu v Gripene NG. Medzi ďalšie prírastky patria nové optoelektronické senzory, laserom navádzané zbrane, zosilnené pancierovanie, systémy vlastnej ochrany proti raketovým hrozbám a dátové spojenie BR-2. Dátové spojenie umožní komunikáciu s lietadlami Gripen, lietadlami E-99 (ide v skutočnosti o brazílsky AWACS Embraer R-99, lietajúce stredisko včasnej výstrahy a velenia) a pozemnými stanicami.
Aktualizačný balík zavedie aj syntetický výcvikový systém, ktorý simuluje prostredie elektronického boja, vzdušné a pozemné hrozby a radarové módy pre operácie vzduch-vzduch a vzduch-zem. Očakáva sa, že tento systém zvýši situačné povedomie pilotov a efektivitu výcviku. Vedenie FAB potvrdilo, že cieľom modernizačného programu je udržať a transformovať existujúcu flotilu a nie získať nové lietadlá. Pritom však musia počítať aj plánovaným vyradením podzvukových prúdových bojových lietadiel AMX už na budúci rok.
Brazílske stroje A-29 sa podieľali na operáciách proti drogovým kartelom, čo zahŕňa ničenie nelegálnych vzletových a pristávacích dráh v Amazonskom pralese, z ktorých štartovali pašerácke ľahké lietadlá.
V decembri 2022 ich však chcela kúpiť Ukrajina a použiť ich vo vojne s Ruskom. Už v októbri 2019 ukrajinský prezident V. Zelenskyj informoval brazílskeho prezidenta J. Bolsonaro, že Ukrajina chce tieto protipovstalecké lietadlá kúpiť. V čase prebiehajúcej takzvanej ATO – antiteroristickej operácie vo vzťahu k časti Donbasu pod kontrolou LNR a DNR. Po začiatku špeciálnej vojenskej operácie mal brazílsky prezident J. Bolsonaro zablokovať takýto predaj v decembri 2022. Neskôr mal byť vyvíjaný zo strany USA diplomatický tlak vo vzťahu k zvolenému prezidentovi L. da Silva, aby embargo zrušil.
A-29 je turbovrtuľové lietadlo poháňané jedným motorom PT6A-68C s výkonom 1196 KW. Jeho maximálna rýchlosť je asi 590 km/h, maximálny dolet 2855 km a bojový rádius asi 550 km. Prázdna hmotnosť je 3200 kg a maximálna vzletová 5400kg, z čoho až 1,55 tony môže pripadať na výzbroj. Lietadlo má integrované dva palubné guľomety M3P (letecká verzia M2) kalibru 12,7x99mm so zásobou 200 nábojov na hlaveň. Streleckú výzbroj môžu dopĺňať podvesné kontajnery s guľometnou alebo kanónovou výzbrojou (gatlingy 7,62 mm, guľomety 12,7 mm, kanóny 20 mm). Neriadené rakety kalibru 70 mm. Neriadené letecké bomby Mk81 (10 x113 kg), Mk 82 (5×227 kg), prípadne M117 (340 kg), zápalné BINC-300 (210 kg), kazetové BLG-252. Spektrum riadených bômb, vrátane takých, ktoré majú moduly kĺzania. Americké protizemné strely AGM-65 Maverick a turecké ľahké Roketsan Cirit. Protilietadlové strely vzduch-vzduch s IČ navádzaním americkej, brazílskej a izraelskej výroby. Prídavné palivové nádrže.
Zahraničná správa o modernizácii brazílskych A-29:
b) USA
Na základňu Edwards Air Force Base dorazili tri lietadlá A-29 Super Tucano, ktoré sa pripojili k letke v škole skúšobných pilotov Spojených štátov amerických (TPS).
Tieto lietadlá A-29 pôvodne získalo Veliteľstvo špeciálnych operácií vzdušných síl, boli preradené na Edwards po tom, čo ich Veliteľstvo špeciálnych síl odpredalo kvôli zmene svojich požiadaviek. Americké A-29 boli v skutočnosti dodané v rámci zmluvy zo začiatku dekády medzi americkými vzdušnými silami (U.S. Air Force) a dodávateľom Sierra Nevada Corporation pre misiu Combat Aviation Advisor (CAA) pre veliteľstvo špeciálnych operácií vzdušných síl (AFSOC). Americké A-29 boli postavené v USA spoločnosťou Sierra Nevada Corporation a jej partnerom Embraer Defence & Security. Super Tucano A-29 bolo vtedy jediné ľahké útočné turbovrtuľové lietadlo na svete s typovým certifikátom vojenského letectva USA.
Treba dodať, že spoločnosť Sierra Nevada Corporation vyrobila viac než tri lietadlá a tieto boli dodané do Afganistanu v rámci programu U.S. Air Force’s Light Air Support (LAS). Išlo asi o 26 kusov, ktoré tam zostali po víťazstve Talibanu. Jeden stroj sa vo fáze pádu Kábulu pokúsil utiecť, ale pravdepodobne ho zostrelili ozbrojené sily Uzbekistánu. Vytvorila sa aj verzia o jeho zrážke vo vzduchu s uzbeckou stíhačkou Mig-29.
Správa o preradení amerických A-29 do školy skúšobných pilotov:
2. Beechcraft T-6 Texan II
a) Japonsko
Japonské ministerstvo obrany si vybralo Beechcraft T-6 Texan II, vyrobený spoločnosťou Textron Aviation, ako svoje ďalšie cvičné lietadlo. Tento turbovrtuľový cvičný stroj nahradí Fuji T-7. Týmto výberom končí rad japonských cvičných lietadiel pre základný výcvik, ktoré pochádzali z typu Beechcraft T-34 Mentor.
Fuji (teraz Subaru) najprv vyrábal T-34 v licencii, neskôr vyvinul Fuji T-3 a ďalšou modernizáciou bol spomenutý Fuji T-7, ktorý od roku 2002 nahradil T-3.
Texan II, podporovaný spoločnosťou Kanematsu Corporation, bol jednou zo štyroch alternatív ponúknutých japonskému ministerstvu obrany. Ďalšími odmietnutými uchádzačmi boli PC-7MKX podporované Subaru, TAI Hürkuş podporované The Hundred Trading Corp., ako aj úsporný návrh len na pozemné vzdelávacie vybavenie bez skutočného cvičného lietadla. V súčasnosti Japonsko prevádzkuje asi 49 T-7. Niektoré indície naznačovali možnosť, že T-6 bude tiež vybraný ako náhrada za cvičné podzvukové prúdové dvojmotorové lietadlá Kawasaki T-4.
Z lietadiel Texan II bola odvodená bojová verzia AT-6 Wolverine.
b) Vietnam
Dňa 18.11.2024 prvých päť cvičných lietadiel Beechcraft T-6C Texan II priletelo na letisko Tan Son Nhat v Hočiminovom meste, čo znamenalo prvú dodávku amerických vojenských lietadiel do Vietnamu od konca vietnamskej vojny. Vietnam si v roku 2021 objednal 12 lietadiel T-6C, dodávky sú naplánované na roky 2024 až 2027. Lietadlá dodané do Vietnamu sú súčasťou programu financovaného prostredníctvom iniciatívy budovania partnerskej kapacity Ministerstva obrany USA, ktorá sa zameriava na výcvik, služby a vybavenie na zlepšenie spôsobilostí síl partnerských krajín. Dodané lietadlá budú umiestnené na vojenskom letisku Phan Thiet v provincii Binh Thuan, kde ich bude prevádzkovať 920. pluk spoločne s Jak-52. Ide o menšie lietadlo v porovnaní s A-29, má cestovnú rýchlosť 510 km/h a maximálnu vzletovú hmotnosť 2850 kg v štandardnej cvičnej verzii T-6A používanej americkým letectvom, námorníctvom a gréckymi vzdušnými silami. Verzia T-6C, ktorú používa Vietnam má závesníky pod krídlom a modernejšie displeje v kokpite z verzie T-6B.
3. Kanada kupuje 19 cvičných lietadiel Pilatus PC-21
Dňa 28.11.2024 zverejnila švajčiarska firma Pilatus Aircraft tlačovú správu, z ktorej vyplýva, že uzatvorila zmluvu s Kanadou na 19 lietadiel PC-21. Kráľovské kanadské letectvo bude v budúcnosti používať 19 cvičných lietadiel PC-21 novej generácie na základe zmluvy s KF Aerospace v rámci spolupráce so SkyAlyne pre program „Future Aircrew Training” (FAcT) Kráľovského kanadského letectva (RCAF). Devätnásť PC-21 bude umiestnených na leteckej základni v Moose Jaw v Saskatchewane od roku 2026. Primárne budú slúžiť na poskytovanie pokročilého výcviku pre budúcich vojenských pilotov, 25-ročný program FAcT je určený na zásadnú modernizáciu a rozšírenie výcvikových schopností RCAF. Pilatus PC-21 je poháňaný motorom PT6A-68B a má maximálnu rýchlosť 685 km/h. Prázdna hmotnosť je 2270 kg a maximálna vzletová 4250 kg. Z toho 1150 môže pripadať na výzbroj určenú proti pozemných v rámci protipovstaleckých operácií.
Lietadlo PC-21 austrálskeho letectva:
Záver. Mnohé krajiny sa kvôli zlej bezpečnostnej situácii vo svete snažia zintenzívniť výcvik vojenských pilotov. V budúcnosti tak určite pribudnú aktuality o vyššie zmienených troch typoch, ako aj ich konkurentoch.
MK
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942