.
Aktuality, Letectvo,

Turecko kupuje staršie americké vrtuľníky Boeing CH-47F Chinook

Aj keď Američania vylúčili kvôli tureckej kúpe ruských systémov PVO S-400 Turkov z programu F-35 (Američania už ukončili výcvik tureckých pilotov v USA) a odmietli Turkom dodať najnovšiu americkú stíhačku F-35, v iných oblastiach americké zbrojárske firmy s Turkami úzko spolupracujú. Americký prezident Donald Trump sa k problému nedodania amerických F-35A Turecku vyslovil pomerne jasne, považuje toto americké rozhodnutie za veľmi nespravodlivé voči Ankare. Americkí odborníci sa však na rozdiel od Donalda Trumpa obávajú, že ak by F-35 USA Turecku dodali, tak hrozí únik tajných informácii, pretože ruskí odborníci by mohli pri preletoch tureckých F-35 pred radarmi S-400 dokonale vyladiť svoj systém PVO.


Turci sú však pre Američanov stále dôležitým partnerom v rámci NATO a takisto výhodným kupcom amerických zbraní. Embargo na F-35A Lighting II neznamená, že sa ukončia všetky americko-turecké projekty, najmä keď ide o predaj starších, no modernizovaných verzií amerických zbraní.

Takouto zbraňou je napríklad aj americký transportný vrtuľník Boeing CH-47F Chinook, ide o transportný ťažký vrtuľník, ktorý však môže plniť rôzne bojové úlohy. Turci prejavili záujem o kúpu 11 vrtuľníkov Boeing CH-47F Chinook ešte v roku 2011 a prvé štyri vrtuľníky už od Američanov aj dostali. Prvý vrtuľník Boeing CH-47F získali Turci v roku 2016, Turci prejavili záujem o kúpu 6 kusov týchto vrtuľníkov ešte v prvej fáze kontraktu, v roku 2016 sa rozhodli dokúpiť ešte 5 kusov týchto vrtuľníkov. Dodávky modernizovaných vrtuľníkov Američania začali v roku 2018. Turecká armáda potrebuje ťažké transportné vrtuľníky, ktoré by doplnili potenciál bojových vrtuľníkov v tureckej službe UH-60 Black Hawk a AS532 Cougar
Voľne dostupných informácii o  vrtuľníkoch Boeing CH-47 Chinook je pomerne dosť na internete. Ide o dvojmotorový  ťažký transportný vrtuľník s tandemovo montovanými rotormi. Dosahuje maximálnu rýchlosť 315 km/h a svojho času v 60 rokoch bol podstatne rýchlejší ako iné útočné vrtuľníky 60 rokov 20.storočia. Boeing CH-47 Chinook sa vyrába od roku 1961 a spoločne s Lockheed C-130 Hercules alebo Bell UH-1 Iroquois je stále v službe americkej armády. Momentálne vrtuľník vyrába spoločnosť Boeing Defense, Space & Security a vrtuľník využívajú Američania, Briti, Turci, Spojené arabské emiráty, Španieli. Holanďania, Taliani, Indovia, Filipínci, Kanaďania a Austrálčania. Kritici však poukazujú na komplikovanú a nákladnú údržbu tohto typu amerického vrtuľníka, vrtuľník podľa ich slov trpí aj vyššou poruchovosťou.

Existuje niekoľko hlavných modifikácii Boeing CH-47 Chinook. Verzia Boeing CH-47A vzlietla prvý krát dňa 21. septembra 1961, vrtuľník bol nasadený vo Vietnamskej vojne od roku 1966, v bojovom nasadení prvá verzia ukazovala viacero nedostatkov.

Nasledovala vylepšená verzia Boeing CH-47B s podstatne silnejšími motormi AlliedSignal T55-L-7C, každý s výkonom 2850 koní (2130 kW). Verzia B mala lepšie letové vlastnosti a upravené listy rotorov. Išlo o štandardný transportný americký vrtuľník z obdobia Vietnamskej vojny, výzbroj tvorili tri guľomety M60D (2x bočné dvere, 1x zadná rampa). Tento typ vrtuľníka mohol byť vybavený aj hákom a žeriavom, čo umožňovalo nosiť ťažký náklad pod trupom. Verziu Boeing CH47B používali čiastočne aj pri napalmových útokoch voči postaveniam Vietkongu.
Zosilnená verzia Boeing CH-47C mala mohutnejšiu prevodovku a motory AlliedSignal T55-L-11C každý s výkonom 3750 koní (2 800 kW). Tento vrtuľník mohol odniesť 44 vojakov alebo 24 ranených, vrátane dvoch lekárov. Verzia C sa objavila v 80 rokoch 20.storočia, tvorila súčasť britskej výzbroje. Neskoršia verzia Super C mala k dispozícii ešte silnejšie motory Lycoming T55-L-712 a nové listy rotorov vyrobené zo sklených vlákien.

Vrtuľník Boeing CH-47D využíva dnes v širšej miere najmä španielska armáda. Zvýšila sa nosnosť vrtuľníka, existujú aj civilné aplikácie tejto verzie, verzia D dokázala preniesť aj húfnicu M189 s 30 nábojmi a 11 členami posúdky. Vylepšila sa avionika vrtuľníka, GPS systém i elektronika. Táto verzia zažila svoje zlaté obdobie  v čase amerického útoku na Afganistan a Irak na prelome 20 a 21.storočia. Vrtuľník Boeing CH-47D Američania nasadzovali v horských oblastiach Afganistanu, kde kvôli vysokohorským podmienkam nedokázal úspešne plniť svoje úlohy americký vrtuľník Sikorsky UH-60. Vrtuľníky Boeing  CH-47D sprevádzali na misiách americké útočné vrtuľníky AH-64 Apache, ktoré sú takisto v službe takmer 60 rokov.

Verzia Boeing CH-47F predstavuje výrazne modernizovanú verziu vrtuľníka, modernizovaná bola najmä elektronika. Prvý model F vzlietol v júni 2006 a vrtuľník  Boeing CH-47F by mal ostať v službe americkej armády až do roku 2030. O vrtuľník okrem Turkov prejavili záujem aj iné krajiny, najmä Austrálčania, tí chcú nahradiť verziou F staršiu verziu D, ktorú majú k dispozícii.

Vrtuľník Boeing CH-47 sa vyrába aj v civilných verziách a špeciálna verzia MH-47 umožňuje tankovať počas letu a má k dispozícii aj naviják pre potreby špeciálnych jednotiek, ako aj množstvo iných vylepšení. O verziu MH-47 prejavili záujem aj Francúzi, ktorí ho považujú za vhodný pre potreby jednotiek špeciálneho určenia.

video turecký Boeing CH-47F[/youtube]

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov