Foto: popularmechanics.com
Aktuality, História, Letectvo,

V americkom Connecticute havarovala americká historická lietajúca pevnosť B-17

V americkom Connecticute havarovala začiatkom októbra historická lietajúca pevnosť B-17. K havárii prišlo 2.10.2019 v blízkosti medzinárodného letiska Bradley, krátko pred 10.00 miestneho času. Lietadlo sa zrútilo pri meste Windsor Locks v štáte Connecticut, označenie lietadla bolo Nine-O-Nine, v embléme mala vojaka z obdobia americkej vojny o nezávislosť s ďalekohľadom, ktorý sedí na padajúcej bombe.


 

Na palube historického lietadla sa nachádzalo 10 cestujúcich a členovia posádky. Pri havárii sa zranilo niekoľko osôb a sedem osôb zahynulo. Lietadlo zasiahlo krídlom mraziarensky hangár v blízkosti letiska. Príčina nehody nebola známa, podľa neskorších informácii malo lietadlo problémy s motorom číslo 4.

 

Lietadlo patrilo nadácii Collings, súkromnej neziskovej organizácii v štáte Massachusetts, ktorá sa zaoberá obnovou historických lietadiel a automobilov. Spomenutá B-17 sa zúčastňovala historického turné Wings of Freedom Tour spoločne s dvoma ďalšími americkými stíhacími lietadlami z II.svetovej vojny a trojicou ďalších bombardovacích lietadiel.

 

V USA existuje dnes len asi 10 bombardérov B-17, ktoré sú schopné letu. Asi 40 veteránov je umiestnených v múzeách a v súkromných zbierkach. Informácie uviedol Jeremy Kinney, kurátor letectva II.svetovej vojny v Smithsonian Air and Space Museum.

 

Lietajúcu pevnosť B-17 navrhla spoločnosť Boeing v roku 1934. Americký prezident  Roosvelt požadoval od amerického kongresu 300 miliónov USD na nákup 3000 nových bombardérov pre americké vojenské letectvo, ktoré by nahradili starší medzivojnový bombardér Martin B-10.  Krátko po útoku Nemcov na Poľsko začali Američania B-17 vyrábať, vyrobili 12 731 bombardérov B-17 viacerých modifikácii.

V rokoch 1941-1945 stratili Američania 746 lietadiel B-17 a 2796 členov posádok, ktoré na B-17 lietali. B-17 lietali v Európe i Tichomorí .  Každý štvormotorový bombardér B-17 mal desaťčlennú posádku, najvyššiu rýchlosť 287 míľ za hodinu a pri bombardovacej misii na veľké vzdialenosti mohol niesť 4 500 kg bômb. Neskôr B-17 začali nahrádzať modernejšie B-25.

Po II.svetovej vojne boli B-17 nasadené ako prieskumné lietadlá alebo záchranné lietadlá pobrežnej ochrany. Väčšina B-17 bola po II. svetovej vojne nakoniec roztavená. Lietadlo B-17 bolo vyzbrojené guľometmi kalibru 13.50, ktoré sa nachádzali v guľometných kupolách v nose, na bokoch, zospodu i zvrchu zadnej časti lietadla. B-17 mali zabudovaný analógový počítač Norden Bombsight, ktorý pomáhal zasahovať ciele zohľadnením atmosferických a letových údajov. Lietadlá B-17 Flying Fortress počas II.svetovej vojny zhodili na Nemecko 640 tisíc bômb.

Lietadlo B-17 Flying Fortres Nine-0-Nine , ktoré havarovalo v Connecticute bolo postavené príliš neskoro na to, aby bojovalo v II.svetovej vojne. Spoločnosť Collings prestavala uvedené lietadlo do bojovej podoby podľa lietadla, ktoré bojovalo v Taliansku či Nemecku. Kópia B-17 Nine-0-Nine, ktorá v októbri havarovala, bola postavená spoločnosťou Douglas Aircraft Company v apríli 1945 a o mesiac po povinných skúškach bola prijatá do zostavy amerického bombardovacieho letectva. Lietadlo postavili v Long Beach v Kalifornii a stroj s poradovým číslom # 44-83575 nikdy nevidel bojovú akciu. Lietadlo bolo prestavané na pátraciu a záchrannú námornú verziu SB-17G a slúžilo v Portoriku. Neskôr slúžilo ako vojenské dopravné lietadlo.

 

Pôvodné lietadlo Nine-0-Nine patrilo k 323  Bomb Squadron, 91st Bomb Group 8. leteckej armády, táto skupina bojovala v Taliansku i Nemecku a bola aj súčasťou okupačných síl v Nemecku po II. svetovej vojne. Pôvodná B-17 Nine-0-Nine bola pridelená k 8.leteckej armáde dňa 25.2.1944. Do apríla 1945 vykonala 140 bombardovacích misií a nestratila nikoho zo svojej posádky. 18 náletov smerovalo priamo na Berlín, strelci B-17 zostrelili 3 nemecké stíhačky (na ľavom boku lietadla sú tri svastiky), posádky odlietali 1 129 hodín a na ciele v Nemecku zhodili 2810 ton leteckých bômb. Po skončení II.svetovej vojny bola pôvodná Nine-0.Nine roztavená a nezachovala sa.

 

Kópiu B-17 Nine-0-Nine v roku 1952 lietadlo vyradili z vojenskej služby USA a premenovali ho na “Miss Yucca”. Krátko po roku 1952 lietadlo zaparkovali na jadrovom skúšobnom polygóne v Nevade, kde bolo lietadlo vystavené trom jadrovým výbuchom, aby sa otestovali účinky jadrových zbraní na lietadlá. Po 13 ročnom “ochladzovacom období” sa žiarenie znížilo na takmer nulovú hladinu a bombardér predali na šrot spoločnosti Aircraft Specialties Company, táto spoločnosť však obnovila lietadlo do prevádkového stavu. Od polovice 60 rokov sa lietadlo používalo na hasenie lesných požiarov v USA.

 

V roku 1986 sa spoločnosť Collings Foundation rozhodla vytvoriť z lietadla kópiu legendárnej Nine-0-Nine. Pri prvej historickej akcii v roku 1987 však lietadlo havarovalo pri pristávaní, dôvodom bol silný bočný vietor, ktorý zaniesol lietadlo bokom. Lietadlo napriek úsiliu posádky narazilo na plot, prišlo k zničeniu podvozku, nos z plexiskla bol zničený, bombovnica, spodná guľová veža a vrtule utrpeli takisto vážne poškodenia. Našťastie neprišlo k úmrtiu a zraneniu členov posádky, takisto motory sa podarilo pomerne rýchlo dostať znova do prevádzkového stavu.

 

Po havárii z roku 1987 bola lietajúca pevnosť B-17 Nine-0-Nine opäť opravená a zúčastnila sa až do nehody 2.10.2019 niekoľko desiatok historických leteckých akcií vo svete, kde budila zaslúžený obdiv. Pri poslednej nehode 2.10.2019 prišlo o život 7 ľudí a lietadlo už nebude pravdepodobne možné opraviť. Američania dosiaľ vyšetrujú presné príčiny nehody.

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov