Záber z pristátia po prvom lete skúšobného prototypu XT-5, 10. jún 2020, zdroj: defence-blog.com
Aktuality, Letectvo,

Prototyp pokročilého taiwanského cvično-bojového lietadla má za sebou prvý let a pred sebou sériovú výrobu

 


Taiwan, 22. jún 2020 (AM, topwar) – Vzdušné sily Čínskej republiky (ROCAF – Republic of China (Taiwan) Air Force ), ako znie oficiálne označenie vojenského letectva Taiwanu, spoločne s vedeckými organizáciami a konštrukčnými spoločnosťami pokračujú v prácach na pokročilom cvično-bojovom lietadle XT-5. Projektové práce sú ukončené, prvý prototyp postavený – 10.  júna 2020 uskutočnil úspešne aj svoj prvý skúšobný let. Očakáva sa, že o niekoľko rokov sa spustí sériová výroba nového cvično-bojového lietadla, ktoré nahradí zastaralú techniku v taiwanskom vojenskom letectve.

Projekty do súťaže

Práce na budúcom XT-5 Yongying („Yongying” – Odvážny orol, angl. – „Brave Eagle”) sa začali ešte v roku 2013 v rámci nového programu ministerstva obrany Taiwanu. Taiwanské letectvo pociťovalo potrebu pokročilého cvično-bojového lietadla a pre jeho získanie bolo ochotné zvážiť možnosti tak domácich ako aj zahraničných ponúk.

Domáca letecká spoločnosť AIDC (Aerospace Industrial Development Corporation, AIDC) v spolupráci s inštitútom Chung-Shan Institute of Science and Technology (CSIST) predložila dva návrhy cvično-bojového lietadla. Prvý, nesúci označenie AT-3 MAX Advanced Trainer predstavoval hĺbkovú modernizáciu existujúceho cvičného lietadla AT-3. Druhý návrh, XAT-5, bol vypracovaný na základe dvojmiestnej verzie domáceho stíhacieho lietadla F-CK-1D Hsiang-sheng. Ďalšou možnosťou malo byť zakúpenie cvično-bojového lietadla zo zahraničia.

Maketa druhého návrhu cvičného lietadla XAT-5, 2017, zdroj: hccapa.com

V roku 2016 boli práce na moderrnizácii lietadla AT-3 zastavené v prospech prác na lietadle XAT-5, ktoré bolo zároveň premenované na XT-5. Zakrátko na to velenie taiwanského letectva prijalo rozhodnutie a vo februári 2017 sa zrodila dohoda s AIDC a CSIST týkajúca sa dokončenia projekčných prác, postavenia a skúšok prvého letového prototypu. Taktiež boli schválené plány zahŕňajúce ďalšiu sériovú výrobu.

V roku 2017 bola zverejnená informácia, že prvé letové skúšky pokročilého cvično-bojového lietadla sa začnú v roku 2020. Následne po ich úspešnom zavŕšení sa začiatkom 20. rokov má spustiť sériová výroba, pričom do roku 2026 má spoločnosť AIDC odovzdať ROCAF 66 kusov lietadiel. Celkové náklady programu predstavujú 68,6 miliárd taiwanských dolárov (cca 2,3 miliardy USD).

Prezentácia prvého skúšobného prototypu, september 2019, zdro: air.mnd.gov.tw

 

Moderná konštrukcia

Lietadlo XT-5 „Odvážny orol” je vyinuté na základe stíhacieho lietadla F-CK-1D (dvojmiestna verzia), ktoré sa spolu s jednomiestnou verziou F-CK-1C vyrábalo do konca 90. rokov. V rámci optimalizácie za účelom plnenia nových úloh bola základná verzia lietadla pozmenená, zjednodušená a dovybavená. V dôsledku týchto zmien lietadlo sice stratilo časť svojich bojových schopností, no na druhej strane získalo rozšírené schopnosti pre prípravu a výcvik pilotov.

Cvično-bojové lietadlo XT-5 je dvojmiestny hornoplošník so šípovitými krídlami dosahujúci vysoké letové charakteristiky. Drak lietadla si ponecháva základné črty pôvodnej konštrukcie, odlišuje sa však širším použitím kompozitných materiálov, čo sa kladne prejavilo na celkovej hmotnosti stroja. Boli tiež rozšírené priestory pre ďalšie palivové nádrže a prepracovaný podvozok pre zvýšenie životnosti.

Významnou zmenou prešiel komplex elektronického vybavenia lietadla. Cvično-bojové lietadlo nemá štandardný radar v čelnej časti lietadla, no disponuje pokročilými systémami, ktoré zabezpečujú prípravu pilotov. Uvedené vybavenie umožňuje nácvik a vedenie vzdušného boja, použitie výzbroje apod. Lietadlo je možné ovládať z oboch miest dvojmiestnej kabíny s kompletným vybavením.

Pohľad z iného uhla počas prezentácie prvého skúšobného prototypu, september 2019, zdroj: air.mnd.gov.tw

Pohonné ústrojenstvo XT-5 je obdobné, ako má predchádzajúci projekt a tvoria ho dva dvojprúdové motory Honeywell / ITEC F125 s ťahom 27 kN (každý), resp. s prídavným spaľovaním 42,1 kN (každý). Vďaka odľahčenej konštrukcii a zachovaniu pohonných jednotiek dokáže lietadlo pracovať aj v režime nadzvukového letu.

Stíhacie lietadlo F-CK-1D má v rámci výzbroje letecký kanón M61A1 kalibru 20 mm. Má tiež možnosť podvesenia výzbroje na koncoch krídel, pod krídlami a pod trupom. Cvično-bojové lietadlo XT-5 vyvinuté na jeho základe nebude mať možnosť nesenia leteckého kanónu. Prvý letový prototyp, ktorého letové skúšky sa práve začali, nemá ani podvesné body pod krídlami. Je však možné, že budú doplnené neskôr, kvôli uskutočneniu príslušných testov.

Výkonové charakteristiky pokročilého lietadla XT-5 sice zatiaľ neboli plne zverejnené, vo všeobecnosti by však mali zodpovedať parametrom pôvodnej verzie F-CK-1D. Vďaka tomu by malo taiwanské letectvo získať nadzvukové cvično-bojové lietadlo s dostatočne vysokými výkonmi, širokými možnosťami pre výcvik a adekvátne zníženým bojovým potenciálom.

Stíhacie lietadlo 4. generácie domácej výroby, F-CK-1C s podvesenými protizemnými riadenými strelami Wan Chien („desaťtisíc mečov”), zdroj: wiki commons / militarywatchmagazine

Prvý let

Stavba prvého skúšobného prototypu XT-5 sa začala na jar roku 2018 a zabrala pomerne veľa času. Dokončiť sa ju podarilo až začiatkom septembra 2019. O niekoľko týždňov neskôr, 24. septembra, usporiadala spoločnosť AIDC slávnostnú prezentáciu skúšobného stroja, o ktorej sme priniesli informáciu aj na stránkach AM. Podujatia sa, vzhľadom na vysokú dôležitosť projektu, zúčastnilo tiež najvyššie vedenie štátu. Spoločnosť AIDC sa zároveň sa zaviazala, že dodá v čo najkratšom čase prvý prototyp na testovanie, aby bolo možné vyriešiť všetky ďalšie otázky.

Začiatkom tohto leta bola taiwanskou leteckou spoločnosťou ukončená základná časť pozemných testov. Počnúc 1. júnom sa začali na leteckej základni Ching Chuan Kang AB prvé skúšobné rozjazdy na pristávacej ploche, následne sa uskutočnili posledné prípravy k letovým skúškam.

Prvý let XT-5 sa uskutočnil 10. júna. Cvično-bojové lietadlovzlietlo z letiska leteckej základne Ching Chuan Kang okolo 9. hodiny ráno, strávilo vo vzduchu približne 20 minút sprevádzané dvomi stíhacími lietdlami F-CK-1D. Počas letu malo celý čas vysunutý podvozok (štandardná procedúra pri prvom lete) a po ukončení relatívne jednoduchého letového programu úspešne pristálo. Ďalšie lety sa podľa oficiálnych správ mali uskutočniť 11. a 12. júna.

Prototyp taiwanského pokročilého cvičného lietadla pri štarte na svoj prvý let, 10. jún 2020, zdroj: militarywatchmagazine.com

Cieľom prvých troch dní letových testov malo byť určenie všeobecných parametrov a letových možností lietadla. Okrem toho boli tieto tri dni skúšok tiež súčasťou prípravy na ďalšie oficiálne podujatie. 22. júna sa totižto má uskutočniť obrad, počas ktorého sa XT-5 predvedie v letovej ukážke pred vojenským a politickým vedením krajiny.

Prvý letový prototyp XT-5 na pristávacej ploche, 10. jún 2020, zdroj: defence-blog.com

Podľa podmienok uzavretého kontraktu sa letových skúšok majú zúčastniť štyri letové prototypy cvično-bojového lietadla XT-5. Prvý je už pripravený, ďalšie sa nachádzajú v rôznych štádiách rozpracovanosti. S najväčšou pravdepodobnosťou budú odovzdané k letovým skúškam v období rokov 2020-21. Niekoľko prototypov tak môže urýchliť a umožniť ukončenie testovania v kratšom čase, vďaka čomu sa už v najbližších rokoch môže spustiť sériová výroba – do roku 2026 sa plánuje dodanie letectvu ROCAF 66 kusov nových cvično-bojových lietadiel.

Je vcelku jednoduché spočítať, že na splnenie uvedenej objednávky bude musieť spoločnosť AIDC zaviesť pomerne rýchlu produkciu lietadiel. Ak sa podarí ukončiť testy skúšobných prototypov XT-5 už v nasledujúcom roku a sériová výroba sa spustí od roku 2022, každoročne bude musieť schádzať z výrobnej linky približne 13-14 kusov nových lietadiel. Ak by sa štart sériovej výroby posunul na rok 2023, tempo produkcie lietadiel by sa muselo zvýšiť až na 16-17 kusov ročne.

Miesto v letectve

V súčasnosti využívajú Vzdušné sily Čínskej republiky (Taiwanu) trojfázový systém výcviku pilotov, k čomu sú používané lietadlá niekoľkých typov. Počiatočná letová príprava sa uskutočňuje na vrtuľových lietadlách Beechcraft T-34 Mentor, následne noví piloti pokračujú na prúdových lietdlách AT-3. Po absolvovaní výcviku na lietadlách AT-3 sa budúci bojoví piloti zdokonaľujú na cvičných verziách bojových lietadiel F-5, F-16 a ďalších.

S pomocou nového cvično-bojového lietadla XT-5 plánuje velenie Vzdušných síl tento systém výcviku zmeniť. Zostane sice trojfázový, no základná a vyššia príprava sa bude uskutočňovať z apomoci jedného cvično-bojového lietadla nového typu. Očakáva sa, že sa tým značne zjednoduší a zrýchli príprava pilotov a tiež sa zníži závislosť Vzdušných síl na zastaralej technike vrátane lietadiel zahraničného pôvodu.

V prvom rade budú s pomocou lietadiel XT-5 nahradené zastaralé lietadlá AT-3 a Northrop F-5F, ktoré už majú za sebou väčšiu časť svojej životnosti. Lietadiel počiatočnej leteckej prípravy, Beechcraft T-34, sa uvedená modernizácia nedotkne. Okrem toho zostane zatiaľ v prevádzke aj niekoľko desiatok cvičných verzií zahraničných lietadiel. Plány týkajúce sa ich nahradenia zostávajú v tejto chvíli neznáme.

Domáce možnosti

Pokročilé cvično-bojové lietadlo AIDC XT-5 Yongying je dnes iba na začiatku letových skúšok. Stojí pred ním ešte celý rad kontrol a úlohy, ktorých cieľom je potvrdiť konštrukčné charakteristiky, následne bude môcť byť spustená jeho sériová výroba a až potom bude môcť začať slúžiť na výcvik vojenských pilotov.

Hoci sa prevádzka nových lietadiel začne až o niekoľko rokov, Taiwan má už dnes dôvod pre optimizmus. Jeho domáci letecký priemysel opäť raz preukázal svoju schopnosť vyvinúť a vyrobiť pokročilú leteckú techniku rôznych kategórií, ktoré sú tak potrebné pre národné vzdušné sily.

V tejto chvíli je však ešte príliš skoro na to, aby sa Taiwančania cítili hrdí na svoj úspech, do roku 2026 musia totiž najkôr úspešne ukončiť testy a následne postaviť plánovaných 66 kusov lietadiel. Tieto smelé plány nedávajú veľa času, skôr naopak, vyžadujú od domáceho leteckého priemyslu značnú mobilizáciu síl a to, či sa s uvedenou situáciou dokáže spoločnosť AIDC a jeho subdodávatelia vyrovnať, ukáže až čas.

Zdroj: topwarDefenceBlogmilitarywatchmagazine

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov