V decembri 2019 zverejnilo japonské Ministerstvo obrany tento „konceptuálny obraz” stíhačky novej generácie, zdroj: janes.com/Ministerstvo obrany Japonska
Aktuality, Letectvo,

Japonská odpoveď Číne a Rusku – vlastná stíhačka novej generácie je na ceste

Aktuálne sú hlavnou nádejou Japoncov dodávky najnovších amerických stíhacích lietadiel 5. generácie, Lockheed Martin F-35 Lightning II. Japonské vzdušné sily sebaobrany prevzali zatiaľ 12 kusov typu F-35A (z ktorých jeden už „stihli” stratiť pri nehode, 9. apríla 2019). 10. júla tohto roku bola uverejnená informácia o odoslaní správy americkému Kongresu Agentúrou Ministerstva obrany USA pre vojenskú spoluprácu o plánovanom predaji ďalších 105 kusov stíhacích lietadiel F-35, pričom 63 kusov z toho má byť vo verzii F-35A a 42 s krátkym vzletom a kolmým pristátim, čiže F-35B.


Japonsko, 2. august 2020 (AM, topwar) – Japonci do poslednej chvíle dúfali, že od USA predsa len získajú stíhacie lietadlá 5. generácie F-22A, Američania však Japonsku dali jasne najavo, že tento stroj nikdy nebude dostupný pre export. Medzitým sa riešenie otázky náhrady lietadiel 4. generácie nikam neposunulo, pričom problém sa netýka len lietadiel F-4J Phantom, či F-15J Eagle, ale aj lietadiel Mitsubishi F-2, čo nie je nič iné ako spoločná japonsko-americká hĺbková modernizácia stíhacieho lietadla F-16C/D. Uvedený typ tvorí v súčasnosti oporu Japonských vzdušných síl sebaobrany (JSDAF). Celkovo bolo vyrobených 94 sériových kusov stíhačky Mitsubishi F-2, 18 z nich utrpelo rôznu mieru poškodenia pri cunami 11. marca 2011, niekoľko bolo napokon v dôsledku toho vyradených.

 

Nebude to ani Raptor, ba ani Čierna vdova

 

A ako to vyzerá s vývojom domáceho stíhacieho lietadla novej generácie? Dlhý čas sa zdalo, že sa krajina vychádzajúceh slnka nedostane ďalej ako k vytvoreniu letového demonštrátora Mitsubishi X-2 Shinshin, ktorý sa po prvýkrát vzniesol do vzduchu 22. apríla 2016. Ukázalo sa tiež, že si Japonci nevystačia iba s lietadlom F-35. Pomoc s vývojom vlastného stíhacieho lietadla novej generácie preto iniciatívne ponúkli najväčší zástupcovia svetových leteckých výrobcov, britská spoločnosť BAE Systems, či americké spoločnosti Lockheed Martin a Northrop Grumman.  Posledne menovaný prišiel s ponukou modifikovanej verzie svojho, v americkom tendri na prvé stíhacie lietadlo 5. generácie, neúspešného stroja a konkurenta F-22A Raptor, YF-23 Black Widow.

 

Prototyp amerického stíhacieho lietadla 5. generácie Northrop/McDonnell Douglas YF-23 Black Widow II (slov. „čierna vdova), zdroj: topwar.ru

 

Odborníci sa aj vďaka týmto informáciám domnievali, žeby Japonsko mohlo mať záujem objednať si u spoločnosti Northrop vyvinutie pokročilého stíhacieho lietadla, ktoré by vzniklo na základe technológií lietadla YF-23. V spoločnosti Lockheed Martin zasa na druhej strane dúfali, že sa na nich Japonci obrátia kvôli svojej túžbe získať stíhačku F-22.  „Lockheed Martin je povzbudený pokračujúcimi rozhovormi medzi vládami USA a Japonska ohľadom nahradenia lietadiel F-2 a netrpezlivo očakáva začatie podrobnejších rozhovorov s predstaviteľmi japonského priemyslu” – vyhlásila k danej veci spoločnosť Lockheed Martin. Ponuka spoločnosti predstavovala vytvorenie hybridu na základe lietadiel F-22 a F-35.

 

27. marca tohto roku však agentúra Reuters uviedla, s odvolaním sa na vlastné zdroje, že sa Japonsko napokon rozhodlo vyvinúť vlastné stíhacie lietadlo novej generácie a to predovšetkým s pomocou domáceho leteckého priemyslu a odmietlo tak všetky dovtedajšie ponuky potenciálnych zahraničných partnerov. Nasledujúcim logickým krokom, ktorý z uvedeného vyplýva, je vytvorenie dizajnu budúceho lietadla. Dnes je sice ešte skoro hovoriť, ako presne bude nové lietadlo vyzerať, všeobecný koncept je však viacmenej jasný.

 

Stručne povedané, z toho čo je zatiaľ známe, je jasné, že nové lietadlo nebude mať takmer nič spoločné s pôvodným projektom X-2 Shinshin, známym tiež aj ako ATD-X. Nedávna finančná správa japonského Ministerstva obrany spomína bližšie nešpecifikované lietadlo novej generácie ako väčšie, viacúčelové stíhacie lietadlo (Shinshin bol svojimi rozmermi porovnateľný so švédskym lietadlom Saab JAS-39 Gripen). V spomínanej správe bolo tiež predstavené vyobrazenie možného dizajnu stíhačky – navonok sa tento koncept podobá na v súčasnosti v Európe vyvíjané ťažké stíhacie lietadlá 6. generácie, či už britský Tempest alebo „celoeurópsky” FCAS.

 

Maketa pôvodného japonského stíhacieho lietadla novej generácie ATD-X Shinshin, odhalená pred verejnosťou ešte v roku 2007, zdroj: defence-update.com

Urýchlenie vývoja

Ďalšou dôležitou novinkou boli informácie, s ktorými prišiel v júli portál Defense News. Podľa nich predstavilo 7. júla japonské Ministerstvo obrany projekt plánu vývoja nového stíhacieho lietadla. Generálny dodávateľ projektu ma byť vybratý začiatkom budúceho roka, pričom je celkom možné, že sa tak stane ešte v októbri tohto roka. Tento krok umožní určiť základné parametre nového lietadla. Ďalšou etapou bude zostrojenie prvého skúšobného prototypu stíhačky, ktorého začatie je plánované na rok 2024. Letové skúšky sa majú následne začať v roku 2028 a spustenie sériovej výroby je predbežne naplánované na rok 2031. Začiatok plnej prevádzky stíhacieho lietadla novej generácie sa podľa nateraz dostupných informácií očakáva v polovici 30. rokov 21. storočia.

 

Pri pohľade zvonka sa všetky uvedené termíny javia príliš optimistické, obzvlášť, ak si uvedomíme, že po 2. svetovej vojne Japonsko prakticky nevyvíjalo vlastné lietadlo takpovediac od nuly. Jedinou výnimkou bolo lietadlo Mitsubishi F-1, stíhací bombardér, ktorý vznikol spoluprácou domácich spoločností Mitsubishi Heavy Industries a Fuji Heavy Industries na základe cvično-bojového lietadla Mitsubishi T-2. Toto bojové lietadlo je už dlhšie vyradené (v roku 2006) zo stavu Japonských vzdušných síl sebaobrany.

 

Mitsubishi F-1 z leteckej základne Misawa, tu na zábere z roku 1994, zdroj: wiki commons

Ak však budeme predpokladať, že sa Japoncom podarí dodržať stanovené termíny, v takom prípade získajú stíhacie lietadlo novej generácie skôr ako Európania. Len pripomeňme, že vyššie spomínaný Tempest vyvíjaný pod vedením spoločnosti BAE Systems a spoločný francúzsko-nemecký projekt s pracovným názvom FCAS by mali byť zaradené do vojenských letectiev zainteresovaných krajín na konci 30. rokov 21. storočia, teda v čase, kedy v súčasnosti používané lietadlá Dassault Rafale a Eurofighter Typhoon už nebudú zodpovedať požiadavkám doby.

 

Perspektívne sa ráta s tým, že nové stíhacie lietadlo nahradí všetkých 90 (88?) kusov Mitsubishi F-2, ktorých služba by mala skončiť v polovici 30. rokov. O tom, aké možnosti bude poskytovať novinka, je však zatiaľ predčasné hovoriť. Japonci sa však nechali počuť, že nové lietadlo bude disponovať technológiami stealth a taktiež bude kompatibilné so zbraňovými a bojovými systémami z USA. Ide zrejme o čiastočnú unifikáciu systémov a taktiež o možnosť zdieľania informácií na bojovom poli.

Dvojmiestna verzia japonského stíhacieho lietadla Mitsubishi F-2, vyvinutého na základe amerického lietadla F-16C/D, ktoré má byť nahradené stíhačkou novej generácie s technológiou stealth a schopnosťou vedenia elektronického boja, zdroj: JSDAF/VIA Kjódó

Boj o Áziu

Vývoj domáceho lietadla novej generácie má priamu súvislosť s realitou, ktorá aktuálne je v ázijsko-tichomorskej oblasti. Z jednej strany je to zreteľné vojenské posilňovanie Číny, ktorá ešte v roku 2018 zaradila do svojho letectva (ČĽOA) vlastné ťažké stíhacie lietadlo 5. generácie Čchengtu (Chengdu) J-20 Mocný drak, na strane druhej to je v posledných rokoch vcelku nepredvídateľná politika Spojených štátov a taktiež stále častejšie sa opakujúce tézy o americkom izolacionizme.

 

Čínske ťažké stíhacie lietadlo 5. generácie Čchengtu (Chengdu) J-20 Mocný drak, zdroj: topwar.ru

Jednoducho povedané, krajina vychádzajúceho slnka si je vedomá toho, že môže nastať situácia, kedy bude musieť osamotene čeliť vonkajšej hrozbe. A v takom prípade je lepšie mať rozvinutý vojensko-priemyselný komplex (vrátane leteckého priemyslu schopného dodávať vojenskému letectvu vlastné moderné lietadlá), ako sa naďalej spoliehať na vzdialené Spojené štáty, ležiace na druhej strane Tichého oceánu. Našťastie si to Japonsko môže dovoliť, prinajmenšom z finančného hľadiska.

 

Pokročilé japonské stíhacie lietadlo novej generácie je tiež odpoveďou na objavenie sa ruského viacúčelového stíhacieho lietadla 5. generácie Su-57, ktoré je koncepčne vyzretejšie ako čínsky stroj J-20. Okrem toho je dôležité mať tiež na pamäti, že možnosti v súčasnosti používaného lietadla Mitsubishi F-2, nedisponujúceho technológiami stealth, môžu byť do značnej miery znížené novými ruskými protileteckými raketovými systémami S-400 a S-350.

 

Teoreticky by sa tiež mohlo Japonsko, získaním ďalších dodatočných „Lightningov”, obmedziť iba na dodávky lietadiel F-35 a navýšiť tak ich celkový počet na niekoľko stoviek. Na druhej je však možné predpokladať, že svoju úlohu v prijatí rozhodnutia vyvinúť vlastné lietadlo zohrala aj národná prestíž jednej z popredných svetových ekonomík a pravdepodobne aj silnejúce existujúce protiamerické nálady.

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov