Viacúčelové stíhacie lietadlo 5. generácie Suchoj Su-57
Aktuality, Letectvo,

Su-57 čaká modernizácia. Ako sa ruská stíhačka naučí lietať ďalej a pracovať za “chrbtom” dronov

Rusko, 16.August 2021 (AM) – Zrejme najperspektívnejšie ruské vojenské lietadlo posledných rokov získa novú avioniku (a nielen ju), bude nebezpečnejšie pre potenciálnych súperov a priateľskejšie voči technikom vykonávajúcim prácu pred letom.


 

Výroba modernizovanej varianty stíhačky piatej generácie Su-57 má začať v roku 2025. Ruské vojenské letectvo už dostáva tieto stroje od roku 2020, prvá zmluva stanovuje dodávku 76 lietadiel. Prečo teda začne modernizácia tak skoro?

 

Ide o to, že modernizácia bola plánovaná už pred schválením základnej verzie. Projekt vývoja PAK FA (Perspektívneho leteckého systému frontového letectva Su-57) mal pôvodne dve etapy. Prvá etapa, s modernizovaným motorom lietadiel štvrtej generácie AL-41F1 (výrobok 117), výkonným a zaisťujúcim všetky kapacity lietadla piatej generácie, ale fakticky používajúcim technológie 1980-2000 rokov. S týmto motorom dokáže Su-57 realizovať jednu zo základných vlastností lietadiel piatej generácie – schopnosť lietať nadzvukovou rýchlosťou bez zapnutia režimu prídavného spaľovania motorov, teda nadzvukovou cestovnou rýchlosťou. Prečo je to dôležité?

 

Nadzvuková cestovná rýchlosť – prečo je to dôležité?
Ide o to, že všetky lietadlá štvrtej a skorších generáciou dokážu lietať nadzvukovou rýchlosťou iba s prídavným spaľovaním motora.
Moderné prúdové motory dosahujú maximálneho výkonu, ale spotrebujú maximum paliva. Dosah akéhokoľvek nadzvukového lietadla pri nadzvukovej rýchlosti sa môže niekoľkonásobne líšiť od doletu pri cestovnej podzvukovej rýchlosti, čo je problém (ktorý je však riešiteľný).
Prídavné spaľovanie skracuje dolet. Hoci “oficiálny” dolet činí niekoľko tisíc kilometrov, dokáže lietadlo zasiahnuť cieľ vzdialený maximálne 500-700 kilometrov. Problém sa dá prekonať inštaláciou najmodernejšieho motora, ktorý umožní letieť nadzvukovou rýchlosťou 1000 kilometrov i viac.

 

Nadzvuková cestovná rýchlosť poskytuje lietadlu ešte skrátenie času letu v priestore protivzdušnej obrany, ktorú dokáže prekonať na ceste k hlavnému cieľu. Má to veľký význam pri lete do hĺbky obrany nepriateľa. Tým skôr, že lietadlá piatej generácie sú vždy multifunkčné, to znamená, že sa musia rovnako efektívne zúčastňovať ako vzdušných bojov, tak útočných misií.

 

V druhej etape vývoja Su-57 sa plánovalo vybaviť ho maximálne dokonalým motorom, ktorý umožní uplatniť celý potenciál tohto stroja. Účinnejší nadzvuk než má AL-41F1, cestovný nadzvuk, to je hlavný plus nového motora.

 

Nový motor pre Su-57 , výrobok 30, začali vyvíjať v Rusku po roku 2000 a často mu hovoria motor druhej etapy. V júni 2015 bol vyvinutý technický projekt nového motora a zahájená jeho montáž, 5. decembra 2017 bol nový motor prvýkrát otestovaný na skúšobnom Su-57. Konštruktéri motora hovoria, že výrobok 30 je úplne nový dvojprúdový motor, v ktorom boli realizované všetky moderné trendy konštrukcie motorov. Je to najnovší digitálny riadiaci systém, nové materiály, nová konštrukcia. To všetko má zabezpečiť aktualizovaný Su-57 maximálne vysoké letové charakteristiky, diaľku, rýchlosť, úspornosť letu, dlhú dobu prevádzky.

 

Múdra kabína a okuliare virtuálnej reality
Okrem motora získa Su-57 tiež modernizovanú avioniku, zariadenie kabíny, prístroje zameriavacieho a navigačného systému. Za 11 rokov, ktoré uplynuli od prvého letu Su-57, urobila elektronika ďalší skok v rozvoji, niektoré druhy komponentov sa zmenšili, značne sa zlepšilo programové zabezpečenie.

 

Ku skutočnej revolúcii došlo vo sfére počítačového videnia a doplnenej reálnosti. Tieto technológie už nie sú exotikou pre výstavy a prezentácie, ale môžu byť použité na reálnych bojových vzorkách zbraní. Pričom nejde len o nasadenie v boji, môžu tiež značne skrátiť čas a úsilie, napríklad na obsluhu lietadla pred letom alebo na pravidelné a servisné práce. Nie je tajomstvom, že obsluha pred letom moderného lietadla vyžaduje desiatky hodín práce pozemného personálu a že jednou z úloh moderných technológií je urýchlenie a uľahčenie príprav lietadla k štartu.

 

V budúcnosti je celkom reálna situácia, kedy technik bude mať okuliare virtuálneho videnia, v ktorých sa reálne zobrazenie lietadla spája s inštrukciami a grafikou ukazujúcou to, čo je skryté pod plášťom. Aby technik získal tieto informácie, potrebuje lietadlo príslušný systém snímačov, ktoré vysielajú všetky informácie do informačných sietí lietadla v digitálnej podobe. Dúfajme, že modernizovaný Su-57 to všetko bude vedieť.

 

Kabína nového Su-57 bude ešte “múdrejšia” a “transparentnejšia”. Tá istá doplnená reálnosť má vysielať na čelné sklo lietadla, a tiež napríklad na sklo prilby pilota, všetky informácie o situácii vo vzduchu. Tieto informácie môžu prichádzať z niekoľkých radarov Su-57. Pripomíname, že Su-57 je vybavený nielen hlavným čelným radarom s fázovanou mriežkou antény, ale tiež bočnými radarmi, radarmi v prednej časti krídel a radarom v chvoste.

 

Lietadlo je naviac vybavené optickým elektronickým systémom na monitorovanie situácie vo vzduchu, a tiež dokáže získať informácie od iných lietadiel a pozemných služieb.

 

Už dnes je reálna taká situácia, keď lietadlo “spozná” ciele, ktoré zatiaľ nedokáže sámo vizuálne sledovať. Vývoj týchto moderných kapacít spočíva tiež v zasadení úderu cieľu, ktorý vidí iné lietadlo, podľa zameriavacích údajov iného stroja, alebo dokonca lode, alebo radaru na zemi.

 

Práca s bezpilotnými strojmi
Myslím, že nové palubné zariadenie Su-57 zahrnie tiež možnosť použitia lietadla v boji spolu s ťažkými dronmi typu S-70 Ochotnik. Vďaka tomu dokážu letky stíhačiek a ťažkých dronov kontrolovať priestor niekoľkých tisíc kilometrov. Je pravda, že by mala byť zabezpečená výmena informácií aj určenie cieľa oboma smermi. Nový Su-57 musí byť schopný pracovať za “chrbtom” dronov, čo je naliehavá potreba. A, čo je nemenej dôležité, riadiť ich. Tým skôr, že sa od roku 2024 očakáva spustenie sériovej výroby ťažkých útočných dronov a ich odovzdanie ruskému vojenskému letectvu.

 

Okrem motora a kabíny získa lietadlo nové pohony riadiacich povrchov. Hydraulické systémy budú nahradené elektrickým pohonom, čo zníži viditeľnosť lietadla pre radary, zvýši schopnosť manévrovania a spoľahlivosť. Také budú hlavné prvky modernizácie lietadla piatej generácie Su-57, ktoré mu zaistí značné zvýšenie bojových a informačných kapacít. Môže sa to stať vážnym argumentom v sporoch o prevahe vo vzduchu.

Dmitrij Kornev

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov