Ilustračné foto: Britská lietadlová loď HMS Queen Elizabeth (R08), zdroj: topcor/wikimedia
Aktuality, Námorníctvo,

Ako Angličania dehonestovali slávu svojich lietadlových lodí

Británia bola nútená urýchlene zmeniť lietadlovú loď na nasadenie pri východnom pobreží Spojených štátov – namiesto princa z Walesu sa vydala na cestu kráľovná Alžbeta. A to všetko preto, že HMS Prince of Wales sa hanebne pokazil hneď na začiatku svojej cesty. Čo sa stalo s najmodernejšou loďou v Spojenom kráľovstve, prečo je na tom táto krajina v posledných desaťročiach zle s lietadlovými loďami – a aké ponaučenie to prináša Rusku?


 

HMS Prince of Wales

 

Britská lietadlová loď HMS Queen Elizabeth odišla z Portsmouthu, aby sa zúčastnila spoločných námorných cvičení s Američanmi a Kanaďanmi. “Kráľovná Alžbeta” by mala nahradiť jej sesterskú loď (loď rovnakej série) “Prince of Wales”. A to všetko preto, že 28. augusta mal princ z Walesu technickú poruchu, ktorá prinútila loď vrátiť sa a zakotviť v Lamanšskom prielive neďaleko ostrova Wight.

 

Žltá tlač v Británii začala šíriť klebety, že údajným dôvodom návratu lietadlovej lode bolo, že „námorník nenamazal hriadeľ“ jednej z vrtúľ – formulácia, ktorá môže vyvolať smiech aj medzi ľuďmi, ktorí sú ďaleko od témy. Vážnejšie zdroje hovoria, že v jednom z hriadeľov skutočne došlo k nejakej poruche, ktorá môže byť spôsobená rôznymi príčinami.

 

 

 

Fotografie zverejnené denníkom Independent ukazujú, ako inžinieri kontrolujú podvodnú časť lode z kormy. To viedlo niektorých pozorovateľov k presvedčeniu, že lodná skrutka bola poškodená nárazom do cudzieho predmetu. Takéto prípady sa stávajú – od malého plavidla až po loď „namotanú“ na vrtuľu. Pracovníci v dokoch majú k tejto téme veľa čo povedať. Tvrdí sa, že ak sa problémy s lietadlovou loďou v kotvisku nepodarí vyriešiť, bude potrebné ju dostať do doku.

 

Incident s lietadlovou loďou na jednej strane nie je pozoruhodný, no na druhej strane, Británia má s nimi takú smolu, že to už vyzerá ako pravidlo. Stojí za to sa bližšie pozrieť na britskú flotilu dopravcov, najmä preto, že sú to relevantné lekcie pre Rusko.

 

Boli to Briti, kto vynašiel lietadlovú loď. Prvou loďou tohto typu na svete bola v roku 1918 britská loď Hermes. Počas druhej svetovej vojny bojovali britské lietadlové lode v Atlantiku. Neraz ich prítomnosť prinútila Nemcov ustúpiť. Napríklad počas operácie Berlín sa viceadmirál Günther Lutyens, ktorý velil nemeckým bojovým lodiam, zo všetkých síl snažil vyhnúť stretnutiu s britskými dopravcami. Neskôr, keď vymenil Scharnhorst a Gneisenau za Bismarck a Prinz Eugen, Lutyens sa nemohol vyhnúť stretnutiu s lietadlovými loďami – 25. mája 1941 naňho zaútočili torpédové bombardéry Swordfish z lietadlovej lode Ark Royal. Jedno z torpéd poškodilo kormidlá, čo poskytlo britským lodiam príležitosť dostihnúť bojovú loď a zničiť ju v boji.

 

Boli to Angličania, ktorí ako prví vypracovali útok lietadiel z nosičov na námornú základňu – v Tarante. Britské lietadlové lode sa pravidelne zapájali do ochrany polárnych konvojov v ZSSR a bojovali v Stredozemnom mori. Intenzívne sa používali v tichomorských operáciách. Ich úloha pri víťazstve spojencov na mori bola významná.

 

Zároveň však britské lietadlové lode nedosiahli veľké víťazstvá zodpovedajúce tým, ktoré dosiahli Američania. Americká armáda zaznamenala vážne zaostávanie kráľovského námorníctva v organizácii a taktike.

 

Po druhej svetovej vojne sa zdalo, že Angličania majú šancu všetko napraviť. A najprv naozaj získali bojaschopnú flotilu lietadlových lodí, napravili mnohé nedostatky a efektívne využívali svoje lode v bojových operáciách na okraji svojho bývalého Impéria.

 

Dôležitý bod: britské lode niesli britské lietadlá a až do konca 60. rokov to boli celkom plnohodnotné lietadlá. Koncom 60. rokov však nastal zlom. V roku 1964 sa k moci dostala labouristická vláda Harolda Wilsona. Boli to ľudia trochu podobní moderným západným vodcom – absolútne, moderne povedané, „skamenení“ a žijúci na princípe „ak realita nezodpovedá doktríne, tým horšie pre realitu“.

 

V tom čase mala Británia v prevádzke nasledujúce lode. V prvom rade dve ťažké lietadlové lode typu Audacious / Eagle a Ark Royal, veľké a výkonné lode.

 

F-4 Phantom II

 

Aj keď formálne patrili do rovnakej triedy, mali rozdiely. Eagle bol o niečo menší a mal inú sadu elektronických zbraní ako sesterská loď. Prešiel čiastočnou modernizáciou pre použitie stíhačiek Phantom americkej výroby a s minimálnymi úpravami sa mohol stať ich nosičom. Loď bola koncom 60. rokov vo výbornom technickom stave. Ark Royal bola väčšia ako Eagle, ale bola zle postavená a čelila mnohým technickým problémom.

 

HMS Victorious

 

Treťou loďou bola Victorious, ktorá bojovala v druhej svetovej vojne, no bola kompletne prestavaná – zo starej lode zostal len trup. „Victorious“ bola plnohodnotná vojnová loď, aj keď na tú dobu malá. Ďalšie štyri lode – „Centaur“, „Bulvark“, „Albion“ a „Hermes“ patrili k ľahkým lietadlovým lodiam typu „Centaur“. Británia pravidelne využívala svoje lietadlové lode ako na demonštráciu sily, tak aj na bojové operácie v bývalých kolóniách, lode pravidelne bojovali a boli žiadané.

 

HMS Centaur

 

Britská ekonomika však nebola v najlepšom stave a lietadlové lode boli veľmi drahé lode. Čo by bolo v takejto situácii logické? Zbavte sa troch kentaurov, opustite zvyšné štyri lode, finalizujte Eagle na použitie Phantomov. Potom v 70. rokoch pomaly odpisujte Victoriousy. Potom, na konci osemdesiatych rokov, ako sa to stalo v skutočnosti, sa zrútila Ark Royal. “Eagle” a “Hermes” mohli slúžiť veľmi dlho, “Hermes” aj slúžil.

 

 

 

Pre nahradenie vyradených z prevádzky tu bola Queen Elizabeth, inovatívny projekt lietadlovej lode s bodom kontaktu s palubou lietadlami posunutými vzhľadom na stred trupu, na jednej strane riskantné rozhodnutie. , na druhej strane to výrazne uľahčilo operácie na palube a umožnilo umiestniť na palubu viac lietadiel.

 

 

Teoreticky by Eagle mohla byť nahradená touto loďou a potom Hermes inou, ktorá by začiatkom 90. rokov dala Británii dve ťažké lietadlové lode s výkonnými leteckými skupinami.

 

 

Najdôležitejšie je, že s takouto schémou by vojna o Falklandy nebola možná. Ak by Argentínčania vedeli, že Británia k nim môže de facto poslať pár leteckých plukov na Phantomoch a Buccaneeroch, nikdy by neriskovali to, čo urobili – sily by boli spočiatku príliš nerovné.

 

Wilsonov kabinet však zaujal kategorické stanovisko: vyradiť lietadlové lode, sústrediť sa na budúcu vojnu so ZSSR hlavne na zemi, mať špeciálne protiponorkové lode s vrtuľníkmi na operácie proti sovietskym ponorkám. Vzhľadom na to, koľko zámorských území má Británia, to bola šialená pozícia.

 

V roku 1967 Victoriu zachvátil požiar. Následky neboli nezvratné, ale loď bola okamžite odpísaná. V roku 1973 zachytil Eagle trupom o dno. Napriek tomu, že sa loď dala opraviť, bola odpísaná. Ark Royal, ktorý práve dostal nové Phantomy, mohol byť tiež odpísaný, ale v roku 1972 musel ísť do ďalšej vojny, v britskom Hondurase (neskôr Belize), aj preto, aby zabránil útoku na toto územie z Guatemaly. Labouristi sa neodvážili rozobrať túto loď na kov hneď po tom, čo bola potrebná v bitkách, a Ark Royal vydržala až do roku 1978.

 

Ale keď sa zbavili „Ihly“, „Víťazstva“ a troch „Kentaurov“, dokázali zmrzačiť „Hermes“ až do straty bojovej schopnosti. Z lode boli vyrezané katapulty a zachycovače, čím sa z nej stala vrtuľníková loď.

 

HMS Invincible

 

Teraz sa nasledujme svoje kroky. Labouristi, ktorí sa zarezali do flotily lietadlových lodí, si najprv na boj so sovietskymi ponorkami objednali tri veľké helikoptérové ​​lode, ktoré sú dnes známe ako trieda Invincible.

 

 

Už po zmrzačení Hermesu niekomu vo vláde došlo, že vo všeobecnosti sovietske ponorky majú nielen torpéda, ale aj protilodné riadené strely, navyše sú ich „hlavným kalibrom“. Tieto rakety boli namierené pomocou cieľových označovačov Tu-95RT, na boj proti ktorým… boli potrebné lietadlá! Briti začínajú projekt na integráciu vertikálne vzlietajúcich Harrierov do flotily a premenu ich vrtuľníkových lodí na lietadlové lode. Ukázalo sa, že bez lietadlových lodí to nejde – ale normálne lode už išli na roztavenie!

 

 

 

Výsledné ľahké lietadlové lode sa ukázali ako šialenci – nepohodlné, stiesnené, s malými hangármi a nízkym limitom na počet bojových letov za deň. Britom sa podarilo vyhrať na Falklandoch pomocou Hermes a Invincible, no napriek ich technike a nie vďaka nej.

 

Vtipné je, že pokus o úsporu peňazí vyšiel mnohonásobne drahšie ako hypotetický pokus zachrániť Eagle a postaviť CVA-01. Približne 3,5-krát, ak nepočítame náklady na Harriery pre britské námorníctvo. Dôležitý bod: Hermes predaný do Indie slúžil do roku 2015. To ukazuje, ako dlho mohli britské lietadlové lode starej konštrukcie zostať v prevádzke. Samotná Británia zabila svoje nosné sily a nahradila ich náhražkami. Časť ich lodí potom museli viesť vojnu, a to práve ako lietadlové lode. Otázka je, na čo bol celý tento cirkus?

 

HMS Illustrious

 

To by však nebol koniec. Tri vyrobené chybné lietadlové lode typu Illustrious boli Britmi odpísané po roku 2000 – v rokoch 2005, 2011 a 2014. Od roku 2014 Briti nemajú ani náhradné lietadlové lode – a práve vtedy britský establishment opäť preťal imperiálne ambície, konkrétne koncept neskôr nazvaný „Globálna Británia“. Spojené kráľovstvo sa malo vrátiť na svetovú scénu ako globálny hráč, nie ako prívesok USA. A ako to urobiť bez lietadlových lodí? V žiadnom prípade.

 

Británia začala pracovať na nových lodiach v roku 1997, keď sa začal výskum vzhľadu sľubnej lode budúcnosti. V roku 2005 sa rozbehla jej výroba a v júli 2009 bol položený kýl tej hlavnej, kráľovnej Alžbety. Táto loď teraz išla na cvičenia namiesto pokazeného „Princa z Walesu“.

 

Kráľovná” a “Princ”
Briti plánovali, že nové, high-tech lode nahradia staré a nové lietadlá F-35 nahradia existujúce Harriery na ich palube. V praxi lode meškali a medzi starými a novými lietadlovými loďami bol časový odstup niekoľkých rokov. Rovnaká medzera navyše vznikla z hľadiska dodávok F-35. V čase, keď vedúca loď Queen Elizabeth vstúpila do služby, Harriery boli preč a F-35 tam ešte neboli. Výsledkom bolo, že americkí piloti lietali z paluby anglickej lietadlovej lode na amerických lietadlách. V skutočnosti sa loď stala bojaschopnou až v roku 2021, odkiaľ britskí piloti uskutočnili prvé bojové misie.

 

Najdôležitejšie fiasko však spočíva v jeho dizajne. Angličania pôvodne plánovali vyrobiť svoje nové lietadlové lode katapultmi so zachycovačmi, ktoré by im umožnili využívať širokú škálu lietadiel – od rôznych typov bojových vozidiel (F-35C, F/A-18, budúci Tempest) na špeciálne, ako sú lietadlá včasného varovania E-2C, lietadlá na vojenskom transportnom nosiči C-2, a bolo možné zachrániť protiponorkových Vikingov z amerického leteckého skladu v Davis-Montana.

 

Nakoniec sa však Briti rozhodli ušetriť peniaze a opustili katapult a zachytávače. Teraz majú dva najväčšie nosiče “vertikálov” a helikoptér v histórii ľudstva – každý 65 000 ton, obrovské lode, ktoré nie sú schopné podporovať plnohodnotnú leteckú skupinu, a majú iba F-35 vo verzii B s krátkym vzletom a vertikálnym pristátím – neschopné niesť protilodné rakety, a preto málo použiteľné vo vojne na mori. Vo všeobecnosti bol samotný výstrel do nohy úspešný.

 

Na základe tejto lietadlovej lode nemôžete postaviť plnohodnotnú údernú skupinu. Zhoďte pár desiatok bômb na banditov v Iraku alebo Afganistane, nič viac… Prečo na to všetko míňali peniaze?

 

Jediná ruská lietadlová loď Admirál Kuznecov

 

Závery pre Rusko
Je vidieť, koľko úsilia a nákladov vynaložila Británia na svoje sily lietadlových lodí, ale nedokázala získať plnohodnotnú flotilu lietadlových lodí, hoci počas druhej svetovej vojny mali veľa lodí tohto typu. Vznik plnohodnotných síl lietadlových lodí je dlhý proces, preplnený učením sa z vlastných i cudzích chýb. Nič nebude fungovať z ničoho nič.

 

Akákoľvek medzera v skúsenostiach znamená zlyhanie v bojovej účinnosti. Angličania v 21. storočí o pár rokov neodhadli medzi vyradením svojich starých lietadlových lodí a prijatím nových. Skúsenosti museli získavať kúsok po kúsku, s pomocou Američanov.

 

Na bojových schopnostiach lode nie je a ani nemôže byť kde šetriť. Briti, šetriac katapultom a finišerom, zabezpečili, že ich najnovšia loď je potenciálne horšia ako jediná ruská lietadlová loď Admirál Kuznecov (ak bude tá druhá riadne opravená).

 

Ako k tomu prišlo, že Západ zabudol ako stavať lietadlové lode?

 

Samozrejme, stále je tu otázka sily leteckej skupiny, ale ani tu nie je všetko také jednoduché. F-35B je novší ako MiG-29K, ale ten dokáže vzlietnuť s protilodnými raketami, nájsť cieľ s neznámymi súradnicami a sám ho zasiahnuť (lode a ponorky nemôžu strieľať na ciele s presne neznámou polohou). Rusko potrebuje len poriadne vycvičiť leteckú skupinu, ale Briti nikdy nebudú mať jeho schopnosti. Ich ekonomika im išla bokom. História britskej flotily je plná chýb a poškodenie druhej z dvoch moderných britských lietadlových lodí nie je ani zďaleka posledné. Z týchto chýb Rusko vyťaží maximum.

Alexander Timochin

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov