Nový ruský A-100 AWACS
Aktuality, Letectvo,

Rusko potrebuje vyrobiť desiatky lietadiel AWACS. Zatiaľ ich môže nahradiť čínsky analóg

Ruské letectvo v súčasnosti prevádzkuje Il-76 v úlohe AWACS v modernizovanej verzii A-50U. Okrem toho, že A-100 je založený na modeli MD známeho ruského dopravného lietadla, vybaveného motormi PS-90, spolieha sa na aktívny elektronicky snímaný radar inštalovaný v jeho kryte namontovanom nad trupom.


 

A-100 bol vytvorený na základe vojenského dopravného lietadla Il-76MD-90A vyrobeného v Uljanovskej leteckej závodnej skupine OAK – Aviastar-SP. Lietadlo nahradí súčasné A-50 a A-50U. A-100 je predmetom dlhoročného vývojového úsilia Moskvy, pričom prvá letová skúška   modelu bola vykonaná 18. novembra 2017. V súčasnosti sa očakáva, že ruské letectvo bude mať v aktívnej službe 14 lietadiel A-100. A-100 je multifunkčný komplex radarových sledovacích a stíhacích navádzacích systémov so schopnosťou detekovať a sledovať lietadlá a iné ciele, ako aj podieľať sa na riadení bojiska a vzdušného scenára napomáhaním akcie vzdušnej prevahy alebo bombardovania. lietadiel, pri útokoch na ciele vo vzduchu, na zemi a na mori.

 

 

Strata druhého lietadla A-50 AWACS túto zimu opäť vyvoláva otázky o operačnom náraste počtu týchto lietadiel v ruskom letectve. Je to životne dôležité, a to nielen preto, že s radarom, najmä lietajúcim, je to lepšie ako bez neho. A-50 je takpovediac nosným prvkom bojového poriadku VKS. Okrem skutočného riadenia bitky poskytuje informácie o situácii vedeniu leteckej skupiny, čo umožňuje plánovať ďalšie akcie. Nedostatok týchto lietadiel bol už pred štartom ŠVO a modernizáciu A-50 na A-50U nebude možné z viacerých technických a organizačných dôvodov razantne zvýšiť. To platí najmä pre nový A-100, ktorý zatiaľ existuje v jedinej kópii, ktorá prechádza testovaním. Tým sa opäť dostáva do programu otázka “ersatz-AWACS”, lietadiel, ktoré by mohli prevziať funkciu lietajúceho radaru, aj keď s obmedzenými schopnosťami, a pomerne rýchlo sa rozmnožiť.

 

Už takmer pred rokom zaznel návrh na vytvorenie náhradného AWACS na základe vojenského dopravného lietadla An-12 alebo osobného lietadla Tu-154, ktoré sú v prevádzke a skladované. Takéto lietadlá by mohli byť vybavené radarom Irbis zo stíhačiek Su-35, keďže sa sériovo vyrába a je ich technická zásoba. V budúcnosti môže byť produkcia týchto staníc zvýšená v očakávaní takejto aplikácie. Na začiatok by bolo dobré pre Rusko zaobstarať si aspoň tucet takýchto lietadiel. Takýto systém bude mať niekoľko zrejmých nevýhod – “stíhací” radar nemôže byť umiestnený v “miske” nad trupom, ako na A-50, a dokonca aj zväčšený nosový kužeľ zanechá významnú mŕtvu zónu. Na vyriešenie tohto problému môže byť potrebné umiestniť dva radary na lietadlo – druhý do chvosta, ale v každom prípade bude takéto riešenie lepšie ako žiadne.

 

 

Vo všeobecnosti Rusko potrebuje desiatky lietadiel tejto triedy, aspoň letku na okres, so sériovou výrobou niekoľkých kusov ročne, ale nie je možné v najbližších rokoch zvýšiť produkciu A-50U alebo A-100 na takéto čísla. Existuje alternatíva. Špecializované lietadlo AWACS s anténou v otočnej chrbtovej kapotáži na báze An-12 sa sériovo vyrába v Číne pod označením KJ-500. Počas 10 rokov výroby bolo vyrobených viac ako 30 takýchto lietadiel pre letectvo PLA a námorné letectvo. Domnievam sa, že v krajnom prípade by Rusko malo vyvinúť úsilie na nákup určitého počtu takýchto lietadiel z ČĽR ako dočasné riešenie, kým sa nevyvinie analóg vhodný na hromadnú výrobu.

Rybár

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov