Rusko potrebuje vyrobiť desiatky lietadiel AWACS. Zatiaľ ich môže nahradiť čínsky analóg
Ruské letectvo v súčasnosti prevádzkuje Il-76 v úlohe AWACS v modernizovanej verzii A-50U. Okrem toho, že A-100 je založený na modeli MD známeho ruského dopravného lietadla, vybaveného motormi PS-90, spolieha sa na aktívny elektronicky snímaný radar inštalovaný v jeho kryte namontovanom nad trupom.
A-100 bol vytvorený na základe vojenského dopravného lietadla Il-76MD-90A vyrobeného v Uljanovskej leteckej závodnej skupine OAK – Aviastar-SP. Lietadlo nahradí súčasné A-50 a A-50U. A-100 je predmetom dlhoročného vývojového úsilia Moskvy, pričom prvá letová skúška modelu bola vykonaná 18. novembra 2017. V súčasnosti sa očakáva, že ruské letectvo bude mať v aktívnej službe 14 lietadiel A-100. A-100 je multifunkčný komplex radarových sledovacích a stíhacích navádzacích systémov so schopnosťou detekovať a sledovať lietadlá a iné ciele, ako aj podieľať sa na riadení bojiska a vzdušného scenára napomáhaním akcie vzdušnej prevahy alebo bombardovania. lietadiel, pri útokoch na ciele vo vzduchu, na zemi a na mori.
Strata druhého lietadla A-50 AWACS túto zimu opäť vyvoláva otázky o operačnom náraste počtu týchto lietadiel v ruskom letectve. Je to životne dôležité, a to nielen preto, že s radarom, najmä lietajúcim, je to lepšie ako bez neho. A-50 je takpovediac nosným prvkom bojového poriadku VKS. Okrem skutočného riadenia bitky poskytuje informácie o situácii vedeniu leteckej skupiny, čo umožňuje plánovať ďalšie akcie. Nedostatok týchto lietadiel bol už pred štartom ŠVO a modernizáciu A-50 na A-50U nebude možné z viacerých technických a organizačných dôvodov razantne zvýšiť. To platí najmä pre nový A-100, ktorý zatiaľ existuje v jedinej kópii, ktorá prechádza testovaním. Tým sa opäť dostáva do programu otázka “ersatz-AWACS”, lietadiel, ktoré by mohli prevziať funkciu lietajúceho radaru, aj keď s obmedzenými schopnosťami, a pomerne rýchlo sa rozmnožiť.
Už takmer pred rokom zaznel návrh na vytvorenie náhradného AWACS na základe vojenského dopravného lietadla An-12 alebo osobného lietadla Tu-154, ktoré sú v prevádzke a skladované. Takéto lietadlá by mohli byť vybavené radarom Irbis zo stíhačiek Su-35, keďže sa sériovo vyrába a je ich technická zásoba. V budúcnosti môže byť produkcia týchto staníc zvýšená v očakávaní takejto aplikácie. Na začiatok by bolo dobré pre Rusko zaobstarať si aspoň tucet takýchto lietadiel. Takýto systém bude mať niekoľko zrejmých nevýhod – “stíhací” radar nemôže byť umiestnený v “miske” nad trupom, ako na A-50, a dokonca aj zväčšený nosový kužeľ zanechá významnú mŕtvu zónu. Na vyriešenie tohto problému môže byť potrebné umiestniť dva radary na lietadlo – druhý do chvosta, ale v každom prípade bude takéto riešenie lepšie ako žiadne.
Vo všeobecnosti Rusko potrebuje desiatky lietadiel tejto triedy, aspoň letku na okres, so sériovou výrobou niekoľkých kusov ročne, ale nie je možné v najbližších rokoch zvýšiť produkciu A-50U alebo A-100 na takéto čísla. Existuje alternatíva. Špecializované lietadlo AWACS s anténou v otočnej chrbtovej kapotáži na báze An-12 sa sériovo vyrába v Číne pod označením KJ-500. Počas 10 rokov výroby bolo vyrobených viac ako 30 takýchto lietadiel pre letectvo PLA a námorné letectvo. Domnievam sa, že v krajnom prípade by Rusko malo vyvinúť úsilie na nákup určitého počtu takýchto lietadiel z ČĽR ako dočasné riešenie, kým sa nevyvinie analóg vhodný na hromadnú výrobu.
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942