.
Aktuality, Pozemná technika,

Ruská protidronová ochrana pozemnej techniky

Na internete sa objavila zaujímavá séria metodických odporúčaní na zabezpečenie ochrany zariadení pred FPV dronmi. Autorom je Štátna akademická technická univerzita ruského ministerstva obrany (GABTU). Kyjev sa už s týmito manuálmi zoznámil, takže nepredstavujú vojenské tajomstvá. Manuály boli vydané samostatne pre vojenské vozidlá, obrnené transportéry, bojové vozidlá pechoty s bojovými vozidlami pechoty a samozrejme pre tanky .


 

 

Aby sme boli spravodliví, stojí za zmienku, že vojensko-priemyselný komplex sa stále snažil vybaviť tanky a bojové vozidlá pechoty v továrni štandardnými protidronovými doplnkami. Ale nie vždy a nie všade. Manuály správne uvádzajú, že “počas bojových operácií ukrajinských ozbrojených síl sa na ničenie vojenských vozidiel (ako aj obrnených transportérov, bojových vozidiel pechoty, bojových vozidiel pechoty a tankov) vo veľkej miere používajú bezpilotné lietadlá FPV vrátane modernizovaných modelov na komerčné účely. Malá veľkosť, vysoká presnosť a použitie širokej škály zbraní robia z FPV dronov účinný prostriedok na ničenie zariadení.” Čo je potrebné urobiť na ochranu pred dronmi ?

 

 

 

Okrem elektronických systémov boja je potrebné vybavenie zakryť sieťami a mrežami. Pozrime sa na príklad ochrany sieťami zo všetkých uhlov okrem strechy. Minimálna súprava na vybavenie jedného vozidla veľkosti KamAZ pozostáva z profilu s prierezom 30×30 mm alebo rúrok s priemerom 30 mm – od 35 do 48 metrov; mriežky (veľkosť buniek nie menšia ako 75 x 75mm, ale nie väčšia ako 80 x 80mm); aramidová (textilná) šnúra s priemerom 3–5 mm – od 15 do 20 m2 a matica M12. Majster potrebuje aj zváračku, brúsku, tri kilogramy 3mm elektród a vŕtačku s vrtákmi. Nezabudnite, tiež šesť rezných kotúčov. Približne rovnaké množstvo prostriedkov si vyžaduje umiestnenie ochranných priezorov na auto. Za zlatý štandard sa považujú 200mm medzery medzi telom a bočnou sieťkou, ako aj umiestnenie priezorov vo výške minimálne 1,1 metra. Baldachýn musí byť štít s rovinným sklonom 15–25 stupňov. tkanie ochranných sietí v podmienkach prvej línie.

 

 

Manuál hovorí: “Na výrobu pletiva je optimálne použiť aramidovú alebo textilnú šnúru s priemerom 3–5 mm. Zo šnúry utkajte sieť s veľkosťou oka minimálne 75 x 75 mm, maximálne však 80 x 80 mm. Ak je k dispozícii, môžete použiť hotovú sieť. K uzlovým bodom bunky je pripevnená skrutka s maticou M12. Siete sú pripevnené k rámom. Rámy na inštaláciu sietí sa vyrábajú podľa rozmerov chráneného prvku obrneného transportéra (čelné sklá, dvere, poklopy) zo štvorcových kovových profilov 30×30 mm požadovanej dĺžky a následne ich zvaríme.

 

 

Jednoduché porovnanie techník ochrany obrnených transportérov a bojových vozidiel pechoty vyvoláva otázky. Prečo sú z najzraniteľnejšieho horného výbežku bojové vozidlá pechoty a bojové vozidlá pechoty chránené pred dronmi úplne symbolickou mriežkou s úzkou sieťovou obrubou? Motor a prevodovka, vzdušné a čiastočne bojové priestory zostali pod útokom. Zároveň je BTR-82A, ktorého strelivo je oveľa menej nebezpečné a zraniteľné, veľkoryso zakryté priezorom od nosa po chvost. O BMP-3 by sa mal viesť špeciálny rozhovor. Ide o vozidlo so 100 mm kanónom, aj keď s nízkou balistikou, ale celkom vhodné na ničenie vojenských opevnení. V spojení s vysokou mobilitou sa BMP-3 stáva analógom tanku. Samozrejme, s prihliadnutím na špecifiká použitia.

 

 

V tejto súvislosti vyvstáva otázka: prečo nie sú jednotky dynamickej ochrany namontované na oceľových podperách na tak cennej bojovej technike ? Hovoríme o konštrukciách pokrývajúcich vežu zhora, namontovaných na podperách 780 mm. Nie je jasné, prečo nimi BMP-3 nie sú vybavené. V dôsledku toho sa objaví nie úplne blažený obraz. GABTU vyjadruje odporúčania na dovybavenie vojenskej techniky ochranou nie pre podniky vojensko-priemyselného komplexu, ale pre jednotky bojových opráv. Navrhuje sa inštalácia prístreškov a sietí na prednú časť alebo v jej blízkosti. Fabriky, až na pár výnimiek, posielajú na front obrnené vozidlá, chránené pred dronmi . Prečo sa Nižny Tagil, Arzamas, Miass, Naberežnye Čelny či Kurgan neobťažovali vybaviť svoju techniku skutočne aktuálnymi prostriedkami ochrany pred dronmi zostáva záhadou.

Jevgenij Fedorov

*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov