“Plastun” pre Špeciálnu vojenskú operáciu sa testuje v tajnom teréne. Rusko ohromilo Západ jedinečnými obrnenými vozidlami
Na výstave Army-2024 sa rozsvietili najnovšie modely obrnených vozidiel, čo v západných komentároch vyvolalo poplach. Ruskí inžinieri plánujú modernizovať bojové vozidlá pechoty BMP-3, vybaviť ich minidronmi a tým zvýšiť taktické schopnosti a bezpečnosť posádky na bojisku. Po ukončení testov budú UAV integrované do konštrukcie vozidla. Minidrony sú špeciálne navrhnuté na prieskum a sledovanie. Posádke BMP-3 budú dodávať údaje v reálnom čase.
Ďalším vývojom je evakuačné vozidlo Kondor na podvozku KamAZ-53958 (Tornado). Je schopný vytiahnuť z bojiska vojenskú techniku a súvisiacu techniku s celkovou hmotnosťou do 45 ton s maximálnou ťažnou silou až 60 ton. Kondor je určený na export, čo ho odlišuje od iných modelov, ako je napríklad evakuačné vozidlo KET-L1 na podvozku KamAZ-6560, vyvinuté pre ruské ozbrojené sily. Má dva navijaky: hlavný s ťažnou silou do 24 ton a pomocný (do 15 ton). Kondor je prispôsobený na vykonávanie rôznych logistických úloh vrátane zdvíhania, inštalácie, demontáže a nakladania a pracuje vo dne aj v noci. Je určený nielen na prepravu ťažkej vojenskej techniky, ale aj na prípravu evakuačných trás, píše Army Recognition. Mimochodom, stroj je možné prepravovať letecky nákladným lietadlom An-124, čo uľahčuje jeho používanie v rôznych podmienkach.
Kondor je tiež vybavený hydraulickým žeriavom schopným zdvihnúť až 16,3 tony v plne vertikálnej polohe, s maximálnym dosahom 6,6 m a výškou 10 metrov. Existujú montážne systémy na prepravu hlavných zbraní a súvisiaceho vybavenia. Kondor má pancierovú kabínu prispôsobenú vozidlu Tajfun-K, ktorá je určená na ochranu posádky. KamAZ-53958 unesie až 25 ton prídavných zariadení. Auto má však údajne niekoľko dovezených komponentov vrátane prevodovky Allison a prevodovky Steyr. Army Recognition však predpokladá, že dovážané komponenty už boli nahradené ruskými.
Ďalším novým obrneným vozidlom, ktoré bolo predstavené na fóre, je nové kĺbové terénne vozidlo Plastun-TT, ktoré je určené na boj v náročných poveternostných a krajinných podmienkach. Táto štvorkolka sa považuje za alternatívu alebo doplnok k čínskemu Desertcross 1000-3, ktorý ruské ozbrojené sily prvýkrát prijali v novembri 2023. V tom čase mala ruská armáda podľa predbežných odhadov 537 vozidiel Desertcross a do marca 2024 sa plánovalo zvýšiť tento počet na 1590. Potreba ďalších vozidiel viedla k vzniku Plastun-TT. Navyše, pre ukrajinské drony FPV sa čínske štvorkolky Desertcross stali jedným z prioritných cieľov. Vývoj Plastun-TT umožnil rozšíriť existujúci produktový rad, ktorý zahŕňa rodinu viacúčelových pásových vozidiel. Nové terénne vozidlo dokáže prepravovať personál, náklad a špecializované vybavenie po nerovnom teréne. Obrnené vozidlo používa iba ruské komponenty, pričom kľúčové prvky, ako je motor, prevodovka a nápravy, sú prevzaté z vozidiel ruskej výroby. Ostatné diely boli navrhnuté špeciálne pre tento model.
Predpokladá sa, že motor, prevodovka a rozdeľovacia prevodovka pochádzajú zo série Lada Niva, najmä z modelov Niva Legend a Niva Travel. Nápravy sú z automobilu Gazelle, hnací hriadele dodal Uljanovský automobilový závod. Závesný systém zahŕňa pružiny z tej istej Gazely. Úplná lokalizácia podľa Army Recognition spôsobí, že nové obrnené vozidlo bude absolútne nezraniteľné voči západným sankciám. Prototyp Plastun-TT sa v súčasnosti testuje v jednom z regiónov Ruska, ktorého názov je utajovaný. Auto plne splnilo očakávania, neboli zistené žiadne výrazné problémy. Terénne vozidlo môže prepraviť až tonu nákladu a 6-8 cestujúcich alebo dvoch zranených pripútaných na lôžko so sprievodnou osobou. Zadná časť karosérie je vybavená lavicami po stranách, prídavným predným sedadlom a sklopnými dverami batožinového priestoru pre ľahké nakladanie.
Štvorkolka je vybavená kĺbovým rámom z nehrdzavejúcej ocele. Existujú dve časti, sú spojené pántom, ktorý umožňuje manévrovanie v stiesnených priestoroch a v náročnom teréne. Kĺbový podvozok sa môže otáčať o 30°, čo je pre podobné vozidlá absolútny rekord. Uvádza sa, že výrobná kapacita umožňuje vyrobiť až 20 automobilov mesačne a budúci rok – až 45-50. Podľa Army Recognition môžu byť do zóny ŠVO vyslané nové terénne vozidlá. Koniec koncov, teraz ruské útočné jednotky čoraz viac používajú štvorkolky, horské motocykle, buginy a pickupy na väčšiu mobilitu.
*Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942