Poľsko pravdepodobne kúpi americké ťažké transportné vrtuľníky CH-47F Chinook
Vytvorilo by tým zrejme pozitívnu externalitu aj pre susedné Slovensko a iné okolité štáty, myslené pre prípad prírodných alebo technogénnych katastrof na ich území. V regióne nie sú ťažké helikoptéry a posledným impulzom pre ich kúpu mali byť nedávne záplavy, počas ktorých bolo v septembri 2024 nasadených 14 000 poľských vojakov. Vtedy bola absencia ťažkých transportných vrtuľníkov vyhodnotená ako kritický nedostatok v štruktúre ozbrojených síl. Zvýraznila sa potreba väčších vrtuľníkov schopných prepraviť ťažké náklady a viac vojakov do neprístupných oblastí a zároveň uľahčiť evakuáciu. Bez ohľadu na možnosť ich bojového použitia v prípadných ozbrojených konfliktoch.
Poľský minister obrany Władysław Kosiniak-Kamysz, ktorý tieto plány oznámil sa tváril, že ich obstaranie by mal byť krátky proces, poznamenal, že objednávka by mohla byť čoskoro dokončená, čo by predstavovalo zmenu v stratégii logistickej podpory poľských vojsk. Zatiaľ sa ale používa formulácia, že Poľsko ich kúpu seriózne zvažuje.
Správa o Poľskom záujme o kúpu CH-47F:
Treba pripomenúť, že tieto úvahy prichádzajú bezprostredne po rekordnej objednávke až 96 kusov o niečo menej užitočných útočných helikoptér AH-64E Guardian a Poľsko si prenajme aj 8 starších AH-64D Apache. Nehovoriac už o kvantách ťažkých zbraní pre pozemné vojsko a sústavné posilňovanie poľských vzdušných síl aj námorníctva. Tiež fakt, že poľské vojnové námorníctvo už používa na protiponorkové a transportné účely 3 zo 4 objednaných AgustaWestland AW101, ktoré sú síce zaradené do kategórie stredných helikoptér, ale v niektorých ohľadoch sa približujú parametrom tých ťažkých.
Dodanie stroja AW101 Merlin poľskému námorníctvu:
Okrem toho, Poľsko má teoreticky k dispozícii alternatívu v podobe inej americkej ťažkej helikoptéry Sikorsky CH-53K King Stallion. Táto možnosť sa však z pohľadu Poľska javí byť menej pravdepodobná vzhľadom na doterajšie kooperačné dohody a nedávny výraznejší prienik strojov Chinook na trhy v rámci paktu NATO. V tomto ohľade treba špeciálne zmieniť Nemecko, ktoré si objednalo 60 kusov CH-47F, predtým však vzdušné sily desaťročia používali 110 CH-53G, z ktorých 108 vyrobil nemecký podnik VFW-Fokker GmBH.
Vrtuľníky CH-47F používa aj Holandsko:
Starý CH-53 nemeckej Luftwaffe:
Nový CH-53K King Stallion používa len americká námorná pechota, neskôr možno 12 kusov prevezme Izrael ako náhradu CH-53-2025:
Nakoniec, je koniec roku 2024, po roku 2025 by sa mala objaviť verzia CH-47F Chinook Block III s novými motormi s výkonom 4500 kW. Poliaci, ale vyzerajú byť spokojní s výkonmi súčasných modelov. V priebežnej komunikácii je uvedené, že vrtuľník o ktorý sa zaujímajú je vybavený dvoma motormi Honeywell T55-GA-714A, z ktorých každý poskytuje výkon 4 777 shp (3562 kW), môže dosiahnuť maximálnu rýchlosť 315 km/h a prepraviť viac ako 9 500 kg užitočného zaťaženia. Jeho nákladný priestor má objem 42 m³, čo umožňuje prepravu až 50 vojakov alebo dvoch automobilov HMMWV. Kabínu je možné nakonfigurovať aj na zdravotnú evakuáciu, pojme 24 nosidiel. Trojhákový závesný systém Chinooku umožňuje externú prepravu ťažkých nákladov, čo je nevyhnutné pre komplexné logistické misie. Pre vlastnú obranu môže byť vrtuľník vyzbrojený až troma guľometmi kalibru 7,62 mm.
MK
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosím zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, Youtube nám vymazal náš kanál, pre viac príspevkov teda odporúčame nás sledovať aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942