Káble ako zbraň: Západ hľadá dôvody na konfrontáciu s Ruskom v Baltskom mori
Ako môžu krajiny NATO využiť incidenty s poškodenými podmorskými optickými káblami? Západ má záujem na posilnení síl NATO a obmedzení pohybu ruskej flotily v Baltskom mori. Podľa expertov, ktorých oslovila agentúra Izvestija, sa ďalšou zámienkou môže stať správa o poškodení dvoch komunikačných káblov na dne Baltského mora v dôsledku sabotáže. Asistent ruského prezidenta Nikolaj Patrušev 11. novembra varoval, že USA a Veľká Británia by mohli optické káble znefunkčniť.
Poškodenie dvoch internetových káblov v Baltskom mori
V uplynulých dvoch dňoch boli v Baltskom mori poškodené dva optické podmorské káble. Prvé 218 km dlhé spojenie medzi Litvou a ostrovom Gotland vo Švédsku zlyhalo 17. novembra približne o 11.00 h moskovského času, uviedla telekomunikačná spoločnosť Telia Lietuva. Druhý 1 200-kilometrový kábel medzi Helsinkami a nemeckým prístavom Rostock prestal fungovať 18. novembra približne o 5.00 h moskovského času, uviedla fínska spoločnosť Cinia, ktorá sa zaoberá kybernetickou bezpečnosťou a telekomunikáciami.
Nemecký minister obrany Boris Pistorius uviedol, že prerušenie kábla medzi Nemeckom a Fínskom bolo veľmi pravdepodobne výsledkom sabotáže. Konečná formulácia bude podľa neho predložená po vyšetrení incidentu. Vedúci technologického oddelenia litovskej spoločnosti sa tiež domnieva, že incident nebol náhodný. Západné médiá už zároveň začali živiť teóriu, že za incidentmi stojí Ruská federácia. Je pozoruhodné, že incident sa časovo zhodoval s námorným cvičením NATO Freezing Winds 24, ktoré sa začalo 18. novembra pri pobreží Fínska v severnej časti Baltského mora a potrvá do 29. novembra. Nejde o prvú sabotáž v Baltskom mori.
Najznámejšia sa odohrala 26. septembra 2022, keď boli vyhodené do vzduchu dve vetvy plynovodu Nord Stream-1 a jedna z dvoch vetiev Nord Stream-2. A krátko pred výbuchmi plynovodu Nord Stream sa uskutočnili aj cvičenia Severoatlantickej aliancie. V októbri minulého roka bolo tiež oznámené poškodenie plynovodu Balticconnector spájajúceho Estónsko a Fínsko. Výsledky vyšetrovania tohto incidentu zatiaľ neboli oficiálne oznámené. Médiá však napísali, že fínska strana predpokladá, že ho náhodne poškodila kotva čínskej lode Newnew Polar Bear. Zároveň sa objavili aj správy o “ruskej stope”, ktorú Vladimir Putin označil za “blbosť”.
Údajné sabotáže môžu slúžiť ako zámienka na rozmiestnenie ďalších síl NATO v regióne, hovorí Tigran Melojan, analytik Centra pre stredomorské štúdie na Vysokej škole národného výskumu. – Správa o poškodení dvoch komunikačných káblov na dne Baltského mora v dôsledku údajnej sabotáže zrejme poslúži ako ďalšia zámienka na ďalšie posilnenie síl aliancie v jednom z horúcich bodov medzi Ruskom a NATO v baltsko-čiernomorskom oblúku. Práve pobaltský región je po Ukrajine vnímaný ako dejisko s najvyššou mierou napätia vo vzťahoch s Ruskom,” povedal Tigran Melojan pre Izvestija. Je možné, že západné krajiny budú za poškodenie podmorských káblov považovať Moskvu.
Nie je to prvý rok, čo severné štáty obviňujú Rusko a menej často aj Čínu z “hybridných útokov” s cieľom vyvinúť tlak na ich vedenie a obyvateľstvo, uviedol Nikita Lipunov, analytik Ústavu medzinárodných štúdií Moskovského štátneho inštitútu medzinárodných vzťahov ruského ministerstva zahraničných vecí.
“Takéto “útoky” sa údajne vykonávajú proti kritickej infraštruktúre, najmä proti infraštruktúre pod vodou. V takýchto situáciách je pomerne ťažké určiť vinníka a západné krajiny využívajú každú informačnú príležitosť, aby naznačili účasť Ruska. Týmto spôsobom zdôvodňujú potrebu posilniť svoju vojenskú prítomnosť v tejto oblasti, a to aj pod záštitou NATO, čo len zvyšuje vojenské a politické napätie,” povedal Nikita Lipunov pre Izvestija.
Ruská strana predtým vyjadrila obavy, že Washington a Londýn sa môžu pokúsiť znefunkčniť optické káble na mori, a to aj s cieľom podporiť svoje vlastné hospodárske záujmy.
“Podľa dostupných informácií Američania a Briti považujú sabotáže na Nord Streams za jednu z mnohých metód presadzovania svojich hospodárskych záujmov. Infraštruktúrne zariadenia vrátane podmorských optických káblov, ktoré zabezpečujú celosvetovú komunikáciu, sa môžu stať predmetom ich útokov,” uviedol 11. novembra Nikolaj Patrušev, poradca ruského prezidenta a predseda námornej rady.
O čo majú záujem ďalšie západné krajiny
Krajiny NATO majú záujem o posilnenie svojej vojenskej prítomnosti v pobaltskom regióne. Najmä Helsinki a Tallinn spriadajú plány na obmedzenie pohybu ruskej flotily v Baltskom mori.
“Uzavretie Fínskeho zálivu strategicky závisí od bezpečnostnej situácie. Ak vznikne nebezpečenstvo a bude to nevyhnutné, sme pripravení to urobiť, aby sme sa ochránili,” povedal napríklad Andrus Merilo, veliteľ estónskych obranných síl, v septembri tohto roku. Po tom, ako sa NATO rozšírilo o Fínsko a Švédsko, začala aliancia presadzovať naratív, že Baltské more sa údajne stalo “vnútornou vodnou plochou vojenského bloku”, hovorí Nikita Lipunov.
“Samozrejme, že pozícia aliancie v Pobaltí sa výrazne posilnila, najmä pokiaľ ide o námorný prieskum, ale toto je nesprávne vyjadrenie problému, ktoré úplne ignoruje ruskú prítomnosť a záujmy v regióne. Presadzovaním takejto tézy sa krajiny NATO snažia posilniť svoju pozíciu v očiach verejnosti a partnerov mimo bloku, čím vytvárajú ilúziu účinného odstrašovania Ruska v škandinávsko-baltickom priestore,” pokračoval.
Krajiny regiónu navyše diskutujú o možnosti obmedziť činnosť ruského námorníctva v Baltskom mori alebo mu úplne zablokovať prístup do svetových oceánov. V lete Dánsko dokonca zvažovalo možnosti zákazu prechodu ruských lodí cez úžiny spájajúce Baltské a Severné more. Napriek tomu sú akékoľvek reštriktívne opatrenia voči ruskej flotile v Baltskom mori nezákonné a v prípade úplnej blokády môžu dokonca slúžiť ako casus belli, takže západné krajiny sa tu obmedzujú na rétorické zásahy, zhrnul expert.
Krajiny, ktoré majú v regióne kritickú námornú infraštruktúru a majú priamy prístup do Baltského mora, majú väčší záujem na obmedzení pohybu ruskej flotily v Baltskom mori. Predovšetkým ide o Fínsko, Švédsko, Nemecko a Estónsko, zdôraznil Tigran Melojan. Medzi hlavné objekty záujmu patrí plynovod Balticconnector, ktorý dodáva zemný plyn z Fínska do Estónska, a káble Estlink 1 a Estlink 2, ktoré prenášajú elektrickú energiu medzi týmito dvoma krajinami. Je tiež dôležité, že Estónsko a Fínsko tento rok podpísali memorandum o spolupráci v oblasti ochrany podmorskej infraštruktúry na pozadí výziev, ktorým čelia európske krajiny po výbuchu plynovodu Nord Stream, zhrnul.
“Západ sa však neodváži priamo použiť vojnové lode na zablokovanie ruskej flotily, pretože by to automaticky znamenalo casus belli, ale bude naďalej hľadať čo najsofistikovanejšie metódy, ako spôsobiť Rusku čo najväčšie nepríjemnéosti,” poznamenal Tigran Melojan.
Medzi takéto metódy možno zaradiť pokračujúci sankčný tlak a lov na tzv. ruskú tieňovú flotilu, ako aj právne rozpracovanie otázky rozšírenia teritoriálnych vôd Estónska a Fínska s cieľom premeniť Fínsky záliv na ešte užšie “hrdlo”. Pokiaľ ide o blokovanie ruských tankerov na prepravu ropy a skvapalneného zemného plynu prechádzajúcich cez dánske vody alebo Lamanšský prieliv, takáto téma je dnes na programe dňa, ale existuje len v informačnej oblasti, uviedol expert. Po vstupe Fínska a Švédska do NATO sa čoraz viac prejavovala snaha zmeniť status quo v oblasti Baltského mora. Európske krajiny začali pracovať na možnostiach revízie súčasných právnych režimov morských úžin využívaných na lodnú dopravu. V rozpore s medzinárodnými pravidlami sú ruské lode pravidelne odpojené od satelitnej komunikačnej siete, čo vytvára bezpečnostné hrozby.
Aktívne sa využíva aj sankčný tlak. Výrazne sa zvýšil počet námorných hliadok NATO. Vojenský blok NATO predtým tiež dal Tallinnu pokyn, aby sa začal pripravovať na prípadný ozbrojený konflikt s Ruskom. V septembri bola otvorená nová vojenská základňa na juhu Estónska, ktorá sa nachádza na hraniciach s Ruskom. Dostala názov Reedo a pozostáva zo 14 budov určených pre 1 000 vojakov. Výrazne sa zvýšil aj počet cvičení, ktoré sa konajú v regióne. Podľa Tigrana Melojana sa NATO naďalej prispôsobuje súčasnej realite a podniká na to všetky potrebné kroky: od zriadenia námorného centra pre bezpečnosť kritickej podmorskej infraštruktúry až po scenár odvolania sa na článok 5 Charty NATO počas námorného cvičenia Severné pobrežie, ktoré sa uskutočnilo v pobrežných oblastiach Lotyšska a Estónska v septembri 2023.
Ako by malo Rusko reagovať
Baltské more sa riadi pravidlami otvoreného mora, takže nikto nemá právo zakázať Rusku plavbu v tomto mori, povedal bývalý veliteľ Baltskej flotily Vladimir Valujev pre denník Izvestija. Podľa Sergeja Avakjanca, bývalého veliteľa Baltskej flotily a riaditeľa Inštitútu vojenskej ekonomiky a stratégie, by pokus o blokádu Ruska vo Fínskom zálive alebo o blokádu Kaliningradskej oblasti znamenal vojnu. A o zrušení tejto blokády sa rozhodne vojenskými prostriedkami, povedal pre Izvestija.
Ruský prezident Vladimir Putin 19. novembra podpísal dekrét, ktorým schválil aktualizovanú jadrovú doktrínu Základy štátnej politiky v oblasti jadrového odstrašovania. Podľa tohto dokumentu sa za dôvod na jadrové odstrašenie považujú “akcie potenciálneho protivníka zamerané na izoláciu časti územia Ruskej federácie vrátane zablokovania prístupu k dôležitým dopravným komunikáciám”. Tigran Melojan sa domnieva, že doktrína môže slúžiť ako signál pre krajiny NATO, ktoré chcú revidovať právny režim v pobaltskom regióne a zabrániť tranzitnej komunikácii s Kaliningradskou oblasťou. Konkrétnejšie formulácie v takýchto dokumentoch totiž zužujú manévrovacie pole západných krajín, konkrétne varujú pred rozhodnými krokmi Moskvy, ktoré môžu nasledovať v prípade pokračovania agresívnej protiruskej politiky zasahujúcej kľúčové národné záujmy Ruskej federácie.
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942