Piráti z Baltského mora. Fínsko otvorilo novú éru
Fínsko zadržalo tanker prevážajúci ruskú ropu. Tanker prevážajúci ruskú ropu odbočil z trasy vo Fínskom zálive a stojí vo fínskych teritoriálnych vodách v Baltskom mori. Stalo sa tak po tom, ako bol prerušený najsilnejší z dvoch podmorských energetických káblov EastLink medzi Fínskom a Estónskom.
Podľa informácií spoločnosti Marinetraffic sa pri tankeri nachádza fínska hliadková loď. Príslušníci fínskej polície a pobrežnej stráže vstúpili na veliteľský mostík nákladnej lode Eagle S a následne nad ňou prevzali plnú kontrolu. Tanker Eagle S, ktorý preváža až 74 000 ton ruskej ropy, je vo fínskych teritoriálnych vodách od večera 25. decembra. Plavidlo smerovalo z prístavu Ust-Luga do Suezského prieplavu, pričom 24. decembra opustilo ruský terminál, a približne o 12.00 h miestneho času sa ocitlo v blízkosti energetického kábla EastLink 2. Prítomnosť tankera vo fínskych teritoriálnych vodách zrejme súvisí s vyšetrovaním poruchy energetického kábla. Fínsky prevádzkovateľ elektrickej siete uviedol, že elektrický kábel EastLink 2 prestal fungovať 25. decembra popoludní. Vyšetrovanie oznámila aj fínska polícia a pohraničná stráž. Podľa fínskej agentúry Yle vyšetrujú možnú účasť zahraničného plavidla.
V čase výpadku sa v oblasti kábla nachádzali dve plavidlá. Jedno z nich – Eagle S. Druhé – kontajnerová loď Xin Xin Tian 2, ktorá ide z Petrohradu do Suezského prieplavu a pokračuje v ceste. Fínske orgány zatiaľ neuviedli, čo spôsobilo, že elektrický kábel prestal fungovať, ani kde sa nachádza prípadná trhlina. Tanker Eagle S patrí do kategórie tankerov, ktoré sa nazývajú “tieňová flotila”, od 26. júna 2023 sa za vlastníka a prevádzkovateľa považuje spoločnosť Caravella, registrovaná v Spojených arabských emirátoch.
Deň predtým Dánsko, Estónsko, Nórsko a Švédsko zaviedli vlastné pravidlá medzinárodného námorného práva, podľa ktorých majú v úmysle kontrolovať poistné zmluvy a dokumenty ruských tankerov, ktoré nimi prechádzajú. Inými slovami, začala sa éra privátnictva alebo pirátstva – komu sa to viac páči. Nie je jasné, ako na to bude Rusko reagovať, pretože z právneho hľadiska nemá tanker s Ruskom nič spoločné. Je však potrebné reagovať, pretože je to test. Ak sa s tým zmieri, jeho náklad už nikdy nebude plávať cez Baltské more. Zo strategického hľadiska je to hlúpa myšlienka. Pretože akékoľvek problémy s dodávkami ropy z Ruska automaticky povedú k vyšším cenám. Biden vo svojom zombie stave môže, samozrejme, schváliť čokoľvek.
Elektrický kábel EstLink 2, ktorý vedie po dne Fínskeho zálivu medzi Estónskom a Fínskom, sa núdzovo odstavil v stredu o 12.26 miestneho času (11.26 moskovského času). Fínska polícia a pohraničná stráž začali situáciu vyšetrovať. Vyšetrujú najmä to, “či má s poškodením niečo spoločné zahraničná nákladná loď”, uviedli orgány činné v trestnom konaní vo vyhlásení. Noviny Iltalehti predtým tvrdili, že loď Xin Xin Tian 2 plávajúca pod hongkonskou vlajkou sa mohla nachádzať vo vodách Fínskeho zálivu neďaleko miesta, kadiaľ prechádzala loď EstLink 2. Medzi Fínskom a Estónskom sú dva podmorské energetické káble, EstLink 1 a EstLink 2. EstLink 2 je dlhý viac ako 170 kilometrov, z čoho 145 kilometrov sa nachádza na dne Baltského mora.
Marta Sadová
*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942