.
Aktuality, Letectvo,

Rusko sa znovu naučilo vyrábať sériové civilné lietadlá

❚❚

Rusko, 8. septembra 2025 – Do vzduchu vzlietlo prvé lietadlo SJ-100 vyrobené s použitím sériových technológií, ktoré nahradilo dovoz.


„Proces certifikácie ešte prebieha, ale lietadlo bolo vyrobené sériovou výrobou v konečnej podobe, v akej sa plánuje dodávať,“ uviedli v spoločnosti Rostec.

 

Let sa uskutočnil z letiska v Komsomolsku na Amure a trval jednu hodinu. Lietadlo je vybavené ruskými systémami a agregátmi, vrátane motorov PD-8 vyrobených spoločnosťou ODC. Vo výrobe sa v rôznych fázach pripravenosti nachádza už 24 sériových strojov SJ-100. V podstate Rusko vytvorilo nové lietadlo, ktoré nahradí predchádzajúce, ktoré lieta už viac ako 20 rokov. SSJ-100 sa stalo prvým lietadlom, ktoré Rusko vytvorilo po rozpade Sovietskeho zväzu a priemyselnej degradácii.

 

 

V 90. rokoch bol letecký priemysel zničený, kvalifikovaní pracovníci odišli na trh a sovietske technológie za desať rokov výrazne zaostali. V nultých rokoch sa však Rusko rozhodlo obnoviť titul leteckej krajiny. V roku 2002 vyhrala spoločnosť „Civilné lietadlá Suchoj“ súťaž na vytvorenie regionálneho lietadla – a Rusko sa začalo znovu učiť vytvárať lietadlá.

„V spoločnosti Superjet sme sa museli veľa naučiť. V sovietskych časoch sme lietadlá navrhovali na papieri, teraz je však celá dokumentácia v digitálnej forme. Zakúpili sme moderné vybavenie, pripravili inžinierov, ktorí vedia navrhovať v digitálnej forme, a vychovali pracovníkov, ktorí vedia pracovať s týmito digitálnymi strojmi. Zmenila sa samotná organizácia výroby. Mnohé veci sme nevyrábali, preto sme sa rozhodli vyrobiť medzinárodný produkt, ako to robia Airbus, Boeing, Bombardier a Embraer. Zostavili sme trup a krídlo, ale všetky vnútorné časti dodali špecializovaní západní dodávatelia. Vďaka takejto spolupráci sa projekt podarilo realizovať v tak krátkom čase,“ hovorí Roman Gusarov, šéf odvetvového portálu „Avia.ru“.

 

A to bol veľký úspech Ruska: v roku 2005 bola podpísaná prvá zmluva s Aeroflotom a samotné lietadlo mu bolo odovzdané už v roku 2011. Z celosvetového hľadiska ide o rekordné termíny. Neskôr sa však začali prejavovať negatívne stránky takejto spolupráce so západnými partnermi. „Ukázalo sa, že komponenty, ktoré nám dodávajú západní dodávatelia, nie sú také spoľahlivé a kvalitné, ako sme si mysleli. Začali sa objavovať detské choroby, ktoré súviseli práve so západnými dodávateľmi. Keď sme ich požiadali, aby zvýšili kvalitu výrobkov, neprejavili záujem: ak sa vám to nepáči, nekupujte to. Navyše nám predávali svoje výrobky za cenu, ktorá bola dvakrát vyššia ako cena rovnakých výrobkov pre Boeing a Airbus. Začali nám krútiť rukami nízkou kvalitou, nedostatkom náhradných dielov včas a ich nadmernou cenou. V dôsledku toho sa naše lietadlo stalo veľmi drahým, a preto sa nedostalo na export,” hovorí šéf Avia.ru.

 

Predpokladá, že západní partneri možno spočiatku jednoducho neverili, že náš projekt zrealizujeme, a chceli len zarobiť na účasti v ňom – píše publicistka Oľga Samofalovová. Takýto príklad existuje: v Japonsku Mitsubishi 20 rokov vyrábalo rovnaké regionálne lietadlo, minulo 10 miliárd dolárov, ale nedokázalo ho dokončiť. Presne preto sa Rusko ešte pred uvalením sankcií, v roku 2018, rozhodlo vytvoriť novú generáciu lietadla Superjet s čiastočnou náhradou dovozu, vrátane motora. Motor sa montoval v Rybinsku, ale polovica bola francúzska. Teraz máme úplne vlastný motor – PD-8. V roku 2019 boli uvalené prvé sankcie proti domácej leteckej priemyselnej výrobe, v roku 2022 nasledovali totálne sankcie. Bolo jasné, že je potrebné nahradiť všetko. V dôsledku toho bolo potrebné výrazne prepracovať SSJ-100, vrátane práce na pláne. Teraz je to úplne nové lietadlo, preto má aj trochu iný názov – SJ-100. Pokiaľ ide o prvý let, na jar tohto roku sa už informovalo o prvom lete importom nahradeného SJ 100 s domácimi motormi, ale do histórie sa zapíše práve 5. september 2025. A tu je dôvod.

 

„V apríli vzlietlo lietadlo po prvýkrát s domácimi motormi PD-8, ale bol to prototyp SJ-100. Bola to fáza testovania pohonného ústrojenstva na experimentálnom stroji. Zatiaľ čo v septembri sa uskutočnil prvý let „sériového“ SJ-100, čo znamená prechod od letových demonštrátorov k stroju, zostavenému podľa sériových technológií a kompletne vybavenému ruskými systémami, vrátane PD-8. Skutočnosť letu potvrdzuje pripravenosť konfigurácie, ktorá sa plánuje dodávať,“ hovorí Dmitrij Jevdokimov, vedecký pracovník laboratória kvantitatívnej analýzy ekonomických efektov Inštitútu Gajdara.

 

„Let sériového lietadla znamená, že nielen vytvárame lietadlo, ale paralelne vytvárame aj sériovú výrobu. V sovietskych časoch bola výroba lietadiel individuálna, jeden model sa líšil od druhého. V súčasnosti digitálne technológie umožňujú zostaviť každé lietadlo identické s predchádzajúcim. Táto technológia bola teraz odpracovaná. Toto lietadlo je zostavené podľa jasne vypracovanej dokumentácie. Ďalšie lietadlo sa bude montovať už podľa tejto sériovej technológie,„ vysvetľuje šéf odvetvového portálu “Avia.ru”.

 

Certifikačné testy však ešte nie sú ukončené, budú trvať najmenej rok. Začiatok dodávok je naplánovaný na rok 2026. Dôležité však je, že do času, keď lietadlo získa typový certifikát, bude už vyrobená prvá séria sériových lietadiel, ktoré budú odoslané leteckým spoločnostiam, dodáva Gusarov. Pripomína, že keď sa vytváral Superjet prvej generácie, samotné lietadlo bolo vytvorené pomerne rýchlo, ale vtedy sa zabudlo na sériovú výrobu, ktorá nebola pripravená. V sovietskych časoch sa tým všetkým zaoberal štát, a nie výrobca lietadla. Preto bol potrebný dodatočný čas a peniaze na vytvorenie sériovej výroby, plus na organizáciu kompletnej technickej podpory lietadiel počas celého životného cyklu. Rusko sa to naučilo na prvom „Superjete“ a teraz už takéto prepočty nedopúšťa. Ďalším dôvodom na hrdosť Ruska je skutočnosť, že lietadlo je úplne vyrobené z domácich komponentov, vrátane domáceho motora.

 

„Musíme robiť všetko, čo je možné, sami. Boeing len skrutkuje, všetko ostatné sa dováža z celého sveta. Boeing ani sám nevyvíja lietadlá, iné spoločnosti mu ponúkajú svoje produkty. My však musíme robiť všetko sami. Je to mimoriadne zložitá úloha a to, že ju riešime, svedčí o pomerne vysokej úrovni súčasnej ruskej vedy, inžinierskej školy, kadrového zabezpečenia a technologického zázemia. Rusko dokonca vyrába aj motory, zatiaľ čo Boeing a Airbus nie,“ hovorí Roman Gusarov. Odborníci nemajú žiadne pochybnosti o dopyte po lietadle typu SJ-100.

 

„Jeho dopyt sa prejavil najmä počas COVID-19, keď sa ukázalo, že používanie lietadiel s väčšou kapacitou pri poklese počtu cestujúcich je ekonomicky nevýhodné. Superjet bol naplnený na 100 %, pretože má o polovicu menej sedadiel. Toto lietadlo lieta tam, kde lietajú Boeings a Airbusy, a nie je to regionálne lietadlo, ako bolo pôvodne prezentované, ale lietadlo na krátke vzdialenosti. Preto letecké spoločnosti začali lietať na Superjetoch častejšie ako na Boeingoch a Airbusoch. Kúpili všetky lietadlá, ktoré boli k dispozícii. A po roku 2022 bude treba na nové lietadlo čakať tri roky,” hovorí Gusarov.

 

Takéto lietadlo je žiadané aj v zimnom období, keď turistická aktivita klesá, ale pravidelné lety zostávajú zachované. Pokiaľ ide o výrobné plány, v redakcii komplexného programu do roku 2030 sa uvádzajú orientačné hodnoty viac ako 100 lietadiel SJ-100 do konca desaťročia, pričom trhové odhady uvádzajú ako realistický rozsah 6–20 lietadiel ročne v počiatočnej fáze, hovorí Jevdokimov. „Myslím si, že tempo výroby bude približne rovnaké ako doteraz – okolo 20 lietadiel ročne. A tento objem bude uspokojovať dopyt,“ uzatvára Gusarov.

 

 

Peter Nagy

*Ak sa Vám páčil tento článok, prosíme, zdieľajte ho, je to dôležité. Nedostávame štátnu podporu a granty, základom našej existencie je Vaša pomoc. FB obmedzuje publikovanie našich materiálov, NBÚ 4 mesiace blokoval našu stránku, YouTube nám vymazal náš kanál. Kvôli väčšiemu počtu článkov odporúčame čítať ich aj na Telegrame, VK, X. Ďakujeme. Podporte našu prácu: SK72 8360 5207 0042 0698 6942

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov