F-15 sa buchol vo vzduchu s tankovacím lietadlom. video
USA 10. marec 2020 (Sputnik) – Na webe sa objavilo video incidentu stíhačky USA F-15E Strike Eagle počas tankovania vo vzduchu. Pri oddelení zasiahol stabilizátor palivového rahienka tankovacieho lietadla KC-46 Pegasus kryt pilotného priestoru stíhačky. Nikto nebol zranený.
Nárazy tankovaného lietadla rahnom a poškriabanie povrchu sú najčastejšími problémami tankovacieho lietadla novej generácie KC-46. Hi-tech lietadlo Pegasus používa diaľkové riadenie tankovacieho rahna, jeho operátor sedí v prednej kabíne v 3D okuliaroch. Obe zložky tohto systému – samotné rahno a systém “vzdialeného zraku” – nevyhovujú požiadavkám leteckých síl USA, píše The Drive. Ďalším problémom je to, že spojenie tankovaného lietadla s rahnom si vyžaduje väčšie úsilie, ako u starších tankerov KC-10 a KC-135.
To je obzvlášť viditeľné pri tankovaní ľahkých lietadiel: bojových lietadiel A-10 a stíhačiek F-16 . Väčšie úsilie privádza k tomu, že sa rahno vymyká z hrdla a bije do krytu kabíny, alebo do povrchu lietadla. Môže byť pritom poškodené aj samotné rahno.
Boeing pozmení konštrukciu spojovacieho zariadenia a iné mechanizmy, aby vady napravil, píše Flightsglobal s odvolaním na dokumenty vlády USA. Modernizácia KC-46 Pegasus bude stáť 300 miliónov dolárov a potrvá (vrátane času skúšok a certifikácia) tri až štyri roky.
Ruské vzdušné sily používajú iný, bezpečnejší spôsob tankovania vo vzduchu. Palivová hadica je pružná, tyč prijímacieho zariadenia má v dohľade pilot tankovaného lietadla, ktorý tiež vykonáva potrebné operácie pre približovanie a spojenie. Operátor tankovacieho lietadla len zapína dodávku paliva a posiela lietadlá k voľným tankovacím zariadeniam. Tento spôsob však vyžaduje veľké majstrovstvo posádok bojových lietadiel. Peknú ukážku ako Lietadlá Su-30SM a Su-24 tankujú na oblohe nad Kaliningradom si môžte pozrieť TU.