JL- 9
Aktuality, Letectvo,

Čínsky Horský Orol sa stáva morským – výcvikové lietadlo JL-9 Mountain Eagle prispôsobené pre lietadlové lode

Čína, 23. marec 2020 (AM, Topwar ) – V čase, keď sa armády krajín NATO, v strachu z koronavírusu, zastavujú na základniach a v kasárňach a urýchlene rušia všetky cvičenia, ktoré boli naplánované skôr, čínski súdruhovia majú dosť času na to, aby paralelne bojovali proti pandémii a pokračovali v práci na posilňovaní obranných schopností krajiny. Príkladom sú najnovšie správy týkajúce sa čínskych výcvikových lietadiel JL-9 Mountain Eagle.


 

Pripomeňme, že Čínska ľudová armáda v roku 2011 prijala JL-9 / JJ-7B pod názvom „Mountain Eagle“. Vývoj samotného lietadla sa začal v roku 2001 spoločnosťami Guizhou Aircraft Manufactory a Nanchang Aircraft Manufactory. Hlavnými úlohami stanovenými pre vývojárov bolo vytvorenie výcvikového lietadla, moderného, ​​ale zároveň lacného, ​​vhodného na výcvik pilotov pre stíhače tretej generácie. Ďalšou úlohou bolo skrátenie času výcviku pilotov pri zlepšovaní jeho kvality. Skôr výcvik pilotov v ČĽR zahŕňal niekoľko fáz a stupňov a vzhľadom na nedostatok financií sa uskutočňoval pomocou rovnakého typu lietadla. Na dosiahnutie úrovne stíhacieho pilota tretej generácie potreboval pilot zvládnuť šesť typov rôznych lietadiel. Ale aj pri všetkých stupňoch výcviku na správnom počte strojov bola účinnosť v moderných podmienkach pomerne nízka, pretože piloti, ktorí boli vyškolení na starom vybavení, nemali kvalifikáciu na riadenie moderných úprav lietadiel, napríklad J-7G / H a J- 8H / F.

Prvý let prototypu JL-9 sa uskutočnil v roku 2003, oficiálna prezentácia sa konala v Zhuhai na leteckej výstave v roku 2006. Vývojári ubezpečili, že ciele stanovené pre nich počas vývoja lietadla boli úplne dosiahnuté. Výcvik na JL-9 významne znižuje priepasť medzi počiatočným a odborným vzdelávaním. Finančná zložka sa rešpektuje. Na rozdiel od podobných lietadiel vyrobených v zahraničí, ktorých cena začína na 10 miliónov dolárov, stojí Mountain Eagle Čínu iba 8,5 milióna a náklady na letovú hodinu JL-9 sú tiež dosť nízke.

 

Dvojmiestny nadzvukový JL-9 používa jeden silnejší motor s prídavným spaľovaním s označením WP-13F, ktorý si Vzdušné sily aj Námorníctvo ČĽOA údajne veľmi cenia pre jeho spoľahlivosť a nízke nároky na údržbu. Lietadlo je schopné niesť riadené strely typu vzduch-vzduch. PL-9, má tiež prístup k zameriavacím modulom a pokročilý priehľadový displej (Head-Up Display – HUD).

 

Jednako však zostáva jeden problém, ktorý je mimoriadne dôležitý pre nebeskú ríšu, ktorá sa za každú cenu snaží vytvoriť dôstojnú protiváhu pre americké útočné letectvo. Napriek tomu, že ČĽR spustila do prevádzky ďalšíe lietadlo,  výcvik pilotov, ktorí ho mali obsluhovať, sa vykonával pomocou toho istého „pozemného“ JL-9, ktorý bol schopný lietať výlučne na pozemné letiská a pristávať na ne. Je zrejmé, že kvalita odbornej prípravy v tomto prípade vyvolala určité pochybnosti. Teraz sa však zdá, že tento problém bude vyriešený.

 

Na fotografii zachytený ťažký stroj J-15 počas vzletu z lietadlovej lode

Výrobná spoločnosť Guizhou zverejnila fotografie, na ktorých JL-9 už pristáva na lietadlovej lodi. Vyjadrila tiež svoju túžbu „vyhrať ďalšie víťazstvo“ tým, že predstaví čínskemu námorníctvu námornú verziu “Horského Orla”. Ten prispôsobujú práci v novej realite. Vzhľadom na špecifiká tohto lietania JL-9 bude s najväčšou pravdepodobnosťou vyžadovať vylepšenia podvozku a motora, ale ako ukazujú udalosti z posledných mesiacov, čínski súdruhovia sú schopní riešiť úlohy oveľa globálnejšie a vážnejšie, nehovoriac o takýchto maličkostiach …

Článok: Stručný prehľad bojových schopností najvýkonnejších lietadiel súčasnosti na svete

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov