CH-53k
Aktuality, Letectvo,

Ťažký transportný vrtuľník: Sikorsky a Rheinmetall rozširujú priemyselné partnerstvo

zaručuje totiž maximálnu mieru nezávislosti na zahraničných spoločnostiach. O to viac nás teší, že sa nám podarilo získať ďalšieho exkluzívneho partnera.“


 

Americký výrobca vrtuľníkov sa v rámci výberového konania Bundeswehru na nové ťažké nákladné vrtuľníky uchádza o realizáciu výroby a zabezpečenie prevádzky strojov Sikorsky CH-53k (King Stallion). Preto Sikorsky zostavil tím popredných nemeckých technologických spoločností, vrátane Rheinmetall, MTU Aero Engines, Autoflug a Hydro Systems, ktorý zahŕňa aj spoločnosť Reiser Simulation and Training. Táto stredne veľká bavorská firma posilňuje nemecký priemyselný tím CH-53k ako subdodávateľ spoločnosti Rheinmetall.
Mike Schmidt, generálny riaditeľ spoločnosti Rheinmetall Aviation Services GmbH, rozšírenie nemeckého tímu CH-53k víta: „Reiser Simulation and Training GmbH je osvedčený špecialista v oblasti nemeckého leteckého priemyslu. Rheinmetall a Reiser spoja svoje technologické skúsenosti v oblasti výcviku a simulácie a spoločne predložia takú ponuku, ktorá splní všetky štandardy Bundeswehru.“ V tejto súvislosti Schmidt poukázal na už existujúcu a úspešnú spoluprácu medzi spoločnosťami Rheinmetall a Reiser týkajúcu sa dopravnej helikoptéry NH90 Sea Lion.

 

Nemecké ministerstvo obrany v minulom roku zrušilo takzvaný tender THP („Schwerer Transporthubschrauber“ – ťažký transportný vrtuľník) a v súčasnosti zhromažďuje nové ponuky, vrátane tej od americkej vlády, v rámci programu Zahraničného vojenského predaja (Foreign Military Sales – FMS ), ktorý zvyčajne znamená nákup základnej verzie lietadla. V prípade stroja CH-53k základná verzia už spĺňa všetky príslušné požiadavky Bundeswehru. Jednou z nich je funkcia tankovania paliva za letu, ktorá značne rozširuje operačný dosah vrtuľníka. Táto funkcia je v prípade týchto strojov štandardom.

 

CH-53k: Podstatný podiel práce v Nemecku
Význam zákazky pre Nemecko ako priemyselného partnera podčiarkuje vysoká miera angažovanosti miestnych firiem v celom projekte. Ak si Bundeswehr vyberie dopravné vrtuľníky, veľká časť z hodnoty zákazky na stroje CH-53k bude realizovaná práve v Nemecku. Pre lokálny priemysel by to znamenalo vznik nových dlhodobých pracovných miest v odvetví špičkových technológií a zároveň získavanie dôležitého know-how.

 

Spoločnosť Reiser do projektu prispeje svojimi odbornými znalosťami v oblasti školenia, ktoré sa týkajú simulácie a technických riešení pre personál údržby. Spoločnosť je osvedčeným partnerom pre výcvikové systémy Bundeswehru, napríklad v programe vrtuľníkov NH90 pre armádu a námorníctvo, ale aj pre stíhacie lietadlá Eurofighter nemeckého letectva. V projekte ťažkých nákladných vrtuľníkov tak Reiser ideálne dopĺňa expertízu spoločnosti Rheinmetall v oblasti simulácie.

 

Dr. Roman Sperl, výkonný riaditeľ spoločnosti Reiser Simulation and Training GmbH, uviedol, že vzhľadom na pokročilý stav projektu, nastala teraz vhodná doba sa k nemu pripojiť a stať sa súčasťou nádejného a silného priemyselnému tímu. „Mimoriadne nás teší, že môžeme byť súčasťou projektu CH-53k. S Rheinmetall dlhodobo spolupracujeme a spoločne prispejeme k zabezpečeniu maximálnej prevádzkovej pripravenosti CH-53k.“ Sperl je presvedčený o mimoriadnych kvalitách strojov Sikorsky: „Tieto vrtuľníky predstavujú úplne nový technologický štandard. Podľa nášho názoru by si ich voľbou Bundeswehr zvolil inovatívny produkt a najlepší nemecký priemyselný tím.“

 

CH-53k (King Stallion) je v súčasnej dobe najmodernejší a najsilnejší ťažký nákladný vrtuľník na trhu. Jeho sériová výroba v USA postupuje podľa plánu. V súčasnej dobe je v rôznych fázach výroby viac ako 30 týchto strojov. So zavedením prvých vrtuľníkov CH-53k do výzbroje sa počíta na prelome rokov 2023/24. Model CH-53k nedávno takisto úspešne dokončil dvojročnú sériu testov, vrátane rozsiahlych testov typu fly-by-wire, námorných skúšok a tankovania paliva za letu, ako i ďalších cvičení za prevádzkových podmienok. Americký program teraz prechádza do tréningového obdobia pre posádky a technikov. Tí sa na jar zapoja do ďalšieho kola prevádzkového testovania. Flotila CH-53k má za sebou už tisíce letových hodín.

 

O nemeckom tíme CH-53k
Sikorsky hneď na začiatku výberového konania zostavil nemecký priemyselný tím, čím pre svoju ponuku zaistil silné know-how domácich partnerov. Veľká časť pridanej hodnoty projektu vznikne v Nemecku. Nemecký tím CH-53k vedie Rheinmetall a medzi jeho ďalších členov patria Autoflug, Collins Aerospace, Hensoldt, HYDRO Systems, MTU Aero Engines, Rohde & Schwarz, Vincorion, ZFL a Reiser.

Milan Novický

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov