Navrhovaný tvar ľahkého viacúčelového turbovrtuľového lietadla LMS-901 «Bajkal» vyvíjaného spoločnosťou Baikal Engineering (ООО Байкал-инжиниринг), dcérskou spoločnosťou podniku AO Uralský závod civilného letectva, UZGA (АО Уральский завод гражданской авиации, УЗГА), zdroj:aviation21.ru
Aktuality, Letectvo,

V Rusku prebieha výroba prvého prototypu ľahkého lietadla LMS-901



Rusko, 4. máj 2021 (AM) – Na sociálnych sieťach boli zverejnené fotografie z výroby prvého skúšobného prototypu ľahkého viacúčelového lietadla LMS-901 Bajkal, ktorého stavba prebieha v priestoroch Moskovského leteckého inštitútu (MAI) v Moskve.

 

Pripomeňme, že v roku 2019 získala spoločnosť Baikal Engineering – dcérska spoločnosť AO Uralského závodu civilného letectva (UZGA, Jekaterinburg), v nadväznosti na výsledky súťaže, kontrakt od ruského Ministerstva priemyslu a obchodu na vývoj ľahkého jednomotorového turbovrtuľového viacúčelového lietadla s možnosťou prepravy deviatich cestujúcich LMS-901 (kód Bajkal).

Rozpracovaný drak prvého skúšobného prototypu ľahkého viacúčelového lietadla LMS-901 Bajkal v priestoroch MAI v Moskve, apríl 2021. Na zábere pred budúcim lietadlom stojí v skupinke (najbližšie k draku lietadla) aj rektor Moskovského leteckého inštitútu, akademik Ruskej akadémie vied Michail Pogosjan, zdroj: Arťom Drabkin / bmpd.livejournal.com

 

 

Na základe podmienok uvedených v zmluve, bola vyvíjajúca spoločnosť povinná odovzdať do konca roku 2020 prvý skúšobný prototyp lietadla LMS-901 Bajkal na statické skúšky, ktoré sa mali uskutočniť v Moskovskom leteckom inštitúte, pričom do konca roka 2021 sa majú začať letové skúšky prvého prototypu. V súčasnosti aktívne prebieha stavba prvého prototypu v priestoroch MAI, takže je zjavné, že pôvodné termíny neboli dodržané. V tejto súvislosti boli poskytnuté informácie, že v ďalšom priebehu výroby plánuje spoločnosť UZGA aktuálne zostavovaný prototyp dovybaviť do podoby letového prototypu pre uskutočnenie letových skúšok a taktiež vyrobiť ešte dva kusy prototypov (jeden pre letové skúšky a jeden pre statické).

 

Rozpracovaný drak prvého skúšobného prototypu ľahkého viacúčelového lietadla LMS-901 Bajkal v priestoroch MAI v Moskve, apríl 2021, zdroj: Lapšin / aviaforum.ru / bmpd.livejournal.com

 

 

Skúšobné prototypy lietadla LMS-901 by mali byť osadené turbovrtuľovým motorom General Electric H80-200 (modernizovaná verzia českého motora Walter M601). Sériové prototypy by už mali byť vybavené ruskou turbovrtuľovou pohonnou jednotkou VK-800S.

 

Poloha kabíny lietadla LMS-901 Bajkal počas státia na letisku, zdroj: aviation21.ru

 

 

 

Poloha kabíny lietadla LMS-901 Bajkal počas letu, zdroj: aviation21.ru

 

 

Do vývojových prác na novom lietadle je zapojený aj Centrálny inštitút výroby leteckých motorov P. I. Baranova (Центральный институт авиационного моторостроения имени П.И. Баранова (ЦИАМ), konkrétne sa zaoberal vhodnosťou použitia vyššie uvedenej pohonnej jednotky VK-800S na lietadle LMS-901 Bajkal.

 

Podľa vyjadrenia odborníkov z CIAM sa motor VK-800S môže stať základom v ďalšom vývoji projektu nového lietadla a jeho pohonu: „Na základe nášho rozhodnutia, s ohľadom na výsledky našich testov, bude na lietadle LMS-901 inštalovaná pohonná jednotka VK-800S v spojení s vrtuľou typu AV-410″, – povedal vedúci oddelenia Leteckých motorov Alexander Lukovnikov.

 

„CIAM ako hlavná organizácia v oblasti výroby leteckých motorov už tradične schvaľuje podmienky technického zadania pre pohonné jednotky, poskytuje stanovisko k ich návrhom a technickej dokumentácii, čo umožňuje výrobcovi začatie výroby prototypu. Inštitút taktiež vydáva stanovisko k prvému (skúšobnému) letu, podieľa sa na dizajne vyvíjaného motora a zúčastňuje sa samotnej certifikácie pohonnej jednotky”, – uvádza sa ďalej v tlačovej správe CIAM.

Ľahké viacúčelové turbovrtuľové lietadlo LMS-901 Bajkal vo vizualizácii spoločnosti Baikal Engineering, zdroj: aviation21.ru

 

Ľahké viacúčelové lietadlo Bajkal sa bude vyrábať ako náhrada legendárneho dvojplošníka An-2, u nás známeho aj pod menom „Andula”. Nové lietadlo bude určené pre lokálne prepravné letecké spoločnosti na prepravu 9 cestujúcich. Začiatok letových skúšok prototypu, ako už bolo uvedené v úvode, je plánovaný na koniec roka 2021.

 

V súlade s technickým zadaním by cena sériového prototypu nemala prevýšiť 120 miliónov rubľov v cenách pre rok 2020, pričom náklady na letovú hodinu, bez započítania leasingu, by mali byť okolo 40-tisíc rubľov (teda približne 450 eur, pozn. aut.).

Fero Kysucký

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov