Ilustračný obrázok – Viacúčelové stíhacie lietadlo generácie 4+ Micubiši F-2 Japonských vzdušných síl sebaobrany, zdroj: wikimedia commons
Aktuality, Letectvo,

Japonská stíhačka Micubiši F-2 stratila kryt kabíny pilota počas misie zachytenia ruskej stíhačky

Viacúčelové stíhacie lietadlo generácie 4+ Micubiši F-2 Japonských vzdušných síl sebaobrany (JASDF) stratilo 10. októbra tohto roku, počas vykonávania („rutinnej“) operácie zachytenia stíhačky neznámej krajiny, kryt kabíny pilota.


 

Stíhačka, na ktorej došlo k tejto nešťastnej udalosti, patrí k 6. taktickej stíhacej letke 8. leteckého krídla, dislokovanej na vojenskom letisku Cuiki (Tsuiki AF), ležiacom severovýchodne od ostrova Kjúšú v prefektúre Fukuoka. Dve stíhačky F-2 vzlietli z letiska a vydali sa na misiu zachytiť cudzie stíhacie lietadlo (podľa informácií portálu avia.pro a taktiež podľa japonskej tlače malo ísť o ruské stíhacie lietadlo, vo vyhlásení japonského Ministerstva obrany sa však hovorí len o „cudzom“ lietadle), ktoré mohlo potenciálne preniknúť do japonského vzdušného priestoru.

 

Ilustračný obrázok – Viacúčelové stíhacie lietadlo generácie 4+ Micubiši F-2 Japonských vzdušných síl sebaobrany, zdroj: wikimedia commons

 

Približne po piatich minútach po štarte, keď stroje leteli ponad horskú oblasť neďaleko mesta Asakura, stratilo jedno z lietadiel (trupové číslo 533) približne jedenapol metra dlhý, 90 cm široký a 80 cm vysoký kryt kabíny pilota, vyrobený z hliníkovej zliatiny, vrátane akrylového skla, s hmotnosťou cca 90 kg a tiež núdzový rebrík, vážiaci okolo 480 gramov.

 

V dôsledku uvedeného incidentu pilot stíhačky obrátil stroj a núdzovo s ním bezpečne pristál späť na letisku Cuiki asi pätnásť minút po udalosti. Pilot stíhačky neutrpel žiadne zranenia, medzitým vzlietlo z letiska náhradné stíhacie lietadlo, aby pomohlo s operáciou zachytenia cudzieho lietadla.

 

Japonské Ministerstvo obrany, po tom ako bol vyslaný na miesto udalosti pohotovostný tím s úlohou nájsť spadnuté časti z lietadla, vydalo oficiálne vyhlásenie, ktoré tlmočila tlačová agentúra Jiji Press a tiež agentúra Kjódó – podľa neho počas incidentu nedošlo k žiadnym materiálnym škodám na zemi, ani zraneniam osôb.

 

Počas prehliadky poškodeného lietadla bola na zvislej chvostovej ploche nájdená poškriabaná časť, ktorá bola pravdepodobne spôsobená nárazom letiaceho odpadnutého krytu kabíny pilota. Celá flotila stíhacích lietadiel bude teraz skontrolovaná, aby sa zistili prípadné abnormality s možným súvisom s nehodou.

 

V tejto chvíli zatiaľ nie sú dostupné voľne šíriteľné obrázky s poškodeným lietadlom, preto uvádzame aspoň fotografiu tlačovej služby Jiji Press so spomínanou stíhačkou zapojenou do incidentu, s trupovým číslom 533

 

Micubiši F-2, viacúčelové stíhacie lietadlo, vyvinuté domácim leteckým priemyslom (Mitsubishi Heavy Industries) v spolupráci s americkou spoločnosťou Lockheed Martin na základe viacúčelovej stíhačky F-16 Fighting Falcon/Viper, je prevádzkované Japonskými vzdušnými silami sebaobrany.

 

Krátka história lietadla Micubiši F-2 vo videu:

 

Podľa predbežných plánov budú však lietadlá Micubiši F-2 v dohľadnej budúcnosti nahradené lietadlom, ktoré vzíde z projektu stealth bojového lietadla 6. generácie F-X, a ktoré by malo byť zaradené do služby okolo roku 2035. Aj toto lietadlo je vyvíjané, na základe poverenia japonským Ministerstvom obrany, spoločnosťou Mitsubishi Heavy Industries a technologickú podporu pri jeho vývoji opäť poskytuje americká spoločnosť Lockheed Martin.

Fero Kysucký

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov