S-70
Aktuality, Letectvo,

Plochá tryska poskytne bezpilotnému bombardéru Ochotnik podstatnú výhodu

Rusko urobilo zásadný technologický prelom – ako tretie na svete vyvinulo plochú trysku pre bojové lietadlo. A nielen lietadlo, ale aj najnovší bezpilotnik S-70 Ochotnik, ktorý by sa podľa odborníkov mal stať „serióznou zbraňou s vynikajúcimi vlastnosťami“. Aký význam má plochá tryska pre bojové vlastnosti leteckého dopravného prostriedku a prečo je dôležitá práve pre Ochotnik?


 

 

Ruský vojensko-priemyselný komplex už tradične koncom roka predvádza, za čo by mali zamestnanci týchto fabrík dostávať ročné odmeny a samotné továrne by mali dostať ďalšie rozpočtové prostriedky. Jedným z najvýraznejších príkladov toho bola demonštrácia novej modifikácie ruského prúdového UAV “Ochotnik” S-70, alebo skôr jeho kľúčovej vlastnosti – plochej trysky. Demonštrácia sa konala v Čkalovom novosibirskom leteckom závode. O dôležitosti podujatia svedčila aj prítomnosť námestníka ministra obrany Alexeja Krivoručka, hlavného veliteľa vzdušných síl Sergeja Surovikina a šéfa UAC Jurija Slyusara.

 

 

“Dnes je to skvelé podujatie. Prvé lietadlo bolo prakticky zostavené v sériovej podobe, – vysvetlil počas slávnostného ceremoniálu Alexej Krivoručko. Zavedenie lietadiel je už vážna etapa. V blízkej budúcnosti – doslova o niekoľko mesiacov – sa uskutoční prvý let.

 

 

Podľa Krivoručka „zavedenie UAV znamená dokončenie montáže produktu ako celku, jeho vybavenie všetkým potrebným palubným vybavením v súlade s požiadavkami na lietadlá a prechod na komplexné pozemné testy. Zaujímavé je, že na oficiálnych fotografiách a videách, ktoré distribuuje Rostec aj ruské ministerstvo obrany, je samotný UAV zobrazený iba spredu. Tvar samotnej plochej trysky nebol znázornený. Ukázalo sa, že ho bolo možné vidieť – a to len čiastočne – s pomocou operátorov televízie Zvezda, ktorí umiestnili svoju kameru do hangáru na boku lietadla.

 

 

Výhody plochej trysky si všimli inžinieri už v 80. rokoch minulého storočia. Najdôležitejším z nich je rozptyl infračerveného žiarenia, ktorý už na veľkú vzdialenosť odovzdáva prácu leteckého motora systémom protivzdušnej obrany nepriateľa. Plochá tryska môže výrazne znížiť rádiový podpis leteckého dopravného prostriedku a pravdepodobnosť jeho zasiahnutia raketami s tepelnými navádzacími hlavami. Štrukturálne vyzerá plochá dýza ako dve horizontálne dosky umiestnené za turbínou prúdového leteckého motora.

 

 

Vývojárom trysiek (a motora) je Ufimská motorová výrobná asociácia. Nie je to tak dávno, čo Sergej Kuzmin, zástupca generálneho konštruktéra, vysvetlil, že plochá tryska rozptyľuje prúd prúdu a jej konštrukčným prvkom je, že jej vnútorné časti pokrývajú horúce časti motora. Až donedávna mali technológie na vytvorenie plochej dýzy iba dve krajiny na svete. Priekopníkmi vo vývoji a implementácii plochej trysky boli Američania – ešte v 80. rokoch 20. storočia prvýkrát vzlietla experimentálna F-15. Zo sériových strojov s plochou tryskou sú v súčasnosti v radoch amerického letectva stíhačka F-22, stealth bombardér B-2 Spirit a prieskumný UAV RQ-170 Sentinel. Okrem toho sa Čína aktívne podieľa na relevantnom vývoji, ktorý tiež len pred niekoľkými mesiacmi ukázal dron s plochou tryskou, ktorý už prijalo letectvo PLA.

 

 

Práca na vytvorení motora s plochými dýzami bola úspešne vykonaná aj na konci ZSSR. Navyše boli takmer dokončené, ale kolaps štátu neumožnil pokračovať v týchto štúdiách. Vytvorenie takejto trysky je však mimoriadne náročný technický problém. Dôležité sú aj špeciálne materiály, geometria a spoľahlivosť. Navonok jednoduchý vzhľad plochej trysky by nemal klamať – matematicky a experimentálne bol vypočítaný mnohokrát. Odborníci pochybujú aj o tom, že plochá tryska je vo všeobecnosti potrebná, aspoň pre stíhačku. Aj preto sa ruský vojensko-priemyselný komplex touto témou už niekoľko desaťročí nezaoberá.

 

 

Ale S-70 “Okhotnik” je špeciálny prípad a tu sa dostávame k tomu, prečo sa plochá tryska prvýkrát objavila v Rusku na tomto konkrétnom lietadle.

 

 

Ako bolo opakovane hlásené, S-70 bude operovať v spojení s najnovšou ruskou stíhačkou Su-57. Najmä s odvolaním sa na zdroj z vojensko-priemyselného komplexu bolo povedané, že „bude vytvorená dvojitá veliteľská verzia Su-57 na ovládanie najnovších bezpilotných lietadiel Ochotnik. Predpokladá sa, že stíhačka, ktorá je už vo vývoji, povedie s ňou – či skôr pred ňou – asi štyroch „Lovcov ( Ochotnikov)“.

 

Odborníci tiež vyslovili predpoklady o tom, ako by vyzerala taktika použitia balíka Su-57 – skupiny Ochotnikov. Po prvé, bezpilotné prostriedky sa budú pohybovať smerom k nepriateľovi a každý z nich bude mať s najväčšou pravdepodobnosťou svoju vlastnú špecializáciu – prieskum, úderné vozidlo, komunikácia atď. A predovšetkým bude „Ochotnik“ použitý ako nosič úderu. zbrane, platforma naplnená veľkým počtom rakiet, ako dodatočný vzdušný arzenál.

 

Su-57 pôjde v dostatočnej vzdialenosti – niekoľko desiatok kilometrov – za Ochotnikmi. Po prijatí obrazu a označenia cieľa z radaru dronu  bude pilot môcť vydávať príkazy na použitie vlastných zbraní a rakiet umiestnených v priestoroch UAV.

 

Mimochodom, schéma „letky“, v ktorej je implementovaný „Ochotnik“, je optimálna na umiestnenie veľkého množstva užitočného zaťaženia. Je tak zaistená ako väčšia bezpečnosť žijúceho pilota, tak aj vyššia efektivita použitia zbraní.

 

Tu sa objavuje zmysel inštalácie motora s plochou dýzou na Okhotnik, čo poskytuje stroju ďalší stupeň utajenia. Čím neskôr sa nepriateľovi podarí odhaliť blížiacu sa skupinu dronov, tým viac času bude mať pilot-operátor na Su-57 na rozhodnutia. Tých pár sekúnd v prchavej bitke môže znamenať veľký rozdiel.

 

Vedúci spoločnosti Rostec, Sergej Chemezov, oznámil ďalšiu dôležitú udalosť pre S-70 – špeciálny pozemný kontrolný bod pre tento typ UAV sa už vyvíja. Šéf štátnej korporácie poznamenal, že kontrolný bod a plochá tryska zvýšia schopnosti dronu (cituje TASS). Zdôraznil, že technológie, ktoré sa osvedčili pri vytváraní prototypov S-70, budú použité aj v iných modeloch lietadiel. Inými slovami, je možné, že už čoskoro uvidíme plochú trysku na stíhačke Su-57. Navyše, tzv. motor druhého stupňa je takmer pripravený.

 

„Zavedenie druhého letového modelu bezpilotného lietadla Ochotnik je dôležitou etapou programu,“ povedal Maxim Sysoev, zástupca riaditeľa Centra pre analýzu stratégií a technológií. Ako je zrejmé zo zobrazených snímok, bola implementovaná funkčnosť predtým oznámenej plochej trysky, čo nám umožňuje hovoriť o úspešnom pokroku programu. Predtým sa tento typ trysky nepoužíval v sériových výrobkoch ruského a sovietskeho leteckého priemyslu. Spolu s vývojom Su-57 sľubuje Ochotnik, že sa stane serióznou zbraňou s vynikajúcimi vlastnosťami. Tešíme sa na prvý let nového prototypu v prvej polovici budúceho roka.”

 

Očakáva sa, že prvé sériové S-70 vstúpia do armády v roku 2024. V tomto čase by už malo byť množstvo Su-57 dostatočné aspoň na vypracovanie taktiky použitia zväzku s Ochotnikom.

Maroš Šolc

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov