Ilustračné foto
Aktuality, Bezpečnosť,

Vyjadrenie LIGY LIBE k stanovisku európskej generálnej advokátky k českej žalobe na protizbranovou smernicu EÚ komisie

Zo starostí úradníkov o naše bezpečie začíname mať vážny pocit nebezpečenstva. Generálna advokátka dnes navrhla Súdnemu dvoru EÚ, aby žalobu ČR o neplatnosť “odzbrojovacej smernice” zamietol v plnom rozsahu s argumentom, že “Únijný právny predpis má za cieľ zaistenie voľného pohybu palných zbraní , pričom súčasne náležite zohľadňuje zvýšené obavy o verejnú bezpečnosť súvisiace s obchodovaním tohto tovaru. “


Generálna advokátka asi musela mať obe oči zatvorené, keď písala svoje odôvodnenie, a keď nevidela jasné porušenie niektorých princípov práva EÚ.

Smernica u nás dopadne na stovky tisíc zbraní registrovaných na ZP aj voľne predajných zbraní, ktoré sa doteraz neregistrovali (znehodnotené zbrane, historické repliky, “plynovky” …). Preto sú držitelia zbraní a poľovníci zo stanoviska advokátky rozladení, pričom zároveň vieme, že stanovisko advokátky nie je pre súd záväzné. Vo väčšine prípadov súd so stanoviskom na konečnom rozhodnutí súznie. Predpokladá sa, že veľký 15-členný senát súdu v Luxemburgu rozhodne definitívne niekedy na jeseň. Predtým súd rozhodoval cca z 90% v súlade so stanoviskom generálneho advokáta, teraz v posledných rokoch je to údajne len asi z 60%, takže ešte stále veríme, že súd sa rozhodne aspoň niektoré zo 4 výhrad uznať.

Stále sú otvorené všetky 3 možnosti, pre ktoré sa veľká komora súdu môže rozhodnúť:

a) zrušenie celej smernice
b) zrušenie ich najproblematickejších častí
c) zamietnutie žaloby, a ponechanie smernice tak, ako ju schválila Európska komisia s europarlamentom a Radou EÚ

Dôvody a hlavné tvrdenia ČR týka porušenia 4 zásad EÚ:
– porušenie zásady prenesenia právomocí
– porušenie zásady proporcionality
– porušenie zásady právnej istoty
– porušenie zásady zákazu diskriminácie

Nezávislosti a dôveryhodnosti súdneho konania iste neprospieva ani blamáž Európskeho súdu, ktorej sme boli svedkami pred 2 týždňami, keď pôvodný termín rokovania súdu a vynesenie návrhov generálnej advokátky Eleanor SHARPSTON 28. 3. 2019 (deň pred brexitem) bol na poslednú chvíľu v tichosti zrušené, a posunuté na 11. 4. 2019 (opäť “náhodou” deň pred brexitem). Vari sa má nezávislý súd politicky riadiť dátumom brexitu len kvôli tomu, že advokátka je Britka a “potrebovala stihnúť” dátum brexitu?

Pred 3 týždňami sme Vás priamo z miesta v Luxemburgu informovali o “súboji Dávida s Goliášom”, keď po prvýkrát v histórii išla Česká republika do priameho súdneho stretu s Európskou úniou, kedy prebehla veľmi ostrá štvorhodinová právnická bitka, a už dnes vidíme, kam to smeruje .

Jedným z najzásadnejších pochybení EÚ v priebehu legislatívneho procesu je, že Európska komisia doteraz nespracovala tzv. Analýzu vplyvu smernice. Hoci prehľad dopadov mnohí europoslanci aj národné štáty opakovane požadovali, EK robí “mŕtveho chrobáka”. Nemôže sa teda vôbec vedieť, či je smernica primeraná a efektívna vzhľadom na ciele zákonodarcu.

Považujeme teda za relevantnú analýzu Ministerstva vnútra ČR, ktorá hovorí o dopadoch na desiatky až státisíce zbraní v závislosti od kategórie:

Vplyvy na držiteľa zbraní budú nasledujúce:

Skráti sa doba platnosti zbrojného preukazu z 10 na 5 rokov
NOVO budú zakázané:
–   niektoré poloautomatické zbrane
–   poloautomatické zbrane upravené z pôvodne automatických (typicky v ČR veľmi populárne poloautomatické verzie Sa vz. 58)
–    poloautomatické zbrane umožňujúce bez nového nabitia vystrelenie
–    viac ako 21 rán (nábojov) v prípade krátkych zbraní
–     viac ako 11 rán (nábojov) v prípade dlhých zbraní
–     poloautomatické zbrane so sklopnou alebo teleskopickou pažbou (operou), ak sú kratšie ako 60 cm
–     zásobníky s kapacitou nad 20 nábojov, resp. 10 nábojov (ich “nelegálnemu” držiteľovi má byť povinne odňatý zbrojný preukaz).

NOVO SA BUDÚ MUSIEŤ REGISTROVAŤ:
–    poplašné a signálne zbrane
–    znehodnotené zbrane
–    reprodukcie historických zbraní, pokiaľ ide o jedno- ohlasovacej povinnosti a evidenčnej tzv. predovky.

EK bude chcieť smernicu priebežne revidovať a dopĺňať, a nie je najmenších pochýb o tom, že časom sa objavia snaha zakázať všetky samonabíjacie zbrane a ešte viac regulovať legálne držiteľa zbraní miesto ozajstného boja proti terorizmu.

Už pri prvom vypočutí 5. 3. 2019 sme na tomto najvyššom Európskom súde čakali faktické argumenty a citácie právnych noriem, nie úroveň neodbornej debaty opierajúci sa o bulvárne titulky niektorých českých médií, ktorú tu predviedli tri právničky najatej Európskou komisiou, europarlamentu a Radou EÚ, aby bojovali proti svojej krajine.  


Smernica je úradnícky paškvil spáchavý horúcou ihlou behom piatich dní po útokoch v Paríži
Niet divu, že Francúzsko je vedľajším účastníkom konania, a pribehla k obhajobe smernice na pomoc. Nie je od veci pripomenúť, že práve na nátlak Francúzska Európska komisia spichla horúcou ihlou a predložila tento úradnícky paškvil len 5 dní po útoku v Paríži v novembri 2015, hoci ide o technicky a právne veľmi zložitú právnu normu. Indikátorom ukazujúcim mimoriadne nekvalitnú prácu úradníkov Európskej komisie bol okrem iného nevídane vysoký počet viac ako 1000 pozmeňovacích návrhov, ktoré táto smernica vygenerovala počas následného prerokúvaní v Europarlamentu.

Údajná “smernica proti terorizmu” v skutočnosti teroristom nahráva k ich útokom
Smernica sa falošne tvári, ako že je smernicou proti terorizmu, Európska komisia si “odškrtla vyriešenie problému”, ale v skutočnosti sa smernici teroristi môžu len smiať, pretože obmedzuje a odzbrojuje potenciálne obete terorizmu, a teroristom naopak uľahčí ich útoky, pretože si môžu byti istí, že proti nim nikto legálne ozbrojený na mieste nezasiahne.
Dôveryhodnosti tejto údajne protiteroristickej smernice neprispieva ani to, že bola “vštepená” nesystémovo do kategórie smerníc k “odstráneniu prekážok vnútorného trhu”. V súdnom spise je táto kauza dokonca zaradená pod oblasť “priemyselná politika”. Nesúlad a účelovosť smernice je teda zjavná.
Ako môže smernica byť zároveň deklarovaná Európskou komisiou ako účinné “opatrenia proti terorizmu”, keď sa jedná o priemyselnú politiku na odstránenie prekážok vnútorného trhu? Ostatne, toto je aj jedným zo žalobných dôvodov, že obsah smernice smeruje k inému cieľu.

Francúzsko: keď nám zdochla koza, tak susedovi nech zdochne tiež …
Je absurdné, keď Francúzsko, ktorá sa preslávilo množstvom teroristických útokov a “no go zón”, ktoré prakticky uzákonilo permanentný výnimočný stav s výnimočnými právomocami štátu voči občanom, ktoré sa cez všetky zákazy legálnych zbraní potáca až piatej desiatke krajín v bezpečnosti za Sierra Leone a Ghanou , chce na silu vnucovať legislatívu nám v Českej republike, kde sme dlhodobo na špici rebríčka siedmich najbezpečnejších a najmierumilovnejších krajín na svete, a kde máme zbrojný zákon kvalitný a vyvážený. Zrejme podľa hesla: “keď mne zdochla koza, tak susedovi nech zdochne tiež”.

A čo český Parlament? Čaká na rozhodnutie súdu
Náš Parlament celkom správne smernicu o zbraniach zatiaľ neimplementoval (ostatne veľa štátov EÚ tiež ešte “nemá implementované”), pretože poslanci usúdili, že by to v našom vyladenom zbrojnom zákone pôsobilo ako “destabilizujúce provizórium”. Navyše, tých pár skutočne užitočných veci, ktoré smernica zavádza (ako je napríklad centrálny register zbraní), my už dávno roky v našom zákone o zbraniach máme “implementované”. Proste lepšie je pol roka počkať, než bude vo veci žaloby rozhodnuté, alebo ako budú pripravené kvalitne prepracované nové zbraňové zákony.
Ak by Súdny dvor EÚ potvrdil technicky aj právne paškvilnú “odzbrojovaciu smernicu”, ktorá vôbec nerieši terorizmus, naším “vzorom” sa tak stane Francúzsko / Paríž a Veľká Británia / Londýn, kde už síce obyčajný človek dávno nesmie mať legálne obrannú zbraň, ale zločinci nelegálne zbrane rovnako majú, a v rebríčku bezpečnosti sa tieto krajiny potácajú v až šiestej desiatke krajín za Sierra Leone a Ghanou.
Pre tento prípad potvrdenia smernice Ministerstvo vnútra už chystá nové štyri zbrojné zákony, ktoré by “vyhoveli” smernici, a zároveň pokiaľ možno šetrili práva legálnych držiteľov zbraní.
LIGA LIBA paralelne smernicu “občiansky žaluje” tiež u európskeho ombudsmana

 

Dr. Bohumil Straka

člen výboru petic proti odzbrojení reprezentujících 200 000 petentů

vicepresident

LIGA LIBE, z.s.

 

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov