Vrtuľníky Ruska chcú modernizovať juhokórejské Kamovy Ka-32
Zdroje: https://aviation21.ru/ , https://www.flightglobal.com/ , fotografie: wiki commons
Štátna korporácia Rostech ponúkla v predchádzajúcich dňoch partnerom z Južnej Kórey obnovenie parku viacúčelových vrtuľníkov Kamov Ka-32. Program modernizácie tejto rodiny vrtuľníkov bol predstavený na Medzinárodnej výstave letecko-kozmických a obranných technológií (ADEX) v expozícií stánku oficiálneho predajcu holdingu Vrtuľníky Ruska, ktorým je spoločnosť RH Focus Corp. Správu o tom priniesla tlačová služba Štátnej korporácie Rostech. Ruská holdingová spoločnosť ponúka modernizáciu avioniky, motorov a hasiaceho systému v strojoch, ktoré sú prevádzke v Južnej Kórei od 90. rokov 20. storočia.
Program modernizácie Ka-32 zahŕňa inštaláciu novej „sklenenej“ kabíny, silnejších motorov VK-2500PS-02 (nahrádzajú pôvodné TV3-117 od výrobcu Motor Sič, Ukrajina) a tiež nový hasiaci systém – všetky spomenuté systémy boli predstavené na Medzinárodnej výstave letecko-kozmických a obranných technológií (Seoul ADEX), ktorá prebiehala v predchádzajúcich dňoch, od 15. do 20. októbra 2019. Modernizovaná verzia vrtuľníka bude mať následne označenie Ka-32A11M.
Južná Kórea – americký spojenec na ďalekom východe má v dnešných dňoch prevádzkovaných 54 ks vrtuľníkov Ka-32, čo je najviac spomedzi užívateľov uvedeného typu. Nasleduje Rusko s 37 kusmi a za nimi Čína, s 26 kusmi. Spomínané juhokórejské stroje vykonávajú celý okruh úloh pre viacero štátnych úradov. Využívané sú napríklad pri hasení požiarov, pri pátraco-záchranných operáciách či na hliadkovanie na mori. Okrem toho sú využívané aj pre komerčné služby, konkrétne ako „lietajúce žeriavy“ pri stavebno-montážnych prácach.
Ponúkané modernizačné technické riešenia v avionike vrtuľníka Ka-21A11M boli už testované na civilných viacúčelových vrtuľníkoch Ansat, Mi-38 a tiež Ka-62. Nová vodná nádrž SP-32 domácej (ruskej) výroby, od zahraničných ekvivalentov sa odlišujúca výhodnejšou cenou, je schopná pojať až 4000 litrov vody, má digitálne ovládanie a vylepšenú ergonómiu pri naberaní aj vypúšťaní vody. Okrem toho je možné ju používať aj pri mínusových teplotách okolitého vzduchu.
Vrtuľníky Ruska prostredníctvom svojho oficiálneho predajcu, juhokórejskej spoločnosti RH Focus Corp. predstavili a ponúkali na spomínanej výstave (ADEX 2019) v spoločnej expozícii Vrtuľníkov Ruska a Vrtuľníkovej servisnej spoločnosti (VSK) taktiež ďalšie vrtuľníky ruskej proveniencie a to stredný viacúčelový vrtuľník Mil Mi-171A2 a tiež ľahké viacúčelové vrtuľníky Kamov Ka-226T a Ansat.
Civilná verzia vrtuľníka Ka-32, charakteristická dvojicou koaxiálne protichodne rotujúcich listov rotorov, vhodná pre prevádzku za každého počasia, bola vyvinutá konštrukčnou kanceláriou N.I. Kamova. Sériová výroba vrtuľníkov Ka-32 prebieha v leteckom výrobnom závode v Kumertau. Do dnešného dňa bolo vyrobených približne 240 strojov, ktoré sú prevádzkované vo viac ako 30 krajinách sveta. Koaxiálny dizajn vrtuľníka ponúka množstvo výhod, medzi nimi vyniká lepšia ovládateľnosť a manévrovateľnosť vrtuľníka, oceňovaná obzvlášť pri hasení požiarov. Počet možností vybavenia sériového vrtuľníka Ka-32A11BC podľa účelu presahuje viac ako 100 volieb.