Bell V-280 letí so systémom, ktorý môže vidieť aj cez lietadlo
Experimentálny model V-280 Valor rotorového lietadla spoločnosti Bell, ktorý bol postavený na demonštráciu technológie americkej armády, po prvý raz letel s integrovaným systémom, ktorý poskytuje pilotom a posádkam lietadla 360-stupňový pohľad cez plášť lietadla.
PDAS (Pilotage Distributed Aperture System)“je prvý plne integrovaný taktický distribuovaný apertúrny systém v histórii vertikálneho lietania,” povedala na summite viceprezidentka stratégie a rozvoja podnikania spoločnosti Lockheed Martin, Rita Flahertyová.
Spoločnosť má dlhoročnú históriu, pokiaľ ide o multifunkčné senzorové systémy, ktorá zahŕňa aj vývoj a realizáciu prvého elektro – optického zameriavacieho systému pre lietadlá s rotačnými krídlami. Tento systém je kombináciou zameriavacieho senzora, elektro – optického denného senzora a riadenia , ktoré sú prepojené s radarom riadenia paľby.
Lockheed sa spojil so spoločnosťou Bell v roku 2013, aby integroval systém do modelu V-280 pred akvizíciou spoločnosti Sikorsky spoločnosťou Lockheed v roku 2015, ktorá spolupracuje s Boeingom na konkurenčnom technologickom stroji SB-1 Defiant.
Prvý let V-280 bol v decembri 2017. Toto úsilie bolo doteraz plne financované spoločnosťou Lockheed a trvalo päť rokov od prevzatia koncepcie k vývoju až po integráciu do leteckých ukážok.
Riešenie sa skladá zo šiestich samostatných senzorových systémov integrovaných do lietadla V-280. Dva senzory sú umiestnené vpredu, dva vzadu, jeden na vrchu a jeden na dne lietadla. Senzory vážia menej ako 10 libier.
Obrazové informácie z vonkajšej strany lietadla sú zhromažďované a spracované na obrazovku alebo displej. Systém je navrhnutý tak, aby sa vojak v zadnej časti lietadla používajúci tablet mohol pozerať na úplne iné miesto alebo smer ako napríklad pilot. Systém tiež archivuje snímky v databáze, aby mohol vytvárať akčnú inteligenciu týkajúcu sa dráhy letu.
Spoločnosť tiež vníma PDAS ako nástroj plánovania misií, ktorý prijíma realistické informácie v reálnom čase, Napríklad tím v zadnej časti vrtuľníka by mohol vedieť o zmenách na poslednú chvíľu alebo mať okamžite prehľad o polohe k cieľu, alebo k pristávacej zóne.
PDAS nie je určený len pre model V-280, je platformou kompatibilnou s ďalšími modelmi , armáda plánuje predviesť PDAS v helikoptére Black Hawk modelu UH-60 Mik. Lockheed vykonal predchádzajúce testovanie systému PDAS na Black Hawk v laboratóriu nočného videnia americkej armády.