Kórejčania obhájili projekt vlastného stíhacieho lietadla
Juhokórejská spoločnosť KAI obhajovala pred vojenskými a civilnými expertami svoj projekt perspektívneho stíhacieho lietadla KF-X a v najbližšom období plánuje začať s výrobou prvého letového prototypu lietadla. Ako sa píše na stránke Flightglobal, uvedenie perspektívneho viacúčelového stíhacieho lietadla je naplánované na prvú polovicu roku 2021, prvý let potom v prvej polovici roku 2022.
V čele projektu stoja Agentúra pre obranný vývoj (The Agency for Defense Development – ADD) so 60% podielom na financovaní, spoločnosť KAI s 20% podielom a od roku 2016 sa do projektu zapojila aj Indonézia, rovnako s 20% podielom.
Kórejskou armádou je toto lietadlo zaraďované do generácie „4.5“. Armádni predstavitelia ďalej hovoria, že na základe deklarovaných bojových schopností bude kórejské lietadlo prevyšovať francúzske viacúčelové stíhacie lietadlo Dasault Rafale ako aj európske stíhacie lietadlo Typhoon, avšak bude slabšie v porovnaní s americkými stealth lietadlami 5. generácie: Lockheed Martin F-22A Raptor a Lockheed Martin F-35 Lightning II.
Ukončenie vývoja dvojmotorového stíhacieho lietadla je naplánované na rok 2026, potom by už mali Kórejské vzdušné sily začať s nákupom. Letectvo plánuje do roku 2032 nákup celkovo 120 ks nových lietadiel. Tie by mali nahradiť zastaralé typy v stave Kórejských vzdušných síl, konkrétne McDonnell Douglas F-4 Phantom II a Northrop F-5 Freedom Fighter, resp. Tiger II.
Obhajoba projektu KF-X prebiehala v dňoch 24-26 septembra tohto roku. Vývojari prezentovali, že nimi vyvíjané lietadlo spĺňa v plnej miere všetky požiadavky a vlastnosti požadované Ministerstvom obrany Kórejskej republiky. Krátko predtým kórejská spoločnosť Hanhwa obhajovala svoj projekt radaru s aktívnym skenovaním typu AESA, určeného práve pre lietadlo KF-X. Spoločnosť Hanhwa spolupracuje na vývoji uvedeného radaru s izraelskou spoločnosťou Elta Systems.
Podľa už skôr zverejnených informácií je známe, že KF-X sa bude dodávať tak v jednomiestnej ako aj dvojmiestnej verzii. Dĺžka lietadla bude 16,9 m, rozpätie krídiel 11,2 m a výška 4,7 m. Maximálna vzletová hmotnosť stíhacieho lietadla má byť 25,4 t. Maximálna rýchlosť potom podľa predpokladov 1,97 Machu.
Lietadlo by malo disponovať celkovo desiatimi bodmi pre podvesenie výzbroje – s možnosťou podvesenia navádzaných rakiet, „hlúpych“ aj presne navádzaných bômb a rôznych kontajnerov.
Na konci minulého roku sa v Južnej Kórei začal vývoj riadenej rakety dlhého doletu, ktorá má byť súčasťou výzbroje KF-X. Perspektívne sa tiež plánuje použitie niektorých technológií okrídlenej nemeckej rakety Taurus KEPD 350.
Pohon KF-X budú zabezpečovať dva motory F414 od spoločnosti General Electrics, podobné poháňajú lietadlá Boeing F/A-18E/F Super Hornet a tiež aktuálne ešte stále vyvíjaný švédsky Saab Gripen E.
https://yandex.ru, www.flightglobal.com/