Model viacúčelového transportného dronu s dlhým doletom a schopnosťou dosahovať vysokú podzvukovú rýchlosť (high-subsonic) s označením FL-2
Aktuality, Letectvo,

Čínsky transportný stealth dron FL-2 v tvare lietajúceho krídla

 


Na nedávnej výstave vojensko-civilného vybavenia a technológii (konanej periodicky, so zameraním na obranný priemysel), ktorá sa uskutočnila v meste Si-an (Xi’an) v čínskej provincii Šen-si (Shaanxi) v severozápadnej Číne, bol v tomto roku po prvýkrát predstavený nový typ transportného bezpilotného lietadla v tvare lietajúceho krídla, s označením FL-2. Tento hybridný bezpilotný prostriedok, vyvinutý čínskou spoločnosťou Zhongtian (Čung-tchien) Guide Control Technology Co., Ltd., v sebe spája tvar tak konvenčného lietadla ako aj dizajnu lietajúceho krídla. Podľa vyjadrenia jedného z expertov na výstave, tento kompromisný tvar bezpilotného prostriedku by mohol reprezentovať trend, akým sa budú uberať budúce veľké transportné lietadlá. V prospech tvaru lietajúceho krídla hovorí tiež to, že vývojari úspešne zvládli ovládanie letu, čo je jeden z najvážnejších problémov pri dizajne lietajúceho krídla.

Budúci transportný stealth dron FL-2 pripomína svojím vzhľadom americký bezpilotný prostriedok Northrop Grumman X-47B. Má prúdnicový tvar s hladkým prechodom a široký trup. Čínsky bezpilotný prostriedok má však navyše dvojicu konvenčných zvislých plôch tvaru V a jeho trup sa javí objemnejší v porovnaní s inými typickými lietadlami tvaru lietajúceho krídla, akým je napríklad americký viacúčelový strategický bombardér Northrop Grumman B-2 Spirit.

FL-2 dron – detailný pohľad na zadnú časť

Zadnú časť trupu tvorí dvojica šípovitých krídiel „netopierieho“ typu. Celý profil zadnej hrany má tvar „W“ a je identický s tvarom amerického drona X-47B.  Rozdiel je v tom, že čínsky dron FL-2 má na šípovitých krídlach štyri balančné krídelká (angl. aileron) a tiež dve pohyblivé smerové kormidlá na zadnej hrane trupu. Okrem toho, dron FL-2 používa dizajn chvostovej časti tvaru „V“ z konvenčného lietadla.

Pre pohon dronu FL-2 slúžia dva prúdové motory. Maximálna vzletová hmotnosť je 22 ton, dostup 15 000 metrov, cestovná rýchlosť medzi 600 až 780 km/h, pričom maximálna dosahovaná rýchlosť má byť 900 km/h. Dolet dronu má byť až 7000 km a celková výdrž vo vzduchu 10 hodín.

Podľa portálu Global Times je FL-2 viacúčelové transportné podzvukové bezpilotné lietadlo s dlhým doletom, ktoré má zabudované viacero kabín pre prevoz nákladu rôzneho určenia, s možnosťou spojenia týchto kabín do jedného veľkého priestoru a prevážať tak jeden väčší objekt. Lietadlo s trupom tvaru krídla a šípovým krídlom dokáže efektívne redukovať odpor vzduchu, čo sa považuje za jeho najväčšiu výhodu.

V súčasnosti sa transportný stealth dron FL-2, ktorého maximálna užitočná nosnosť je približne 6 ton, nachádza vo fáze koncepčného návrhu.

Zdroj: inceptivemind

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov