Stíhacie lietadlo pre vybojovanie vzdušnej prevahy F-14A Vzdušných síl Iránskej islamskej republiky, zdroj: military.wikia.org
Aktuality, História, Letectvo,

Saddámov trik – Ako iracký vodca donútil elitu iránskeho stíhacieho letectva zostať na zemi pomocou chýrov a podozrenia

 


Irak/Irán, 5. októbra 2021 (AM) – Počas iracko-iránskej vojny (známej tiež ako vojna v Perzskom zálive) sa iracká armáda tešila značným výhodám, pokiaľ išlo o vybavenie jej bojového inventára, príjmy z vývozu ropy a politickú podporu tak zo strany Západného bloku ako aj Sovietskeho zväzu a tiež väčšiny arabských krajín. Kým Irán čelil zbrojnému embargu a ťažkostiam so získavaním náhradných dielov pre svoje armádu, predovšetkým pre svoju flotilu v USA vyrobených stíhacích lietadiel, dodávky zbraní a vybavenia do Iraku neustále prichádzali zo Sovietskeho zväzu a z Francúzska, za súčasnej plnej podpory Spojených štátov.

 

Napriek týmto nepriaznivým podmienkam však iránska armáda mala jedno veľké pozitívum a tým bola možnosť jej vojenského letectva disponovať americkými stíhacími lietadlami pre vybojovanie vzdušnej prevahy, Grumman F-14A. Boli to prvé bojové lietadlá 4. generácie na svete, ktoré sa dostali do služby v bojovom letectve mimo územia USA a proti rozsiahlej irackej flotile ľahších a po stránke palubného vybavenia a výzbroje menej výkonných stíhacích lietadiel 2. a 3. generácie poskytli Iránu výraznú výhodu.

 

Prvá letka iránskych pilotov stíhacích lietadiel F-14 Tomcat zo stavu Vzdušných síl Iránskej islamskej republiky, pózujúca pred jedným z „Tomcatov” na leteckej základni Shiraz, zdroj: wikimedia commons

Počas vojny, napriek až paralyzujúcemu nedostatku náhradných dielov a modernej munície v dôsledku amerického zbrojného embarga, niekoľko iránskych prevádzkyschopných stíhačiek Grumman F-14A dokázalo zostreliť vyše 160 irackých bojových lietadiel – ťažiac zo značnej prevahy nad stíhacími lietadlami ako boli francúzske Dassault Mirage F1 alebo sovietske MiG-23 a ešte staršie MiG-21, ktoré tvorili väčšinu irackého letectva. Naopak, Iránčania stratili iba tri stíhačky F-14A vo vzdušnom boji, čo odzrkadľuje extrémny rozdiel medzi výkonmi iránskych a irackých lietadiel.

 

Pokročilé, radarom navádzané rakety dlhého dosahu AIM-54 Phoenix, ktoré tvorili hlavnú výzbroj a „okolo ktorých bolo vlastne stíhacie lietadlo Grumman F-14 so svojím výkonným radarom vyvinuté”, boli so svojím dosahom 190 km považované v danom čase za najvýkonnejšie na svete, zatiaľ čo Iračania sa museli spoliehať na svojich lietadlách na rakety krátkeho dosahu Vympel K-13 (v kóde NATO AA-2 Atoll), buď s pasívnym infračerveným alebo s poloaktívnym radarovým navádzaním a na rakety dlhého dosahu Bisnovat R-40 (v kóde NATO AA-6 Acrid), vyvíjané pôvodne pre vysokovýkonné záchytné stíhacie lietadlá MiG-25, ktoré však, v tomto druhom prípade, oproti AIM-54 Phoenix, mali dosah len nanajvýš 60 km.

 

V dôsledku zdatnosti lietadiel F-14A irackí piloti venovali veľkú pozornosť tomu, aby sa vyhli priamemu boju s iránskymi stíhacími lietadlami. Vzhľadom na to, že Irán trpel viacerými nedostatkami v oblasti protivzdušnej obrany, lietadlá F-14 sa stali kritickým článkom ochrany vzdušného priestoru krajiny a kľúčovým prostriedkom odraďovania Iračanov od leteckých útokov. Iracký prezident Saddám Husajn, vidiac, že nedokáže čeliť iránskym stíhačkám F-14, ani získať v zahraničí porovnateľné lietadlá – sovietske stíhačky Su-27 ešte neboli zaradené do služby ani v krajine pôvodu, vysokovýkonné záchytné stíhačky MiG-31 neboli dostupné na export a Francúzi v danom čase nemali podobne výkonné lietadlá, porovnateľné s tými iránskymi. Preto Saddám Husajn prišiel osobne s plánom, ako neutralizovať výhodu Iránu vo vzduchu.

 

Iracký prezident údajne premenil vo svoju výhodu nedôveru nového iránskeho revolučného vedenia voči armáde zo šachovej éry a predovšetkým voči jej vojenským pilotom, vyškoleným v USA, ako k tomu neskôr povedal: „Iránske stíhacie lietadlá F-14 boli pridelené k obrane ostrova Kharg (ktorý mal pre Irán strategický význam – nachádzali sa tu ropné terminály) ako alternatívna protivzdušná obrana… preto sme ich sledovali, bolo nám totiž jasné, že môžu zničiť naše lietadlá, či už pri lete tam alebo keď sa budú vracať z misie… takže som požiadal istých ľudí, aby oslovili politických vodcov istých krajín v Zálive s prosbou, že vieme o niektorých iránskych pilotoch, ktorí chcú preletieť na druhú stranu na svojich stíhačkách F-14 a teda, že či by im umožnili pristáť na ich území, pretože už medzitým boli prijaté opatrenia pre udelenie azylu týmto pilotom v Iraku.

 

Iránske stíhacie lietadlá pre vybojovanie vzdušnej prevahy, Grumman F-14A Tomcat, zdroj: military watchmagazine.com

Podľa Saddáma v skutočnosti neexistovali žiadni iránski piloti, ktorí by zamýšľali dezertovať do Iraku, avšak túto falošnú správu mala zachytiť iránska spravodajská služba. Ako správne predpokladal, Irán na základe týchto podozrení dočasne uzemnil svoju flotilu lietadiel F-14, a iracké vojenské letectvo dokázalo využiť túto ľsťou získanú výhodu. Vzdušné sily Iránskej islamskej republiky, bez lietadiel F-14A, vyzbrojené len staršími stíhačkami 3. generácie McDonnel Douglas F-4E Phantom II a Northrop F-5E nedokázali čeliť irackej flotile pokročilejších stíhacích lietadiel MiG-25 a MiG-23. Predovšetkým MiG-25, vďaka svojej fenomenálnej rýchlosti a dostupu, bol prakticky imúnny voči akýmkoľvek zbraniam iránskeho letectva, okrem už vyššie spomenutých rakiet AIM-54 Phoenix, ktoré však boli nesené výhradne, v tom čase uzemnenými, stíhačkami Grumman F-14A – len ich výkonný radar bol totiž schopný navedenia týchto smrtonosných rakiet na protivníka.

 Fero Kysucký

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov