Obrnený vlak Jenisej
Aktuality, Pozemná technika,

Prečo Rusko používa pancierové vlaky na Ukrajine

Prvé obrnené vlaky použili na bojisku Briti už v búrskej vojne. V Rusku nezaostávali – pri potláčaní povstania boxerov v Číne sa Rusi zmocnili vlaku a pomocou improvizovaných prostriedkov opevnili vozne. V tej vojne sa takmer zrodil prvý ruský plnohodnotný obrnený vlak s továrenským pancierom. Ochranné súpravy boli vyrobené v Petrohrade a dokonca odoslané do Číny, ale nestihli uspieť do konca vojny.


 

Ale v prvej svetovej vojne začali Rusi vyrábať obrnené vlaky už vo veľkom počte – a už nie iba pri bojisku, ale vzadu v tyle: v továrňach a skladoch. Je pravda, že podmienky pozičnej vojny neumožnili úplné odhalenie tohto nového typu zbrane. Stabilné, ťažko preniknuteľné predné delostrelecké batérie, ktoré už dlho ostreľovali všetky smery – to všetko spôsobilo, že obrnené vlaky neboli tým najrelevantnejším nástrojom.

 

 

Samozrejme, mohli byť použité na prekvapivý delostrelecký nálet a rovnako rýchly ústup. A z času na čas sa to aj podarilo. Ale s množstvom vopred pripraveného nepriateľského delostrelectva bolo príliš riskantné padnúť do pasce. Nepriateľovi k tomu stačilo poškodiť koľaje a odrezať ústup obrneného vlaku. Preto pri použití pancierových vlakov boli velitelia opatrnejší, ako sa rozhodli pre niečo vážne.

 

Občianska vojna bola úplne iná záležitosť. Rusko do nej vošlo z prvej svetovej vojny. Na jednej strane mala krajina množstvo zbraní a vojenskej výroby a tiež ľudí, ktorí s nimi vedeli narábať. Na druhej strane väčšina vojakov, ktorí prechádzali vojnovými zákopmi, bola vyčerpaná pozičnými bojmi a úprimne povedané, nechceli bojovať. V dôsledku toho bola vojna konfrontáciou medzi relatívne malými armádami. V mnohých ohľadoch ju neviedli starí generáli múdri so sivými vlasmi, ale čerství plukovníci – či dokonca praporčíci. Boli oveľa náchylnejší k odvážnym a riskantným akciám.

 

 

Pevný front, aj keď bol zakreslený na mapách, bol v skutočnosti fikciou. Takmer nikdy neexistoval. A to znamenalo, že vždy bolo možné nájsť slabé miesto a udrieť manévrovateľnými silami bez vážnej hrozby, od nepriateľského delostrelectva. Jednoducho preto, že ho bolo málo na podmienený „kilometer frontu“.

 

A všeobecná únava z vojny viedla k tomu, že pre strany bolo ťažké nájsť kvalitné náhrady. Okolo bolo veľa ľudí, no snažili sa ak nie dezertovať, tak pri prvých problémoch utiecť. To platilo pre červených aj bielych. Za týchto podmienok sa pancierový vlak stal silnou zbraňou – v materiálnom aj psychologickom zmysle. Hrozivý pohľad na obrneného hromotĺka, ktorý sa tvrdohlavo plazí po koľajniciach, často vydesil nepriateľské stíhačky.

 

V občianskej vojne sa zrodil veľmi tvrdý prostriedok proti obrneným vlakom – samovražedná lokomotíva. Bol to starý, nie zvlášť potrebný parný rušeň, ktorý bol naložený výbušninami a poslaný na poslednú cestu. Tento spôsob sa používal aj počas Veľkej vlasteneckej vojny. Existuje minimálne jedna správa o pokuse Nemcov použiť lokomotívu kamikadze v donských stepiach v roku 1941. Nepriateľská lokomotíva však vtedy nedorazila do cieľa, pretože ruská odviezla pancierový vlak na vlečky v jednej zo staníc. A „železničné torpédo“ sa prehnalo okolo a s ohlušujúcim rachotom explodovalo niekde v stepiach.

 

Vo Veľkej vlasteneckej vojne pancierové vlaky nezastávali také popredné miesto ako v občianskej vojne. Nie preto, že by sa zhoršili, ale preto, že vojna sa opäť rozprúdila. Tepny frontov sa naplnili čerstvou krvou – v jednotlivých bitkách sa zbiehali milióny ľudí a nie desiatky a stovky tisíc ako v občianskej vojne. Hoci vojna bola manévrovateľná, na rozdiel od prvej svetovej vojny sa počet palebných síl na frontovej línii desaťnásobne zvýšil. Šanca, že pancierový vlak pevne naviazaný na železničnú sieť bude odhalený a zničený, sa mnohonásobne zvýšila.

 

Aj keď výhody pancierových vlakov, samozrejme, boli väčšie ako v prvej svetovej vojne. Napríklad, keď Červená armáda ustupovala, obrnené vlaky veľmi dobre kryli ústup a stali sa taktickým tromfom v ťažkých časoch.

 

Počas rokov Veľkej vlasteneckej vojny obrnené vlaky konečne našli svoje miesto, v ktorom stále existujú – kryt pre komunikáciu. To platilo najmä pre Nemcov, ktorí mali dlhé zásobovacie línie a partizánov v tyle. Červená armáda sa však na územiach, ako je západná Ukrajina, nemohla jednoznačne cítiť sebaisto – ako ukáže čas, bude potrebné hnať banderovské oddiely až do 50. rokov 20. storočia.

 

 

Pancierové vlaky boli z organizačného hľadiska veľmi pohodlné, bez toho, aby vyžadovali značné množstvo nových zásob. Po železnici sa pohybovali rýchlosťou armádnych vlakov, ktoré bolo treba kryť. Boli servisované v rovnakých opravovniach a spotrebovali rovnaké palivo. Na vyzbrojovanie pancierových vlakov bolo možné použiť ešte prevádzkyschopné veže havarovaných tankov a na stavbu už existujúce autá, lokomotívy a pancierové dosky. Brnenie, kanóny a guľomety z nich urobili veľmi tvrdý oriešok.

 

Obrnené vlaky dokonale plnili svoju úlohu v Čečensku – v tej vojne, ako vo všetkých ruských vojnách na Kaukaze, bolo dôležité najmä zabezpečiť kontrolu nad komunikáciou.

 

A teraz, so začiatkom špeciálnej operácie na Ukrajine, sa ukázalo, že bojová cesta ruských obrnených vlakov ešte neskončila. Opäť sú užitočné pre krajinu. Pancierové vlaky sa starajú o správne fungovanie železnice – a zásobujú jednotky, ktoré vedú boje. Personál pod krytom brnení, kanónov a guľometov vykonáva ženijný prieskum, odmínuje trate a obnovuje poškodené oblasti. Ak je potrebné preniesť silu za železničné trate, vlaky môžu použiť vlastné obrnené vozidlá. Napríklad obrnený vlak Jenisej nesie bojové vozidlo BMP-2, ktoré sa môže pohybovať na zemi a zapojiť sa do boja samotné.

 

Stáva sa, že vlaky plnia nie celkom bežné úlohy – napríklad jeden z ruských obrnených vlakov v marci evakuoval na Krym z územia Ukrajiny takmer 250 cudzincov, ktorých požiadali, aby vyviezli veľvyslanectvá svojich krajín. Evakuáciu zorganizovalo ministerstvo zahraničných vecí a armáda po prijatí takejto žiadosti zjavne považovala obrnený vlak za jeden z najbezpečnejších spôsobov dopravy vo vojnovej zóne. Možno predpokladať, že pancierové vlaky, ktoré pevne obsadili svoje miesto v operáciách, sa ešte ukážu v akcii – budú sa hodiť všade tam, kde je železnica.
Timur Šerzad

Zdieľajte článok

Najčítanejšie




Odporúčame

Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov